Health management Students Motivation Motivation Source professional practices
ABSTRACT
The present study was conducted to determine the
effects of motivation level on students’ professional practices expectations. The
population of this descriptive cross-sectional type study consists of 224
students at the department of the health management of a state university in
the 2017-2018 academic year. In the study, the purposive sampling method was
used and the whole population was reached. The study data were collected with the Personal
Information Form and the Motivation Sources and Problems Questionnaire. The data obtained from the study were analyzed using
the SPSS for Windows 22.0 package program. For the analysis of the data
frequency, percentages, student t and Mann Whitney U test were used. It was
noteworthy that the participating students had high levels of extrinsic, intrinsic
motivation and low levels of negative motivation. As a result of their
education, health management students considered the physical and social
variables in their educational process as the most important source of
motivation. The level of negative motivation was also high in those whose
opinions regarding health management department changed negatively. While intrinsic motivation
levels were low in those who thought that skill related professional practices
were inadequate extrinsic
and general motivation levels were low in those who thought that skill related professional
practices did not meet their expectations. It appears that the students had positive
motivation sources which made them feel they were successful and competent
enough in their profession. It is possible to increase students’ motivation levels
by focusing on application studies that increase students’ professional success
and by determining the factors that cause negative motivation in students and
by taking the measures to eliminate these factors.
Key words: Health management, Students,
Motivation, Motivation Source, Professional Practices
Sağlık Yönetimi Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Motivasyon Kaynaklarının
ve Sorunlarının Mesleki Uygulama Beklentilerine Yansıması
ÖZ
Araştırma, sağlık yönetiminde okuyan öğrencilerin sorunları ve güdülenme
kaynaklarının mesleki uygulama beklentisine yansımalarını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Tanımlayıcı-kesitsel tipte planlanan bu araştırmanın evrenini 2018
eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinin sağlık yönetimi bölümünde
öğrenim gören 224 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada amaçsal örnekleme yöntemi
kullanılarak tüm evrene ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu
ve Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmadan elde
edilen veriler SPSS for Windows 22.0 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Verilerin analizi için yüzde, frekans, Mann Whitney U testi ve
Student t testi kullanılmıştır. Öğrencilerinin içsel ve dışsal güdülenmenin
yüksek olduğu, olumsuz güdülenmenin düşük olduğu dikkati çekmektedir.
Öğrenciler gördükleri eğitimin sonucunda eğitim sürecindeki fiziksel ve sosyal
değişkenlerin en önemli güdülenme kaynağı olduğunu kabul etmektedir. Bölümü ile
ilgili düşüncelerde olumsuz değişim yaşayanlarda olumsuz güdülenme düzeyi
yüksek saptanmıştır. Mesleki uygulama alanlarını yetersiz bulanlarda içsel
güdülenme, bu alanların beklentiyi karşılamadığını düşünenlerde içsel, dışsal
ve genel güdülenme düşük bulunmuştur. Öğrencilerin meslekte başarılı ve kendi
yeterliliklerinin olduğuna ilişkin olumlu güdülenme kaynaklarına sahip
oldukları görülmektedir. Öğrencilerin mesleki başarılarını artıracak
uygulamaların artırılması ve onların olumsuz güdülenmelerine sebep olan
faktörlerin belirlenerek, bu olumsuzlukları bertaraf edecek önlemlerin alınması
ile güdülenme düzeyleri artırılabilir.
Anahtar Kelimeler: Sağlık Yönetimi, Öğrenci, Motivasyon, Motivasyon Kaynakları, Mesleki
Uygulama Alanları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD