Konuşma, iletişim kurma yollarının başında
gelmektedir. Akademik eğitim alan ve akademik eğitimleri bittiğinde
mesleklerini yaparken hem hazırlıklı hem de hazırlıksız konuşma yapması gereken
Türkçe öğretmen adaylarının bu konuşmaları yaparken kendileri hakkında
geliştirdikleri düşünceleri belirlemek bu araştırmanın temel amacıdır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden “Olgu Bilim” yöntemi kullanılmış, 2017-
2018 öğretim yılında Çanakkale’de Türkçe eğitimi alanında lisans eğitimi gören 73
öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler, araştırmacı tarafından
geliştirilen “Türkçe Eğitimi Lisans
Öğrencilerinin Hazırlıklı ve Hazırlıksız Konuşma Yaparken Kendileri Hakkında
Geliştirdikleri Metaforlar” adlı form ile toplanmıştır. Veriler “içerik
analizi” tekniği ile değerlendirilmiştir. Türkçe eğitimi lisans öğrencilerinin hazırlıklı
ve hazırlıksız konuşma yaparken kendileri hakkında geliştirdikleri metaforlar
incelendiğinde hazırlıksız konuşma ile ilgili olarak geliştirdikleri
metaforları 11 farklı tema ile hazırlıklı konuşma ile ilgili olarak
geliştirdikleri metaforları ise 10 farklı tema ile ifade ettikleri
görülmektedir. Hazırlıksız konuşma ile ilgili geliştirilen 11 metafordan 9’u (84.63)
olumsuz 2’si (%15.37) olumludur. Hazırlıklı konuşma ile ilgili geliştirilen
metaforların sınıflandırıldığı 10 temanın ise 6’sı (% 86.65) olumlu 4’ü (%
13.35) olumsuz metaforlardan oluşmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin hazırlıksız
konuşma yaparken kendilerini daha yetersiz hazırlıklı konuşma yaparken ise
yeterli gördükleri tespit edilmiştir. Bu sebeple öğrencilere konuşma becerisi
kazandırılırken hazırlıklı konuşma ile ilgili etkinlik ve çalışmalara ağırlık
verilmesi başarıyı getirecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD