Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Interaction Between Five Factor Personality Traits And Glass Ceiling Perception

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 307 - 320, 07.07.2017

Öz

Especially after the
Industrial Revolution, women who began to be involved more in business life can
work with men in many sectors today. However, although developments until today
enabled women to be more involved in the business sectors, they were not given
the possibility of having equal career opportunities with men. Glass ceiling
concept, which approaches this problem encountered by women in their career
life with a different perspective, is the basic research topic of this study.

This paper focuses on
glass ceiling perceptions of five-star hotel employees and it has the main
purpose of analyzing the relationship between these perceptions and five
factors personality traits. Based on this, the relationships between the
employees’ demographic characteristics and personal features, and their glass
ceiling perceptions were studied. This study was conducted with 279 five-star
hotel employees in Antalya. Descriptive research method of quantitative
research methods was used in the study. As a result of the research, it was
concluded that employees’ glass ceiling perceptions significantly differed
based on neuroticism personality trait, gender, department and experience in
tourism sector.

 



Kaynakça

  • Connell, R. (2006). Glass Ceilings or Gendered Institutions? Mapping the Gender Regimes of Public Sector Worksites. Public Administration Review, 66(6), 837-849.
  • Costa, P. T., Busch, C. M., Zonderman, A. B., McCrae, R. R. (1986). Correlations of MMPI Factor Scales with Measures of the Five Factor Model of Personality. Journal of Personality Assessment, 50(4), 640-650.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R. (1997). Stability and Change in Personality Assessment: The Revised NEO Personality Inventory in the Year 2000. Journal of Personality Assessment, 68(1), 86-94.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R., Dye, D. A. (1991). Facet Scales for Agreeableness snd Conscientiousness: A Revision of the NEO Personality Inventory. Personality and Individual Differences, 12(9), 887-898.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R., Kay, G. G. (1995). Persons, Places, snd Personality: Career Assessment Using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of Career Assessment, 3(2), 123-139.
  • Davies-Netzley, S. A. (1998). Women Above the Glass Ceiling: Perceptions on Corporate Mobility and Strategies for Success. Gender and Society, 12(3), 339-355.
  • De Fruyt, F., McCrae, R. R., Szirmak, Z., Nagy, J. (2004). The Five-Factor Personality Inventory as a Measure of the Five-Factor Model Belgian, American, and Hungarian Comparisons with the NEO-PI-R. Assessment, 11(3), 207-215.
  • Dimovski, V., Škerlavaj, M., Mok Kim Man, M. (2010). Is There a ‘Glass Ceiling’ for Female Managers in Singapore Organizations?. Management, 5(4), 307-329.

Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Cam Tavan Algısı Arasındaki Etkileşim

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 307 - 320, 07.07.2017

Öz

Özellikle Sanayi Devrimi'nden sonra çalışma hayatında daha çok yer almaya başlayan kadınlar, günümüzde birçok sektörde erkekler ile birlikte görev yapmaktadırlar. Ancak günümüze kadar yaşanan gelişmeler, kadınların çalışma hayatına daha fazla dâhil olmasını sağlamasına rağmen erkekler ile eşit kariyer imkânlarına sahip olmalarına olanak vermemiştir. Kadınların kariyer hayatında karşılaştıkları bu probleme farklı bir bakış açısı ile yaklaşan cam tavan kavramı bu araştırmanın temel konusudur.

Bu araştırmada beş yıldızlı otel çalışanlarının cam tavan algılarına odaklanılmış ve bu algının beş faktör kişilik özellikleri ile ilişkilerini incelemek temel amaç olarak belirlenmiştir. Bu temel amaçla birlikte, çalışanların çeşitli demografik karakteristikleri ve kişilik özellikleri ile cam tavan algıları arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Araştırma Antalya'daki beş yıldızlı otellerde çalışan 279 kişi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden, tanımlayıcı araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; çalışanların cam avan algılarılarının; nevrotizm kişilik özelliğine, cinsiyetlerine, çalıştıkları departmana ve turizm sektörü tecrübelerine özelliklerine göre anlamlı ölçüde farklılaştığı belirlenmiştir.

 


Kaynakça

  • Connell, R. (2006). Glass Ceilings or Gendered Institutions? Mapping the Gender Regimes of Public Sector Worksites. Public Administration Review, 66(6), 837-849.
  • Costa, P. T., Busch, C. M., Zonderman, A. B., McCrae, R. R. (1986). Correlations of MMPI Factor Scales with Measures of the Five Factor Model of Personality. Journal of Personality Assessment, 50(4), 640-650.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R. (1997). Stability and Change in Personality Assessment: The Revised NEO Personality Inventory in the Year 2000. Journal of Personality Assessment, 68(1), 86-94.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R., Dye, D. A. (1991). Facet Scales for Agreeableness snd Conscientiousness: A Revision of the NEO Personality Inventory. Personality and Individual Differences, 12(9), 887-898.
  • Costa, P. T., McCrae, R. R., Kay, G. G. (1995). Persons, Places, snd Personality: Career Assessment Using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of Career Assessment, 3(2), 123-139.
  • Davies-Netzley, S. A. (1998). Women Above the Glass Ceiling: Perceptions on Corporate Mobility and Strategies for Success. Gender and Society, 12(3), 339-355.
  • De Fruyt, F., McCrae, R. R., Szirmak, Z., Nagy, J. (2004). The Five-Factor Personality Inventory as a Measure of the Five-Factor Model Belgian, American, and Hungarian Comparisons with the NEO-PI-R. Assessment, 11(3), 207-215.
  • Dimovski, V., Škerlavaj, M., Mok Kim Man, M. (2010). Is There a ‘Glass Ceiling’ for Female Managers in Singapore Organizations?. Management, 5(4), 307-329.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Psikoloji, Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Ömer Akgün Tekin

Emine Keskin

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekin, Ö. A., & Keskin, E. (2017). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Cam Tavan Algısı Arasındaki Etkileşim. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 307-320.

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD