It
is significant for organisations to maintain their relationships with their
stakeholders during crisis over social media in order to repair their images.
For this reason this paper aims to analyse the role of the crisis responses of
evasion of responsibility (ER), denial (D), reducing the offensiveness of the
event (ROE), mortification (M) and corrective action (CA), indicated by Benoit (1995) on reputation,
trust and behavioural intentions. The data analysed in the study was collected
in April 2016 using a questionnaire form with 1800 participants of Facebook
users by convenience sampling in Antalya in Turkey. It is found that both denial and evasion of responsibility have effect on
the perceptions of stakeholders about corporate reputation and trust; but nonof
the crisis response strategies has affect on the behavioural intentions of the
stakeholders.
Image Repair Strategies Corporate Reputataion Trust Behavioral Intentions Crisis
Öz
Örgütlerin içinde
bulundukları kriz sürecinde sosyal medya üzerinden paydaşları ile ilişkilerini
sürdürmeleri imajlarını düzeltmeleri için çok önemlidir. Bu nedenle bu çalışma
Benoit (1995) tarafından geliştirilen krize cevap stratejilerinden sorumluluktan
kaçma, olayın büyüklüğünü azaltma, inkar, küçük düşme ve düzeltme eylemi stratejilerinin
kurumsal itibar, güven ve davranışsal niyet üzerindeki etkisini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmış,
2016 yılı Nisan ayında uygunluk örneklemi ile Antalya’daki 1800 Facebook
kullanıcısı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, inkar ve
sorumluluktan kaçma stratejilerinin paydaşların kurumsal itibar ve güven
algılarında etkili olduğu; fakat imaj düzeltme satratejilerinin davranışsal
niyet üzerinde bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Genişletilmiş Özet
Örgütlerin içinde bulundukları kriz sürecinde sosyal medya üzerinden
paydaşları ile ilişkilerini sürdürmeleri imajlarını düzeltmeleri için çok
önemlidir. Çünkü,
örgütler kriz iletişim sürecinde paydaşlarına cevap verme hızlarının taşıdığı
kritik önemin farkındadırlar. Nitekim, sosyal medya üzerinden bilginin yayılma
hızı, paydaşlarla olabildiğince hızlı iletişim kurması gereken kriz
yöneticileri için ciddi bir avantajdır. Literatürde de kriz sürecinde bir
örgütün hayatta kalabilmesinin doğru zamanda ve doğru yolla paydaşlarına
verdiği yanıtlara bağlı olduğu; dolayısıyla, kriz sürecindeki örgütlerin doğru
imaj düzeltme stratejilerini kullanmaları gerektiği vurgulanmaktadır. Çünkü
seçilen imaj düzeltme stratejisi örgütün kim olduğu ve ne söylediğini
paydaşlarına göstermekte ve paydaşlar da bu doğrultuda örgüte yönelik
değerlendirme yapabilmektedirler. Ayrıca imaj düzeltme stratejilerini sosyal
medya üzerinden geliştiren örgütlerin kurumsal itibarlarının da olumlu olarak
etkilendiği ifade edilmektedir. Paydaşlar örgütleri itibarlı olarak
algıladıklarında örgüt kaynaklı mesajlara olan güven düzeyleri de artmaktadır.
Örgütten gelen mesajı güvenilir olarak algılayan paydaşlar bu güveni örgüte
yönelik davranışsal niyetlerine yansıtmakta ve örgütle olumlu ilişkilerini
sürdürmektedirler. Dolayısıyla; kriz sürecinde imajlarını düzeltmek için
paydaşlarıyla sosyal medya üzerinden ilişki kurmak örgütler için kritik öneme
sahiptir. Bu nedenle bu çalışmada Benoit (1995) tarafından
geliştirilen krize cevap stratejilerinden inkar, sorumluluktan kaçma, olayın
büyüklüğünü azaltma, düzeltme eylemi ve küçük düşme stratejilerinin kurumsal
itibar, güven ve davranışsal niyet üzerindeki etkisini ortaya koymak
amaçlanmaktadır. İnkar
stratejisi krizi ani ve beklenmedik bir olay olarak değerlendiren örgütlerin
benimsedikleri; örgütün krizin sorumluluğunu inkâr edebildiği ya da olayın hiç
yaşanmadığını iddia ettiği bir stratejidir. Sorumluluktan kaçma stratejisinde
örgütler krizi inkâr etmezler ancak krizin kışkırtma, bilgi eksikliği, kaza ya
da iyi niyet sonucu oluştuğunu belirterek, örgütün bu süreçte sorumluluğunun
bulunmadığını vurgularlar. Olayın Büyüklüğünü Azaltma Stratejisinde örgüt,
söylemleri üzerinden krizin büyüklüğünü algılanandan daha az göstererek imajını
düzeltmeye çalışır. Düzeltme Eylemi Stratejisinde, krizle karşılaşan bir örgüt
krizden dolayı ortaya çıkan zararı düzelteceğine, sorunu çözeceğine ya da bir
daha böyle bir durumun yaşanmaması için gerekli tüm tedbirleri alacağına dair
söz verir. Küçük Düşme Stratejisinde ise, örgüt krizin sorumluluğunu tamamen
kabul ederek paydaşlarından özür diler. Araştırmada
veri toplama aracı olarak anket formu kullanılarak 2016 yılı Nisan ayında
uygunluk örneklemi ile Antalya’daki 1800 Facebook kullanıcısı araştırmaya dahil
edilmiştir. Anket formunda varsayımsal bir senaryo oluşturularak, katılımcılara
“Antalya’da özel bir hastanede bulaşıcı bir virus nedeniyle bir hafta
içerisinde bir doktor ve üç sağlık çalışanının hayatını kaybettiği” ifade
edilmiştir. Katılımcıların geçmiş
deneyimlerinin araştırma sürecine yansımaması için bu senaryoda simgesel bir
hastane kullanılmıştır. Araştırmanın sadece Antalya’da gerçekleştirilmesi
araştırmanın temel kısıtını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri SPSS 22
programı ile değerlendirilmiş, frekans, Anova ve faktör analizleri
kullanılımıştır. Araştırmanın sonucunda, inkar ve sorumluluktan kaçma
stratejilerinin paydaşların kurumsal itibar ve güven algılarında etkili olduğu;
fakat imaj düzeltme satratejilerinin davranışsal niyet üzerinde bir etkisinin
olmadığı tespit edilmiştir. Kurumsal itibar ve güven kavramlarının
içeriklerinin birbirine çok yakın olması, imaj düzeltme stratejilerinin her iki
içerik üzerinde de aynı etkiyi gösterdiği bulgusunu somutlaştırmaktadır. Ayrıca
araştırma sonucunda inkar ve sorumluluktan kaçma stratejilerinin diğer imaj
düzeltme stratejilerine göre paydaşların kurumsal itibar ve güven algılarında
daha olumsuz bir etki yaratması; kriz sürecindeki örgütlerin bu iki stratejiyi
tercih etmemeleri gerektiğini göstermektedir. Araştırmada aynı zamanda imaj
düzeltme stratejilerinin davranışsal niyet üzerinde bir etkisinin olmadığı
tespit edilmiştir. Paydaşların davranışsal niyetleri öznel düşünceleri ve
inanışlarından oluşan karmaşık bir yapı olduğu için, imaj düzeltme stratejilerinin
paydaş davranışları üzerinde tek başına etkisi olmadığı söylenebilir. İmaj
düzeltme stratejilerinin öncelikle paydaşların kurumsal itibar ve güven
algılarını etkileyerek, daha sonra davranışsal niyeti etkileyeceği
öngörülebilir.
Gönderilen makalelerde en az 500 kelime Türkçe yazılarda İngilizce, İngilizce yazılarda ise Türkçe özet (Abstract), en fazla beş anahtar kelime (hem İngilizce hem Türkçeleri) olmalıdır. Bir toplantıda tebliğ edilmiş ancak yayımlanmamış olan bildirilerde toplantının adı, tarihi ve yeri belirtilmelidir.
İmaj Düzeltme Stratejileri Kurumsal İtibar Güven Davranışsal Niyet Kriz
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD