Cumhuriyetin ilanıyla birlikte Türk halk müziğinin derlenmesi ve kayıt altına alınmasına büyük önem verilmiş; bu doğrultuda, çeşitli kişi ve kurumlar tarafından farklı yöntemler kullanılarak derleme çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Bu dönemde derleme faaliyetlerini yürüten en önemli kurumlardan biri, 1937-1952 yılları arasında çalışmalar yapan Ankara Devlet Konservatuarı olmuştur. Söz konusu süreçte, Doğu Karadeniz bölgesinde yer alan Artvin, Rize, Trabzon, Giresun ve Ordu illerinden toplam 553 ezgi derlenmiştir. Bu derlemelerin 151’i 1937 yılında, 297’si 1943 yılında ve 105’i ise 1950 yılında gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, 1937–1952 yılları arasında belli aralıklarla, Ankara Devlet Konservatuarı tarafından Doğu Karadeniz bölgesinde gerçekleştirilen halk müziği derleme çalışmalarının belge temelli olarak incelenmesi amaçlanmış, veri toplama ve analiz sürecinde doküman incelemesi ve literatür taraması yöntemlerinden yararlanılmıştır.
Derleme çalışmaları sırasında kolbastı-metelik, karşılama, horan/horon, yol, âşık, çoban, uzun hava, oturak, kına, seferberlik, fingil ve efilo türleri başta olmak üzere çok çeşitli ezgi ve türlerle karşılaşılmıştır. Bu ezgi/türler öncelikle il bazında sınıflandırılmış, ardından kültürel bölgeler içinde veya arasında ortak olarak kullanılan türler belirlenmiştir. Ayrıca, günümüzde hâlen icra edilen türlerle artık icra edilmeyen türler de tespit edilmiştir.
Following the proclamation of the Republic, the collection and documentation of Turkish folk music became a matter of significant importance. In this context, various individuals and institutions conducted folk music compilation studies using different methods. One of the most prominent institutions engaged in these activities was the Ankara State Conservatory, which carried out such efforts between 1937 and 1952. During this period, a total of 553 melodies were collected from the Eastern Black Sea provinces of Artvin, Rize, Trabzon, Giresun, and Ordu. Of these, 151 melodies were compiled in 1937, 297 in 1943, and 105 in 1950.
This study aims to examine the folk music compilations conducted by the Ankara State Conservatory in the Eastern Black Sea region between 1937 and 1952, based on archival documents. Document analysis and literature review methods were employed during the data collection and analysis phases. Throughout the compilation process, a wide range of melodies and musical forms were encountered, including kolbastı-metelik, karşılama, horan/horon, yol (travel songs), âşık (minstrel), çoban (shepherd), uzun hava (long tune), oturak, kına (henna night), seferberlik (mobilization), fingil, and efilo. These musical forms were first classified on a provincial basis, followed by an assessment of the types commonly shared across or within cultural regions. Additionally, the study identified which types are still performed today and which ones are no longer in practice.
Ankara State Conservatory Folk Music Compilation Eastern Black Sea Region Turkish Folk Music
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other), Music Education, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | July 2, 2025 |
Acceptance Date | July 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: ISRIS 2025 |