Considering
the developments observed in new communication technologies in recent years,
both traditional media and new media are at the center of our lives. Especially
with the increasing use of new media, content creation has become easier. It is
not always known who created a content for what purpose and whether it was
reliable. Therefore, it is important that readers, viewers or users can
objectively and critically evaluate unlimited images, views and writings
presented by the media. In this framework, media literacy education can serve
the purpose. The only way to make these assessments is through media literacy
education. The aim of this descriptive study is to examine main understandings
and practices of media literacy, which is needed more with increase in
digitilization today , and to emphasize the issues that should be included by the
media literacy program in order to achieve the goal of media literacy
education.
Media and information literacy Media literacy education Critical understanding Activity User
Son
yıllarda yeni iletişim teknolojilerinde gözlemlenen gelişmeler göz önüne
alındığında, gerek geleneksel medya gerekse yeni medya hayatımızın neredeyse
odağında yer almaktadır. Özellikle yeni medya kullanımının artması ile
birlikte, içerik oluşturma da kolay bir hale gelmiştir. Bir içeriği kimin, ne
amaçla yarattığı ve o içeriğin güvenilir olup olmadığı her zaman bilinemez. Dolayısıyla,
okurların, izleyicilerin veya kullanıcıların, medya tarafından sunulan sınırsız
görüntüleri, görüşleri ve yazıları nesnel ve eleştirel olarak
değerlendirebilmeleri oldukça önemlidir. Bu çerçevede, bakımından medya okuryazarlığı eğitimi bu
amaca hizmet edebilir. . Bu betimsel çalışmanın amacı, günümüzde, dijitalleşmenin
artışı ile birlikte daha da çok gereksinim duyulan medya okuryazarlığı anlayış
ve uygulamalarını ana noktalarıyla
inceleyerek, medya okuryazarlığı eğitiminin hedefine ulaşabilmesi bakımından
medya okuryazarlığı programında olması gereken
özellikleri vurgulamaktır.
Medya ve bilgi okuryazarlığı Medya okuryazarlığı eğitimi Eleştirel anlayış Aktiflik Kullanıcı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Submission Date | November 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD