Bu araştırmada farklı fakültelerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Mehmet Âkif Ersoy ve İstiklâl Marşı ile ilgili algılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 öğretim yılında çeşitli fakültelerde öğrenim gören 25 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırma verileri öğrencilerin Mehmet Âkif Ersoy ve İstiklâl Marşı hakkında yazdıkları kompozisyonlar yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde tümevarımsal bir yöntemle içerik analizi kullanılmıştır. Öğrenci kompozisyonlarının analizi sonucunda 38 farklı koda ulaşılmış ve “Çeşitli Yönleriyle Mehmet Âkif Ersoy”, “Öğrencilerin Gözünde İstiklâl Marşı” ve “Duygu ve Düşünceler” temalarına ulaşılmıştır. Buna göre öğrencilerin kompozisyonlarının temelinde milli mücadelenin onlarda oluşturduğu perspektifin dışına çıkmadan ilk olarak Mehmet Âkif Ersoy’u anlatmaya başladıkları, onun karakterini tanımlamaya ve edebi yönünü vurgulamaya çalıştıkları ve İstiklâl Marşı’nın Türk milletinin özgürlük ve bağımsızlık arzusunu, birlik ve beraberliğe olan inancını, milli mücadelenin duygu ve hislerini paylaşan ve okuyucularına umut, inanç ve cesaret aşılayan edebi bir destan olduğunu düşündükleri görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin Mehmet Âkif ve İstiklâl Marşı’nın ilke ve değerlerini içselleştirdikleri, manasını anladıkları, bu bilinçle de her iki değeri sürekli olarak yüceltme ve yaşatma azmi içerisinde oldukları yargısına varılmıştır.
In this study, it is aimed to determine the perceptions of university students studying in different faculties about Mehmet Âkif Ersoy and the National Anthem. The study group of the research consists of 25 university students studying at various faculties in the 2021-2022 academic year. The research was designed as a phenomenology research, one of the qualitative research designs. The research data were collected through the compositions written by the students about Mehmet Âkif Ersoy and the Turkish national anthem. Content analysis with an inductive method was used in the analysis of the data. As a result of the analysis of student compositions, 38 different codes were reached and the themes of "Mehmet Âkif Ersoy with Various Aspects", "The Turkish National Anthem in the Eyes of Students" and "Emotions and Thoughts" were reached. According to this, the students first started to describe Mehmet Âkif Ersoy without leaving the perspective created by the national struggle on the basis of their compositions, they tried to define his character and to emphasize his literary aspect, and the Turkish nation's desire for freedom and independence, the belief in unity and solidarity, the belief in the national struggle, the independence of the Turkish National Anthem. It has been seen that they think that it is a literary epic that shares their feelings and emotions and instills hope, faith and courage in its readers. As a result, it was concluded that the students internalized the principles and values of Mehmet Âkif and the National Anthem, understood its meaning, and were determined to constantly glorify and keep alive both values with this awareness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2022 |
Submission Date | February 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: Özel Sayı (Yüreklerde Akif, Dillerde Hürriyet) |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD