Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal bilgiler dersinde dijital güvenlik yeterliği için geliştirilen çevrimiçi destekleyici öğrenme aracının öğrencilerin öz yeterlik algılarına etkisi

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 568 - 585, 19.06.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1404424

Abstract

Bu araştırmada sosyal bilgiler dersinde dijital güvenlik yeterliği için geliştirilen çevrim içi destekleyici öğrenme aracının öğrencilerin dijital güvenlik öz yeterlik algılarına etkisini belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırma deneysel araştırma yöntemlerinden öntest-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desende yürütülmüştür. Araştırmanın uygulama süreci 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulunun 7. Sınıfta öğrenim görmekte olan 67 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak Üstandağ vd. (2022) tarafından geliştirilen “Dijital Güvenlik Öz Yeterlik Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde “Mann-Whitney U Testi” ve “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi” kullanılmıştır. Araştırma bulgularında her iki grup sontest sonucuna göre karşılaştırıldığında envanterde yer alan teknik, psikososyal, çevrim içi alışveriş ve sağlık alt ölçeğinde deney grubu lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Hak ve sorumluluk alt ölçeğinde ise deney grubu lehine puanlar yüksek çıkmış fakat anlamlı bir farklılık oluşmadığı görülmüştür. Bulgulardan hareketle geliştirilen materyalin öğrencilerin dijital güvenlik öz yeterlik algısını olumlu yönde etkilediği söylenebilir. Bu araştırmanın sonuçlarına göre çevrim içi öğrenmede oryantasyon ve uygulama sürecinin iyi planlanması için uygulama öncesinde öğrencilerin teknoloji kullanım becerisinin de tespit edilmesi önerilmektedir. Ayrıca sürecin daha sağlıklı yürütülmesi ve katılımcı kaybı yaşanmaması için dijital eşitsizlik probleminin giderilmesine yönelik çözüm üretilmesi önerilmektedir.

References

  • Agatston, P. W., Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41(6), 59-60. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.09.003
  • Agatston, P. W., Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41(6), 59-60. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.09.003
  • Akcan, F., Bayır, E.A. & Çoban, B. (2023a). Sosyal bilgiler dersi için geliştirilen çevrim içi öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1529-1561. https://doi.org/10.29299/kefad.1274051.
  • Akcan, F., Bayır, E.A. & Çoban, B. (2023a). Sosyal bilgiler dersi için geliştirilen çevrim içi öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1529-1561. https://doi.org/10.29299/kefad.1274051.
  • Akcan, F., Bayır, E. A. & Coban, B. (2023b). Effect of interactive online learning material developed on digital rights and responsibilities on students' self-efficacies. International Journal of Modern Education Studies, 7(2), 299-320. https://doi.org/10.51383/ijonmes.2023.330
  • Akcan, F., Bayır, E. A. & Coban, B. (2023b). Effect of interactive online learning material developed on digital rights and responsibilities on students' self-efficacies. International Journal of Modern Education Studies, 7(2), 299-320. https://doi.org/10.51383/ijonmes.2023.330
  • Aksoy, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin riskli internet davranışları ve güvenli internet kullanımı hakkında öğrenci ve ebeveyn görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin riskli internet davranışları ve güvenli internet kullanımı hakkında öğrenci ve ebeveyn görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alex, L. (1991). Description and classification of qualifications: Defining qualification. Vocational Training, 2, 21-24.
  • Alex, L. (1991). Description and classification of qualifications: Defining qualification. Vocational Training, 2, 21-24.
  • Anderson, C. L., & Agarwal, R. (2010). Practicing safe computing: A multimethod empirical examination of home computer user security behavioral intentions. MIS quarterly, 34(3), 613-643. https://doi.org/10.2307/25750694
  • Anderson, C. L., & Agarwal, R. (2010). Practicing safe computing: A multimethod empirical examination of home computer user security behavioral intentions. MIS quarterly, 34(3), 613-643. https://doi.org/10.2307/25750694
  • Ang, R. P. (2015). Adolescent cyberbullying: A review of characteristics, prevention and intervention strategies. Aggression and violent behavior, 25, 35-42. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.07.011.
  • Ang, R. P. (2015). Adolescent cyberbullying: A review of characteristics, prevention and intervention strategies. Aggression and violent behavior, 25, 35-42. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.07.011.
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556. https://doi.org/10.33711/yyuefd.693832
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556. https://doi.org/10.33711/yyuefd.693832
  • Ayaydın, Y. ve Küçük, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde öğretim teknolojileri araçlarını ve öğretim yöntemlerinin kullanım durumlarının incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 76-98.
  • Ayaydın, Y. ve Küçük, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde öğretim teknolojileri araçlarını ve öğretim yöntemlerinin kullanım durumlarının incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 76-98.
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  • Başarmak, U. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretim materyali geliştirme. S. Karataş & E. Kılıç Çakmak (Ed.) Açık ve uzaktan öğrenme (ss.239-259). Ankara: Pegem A.
  • Başarmak, U. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretim materyali geliştirme. S. Karataş & E. Kılıç Çakmak (Ed.) Açık ve uzaktan öğrenme (ss.239-259). Ankara: Pegem A.
  • Bayındır, N., (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının dijital eğitimde dijital güvenlik ihtiyaçlarının belirlenmesi. VIIth Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, (s.627-634). Eskişehir, Turkey.
  • Bayındır, N., (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının dijital eğitimde dijital güvenlik ihtiyaçlarının belirlenmesi. VIIth Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, (s.627-634). Eskişehir, Turkey.
  • Bennett, S., Maton, K. and Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  • Bennett, S., Maton, K. and Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N.B., Liman Kaban, A., Taşçı, G. & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N.B., Liman Kaban, A., Taşçı, G. & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bratina T. & Krasna, M. (2011). Students’ Attitude Toward Digital Security. 5th International Technology, Education and Development Conference (INTED), Valencia. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/Studentsattitudetowarddigitalsecurity_inte2011.pdf.
  • Bratina T. & Krasna, M. (2011). Students’ Attitude Toward Digital Security. 5th International Technology, Education and Development Conference (INTED), Valencia. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/Studentsattitudetowarddigitalsecurity_inte2011.pdf.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1996). The post test-only control group design. Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago; Rand Mcnally College, 25-31.
  • Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1996). The post test-only control group design. Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago; Rand Mcnally College, 25-31.
  • Çepni, O., Oğuz, S. & Kılcan, B. (2014). The perceptions of primary school students regarding digital citizenship. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 251-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21495/230453
  • Çepni, O., Oğuz, S. & Kılcan, B. (2014). The perceptions of primary school students regarding digital citizenship. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 251-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21495/230453
  • Çolak, B., Yalçın, B. ve Korkmaz, S. (2011). Türkiye’de internet kullanımının toplumsal yansımaları. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım-2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, Konak, İzmir.
  • Çolak, B., Yalçın, B. ve Korkmaz, S. (2011). Türkiye’de internet kullanımının toplumsal yansımaları. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım-2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, Konak, İzmir.
  • Çolak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterlikleri ve çevrim içi risk alma eğilimlerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çolak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterlikleri ve çevrim içi risk alma eğilimlerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern &African Journal of Education Research, 5, 148-174.
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern &African Journal of Education Research, 5, 148-174.
  • Dere, İ., & Akkaya, A. C. (2022). Distance Social Studies Courses in the Pandemic Period with the Experiences of Teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1172-1206. https://doi.org/10.14812/cuefd.1035594
  • Dere, İ., & Akkaya, A. C. (2022). Distance Social Studies Courses in the Pandemic Period with the Experiences of Teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1172-1206. https://doi.org/10.14812/cuefd.1035594
  • Dere, İ. ve Yavuzay, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3): 2400-2414. https://doi.org/10.33206/mjss.537592.
  • Dere, İ. ve Yavuzay, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3): 2400-2414. https://doi.org/10.33206/mjss.537592.
  • Durmaz, N. & Ulukol, B. (2022). Dijital yerliler ve dijital göçmenler: sağlık çalışanı ebeveynlerin çocuklarının internet güvenliği ve dijital oyunlar hakkında farkındalıkları. Journal of History School, 58, 1949-1970. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.57592.
  • Durmaz, N. & Ulukol, B. (2022). Dijital yerliler ve dijital göçmenler: sağlık çalışanı ebeveynlerin çocuklarının internet güvenliği ve dijital oyunlar hakkında farkındalıkları. Journal of History School, 58, 1949-1970. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.57592.
  • Eğitim Bilişim Ağı (2016). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Eğitim Bilişim Ağı (2016). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Elçiçek, M. (2022). Çevrimiçi ortamlarda öğrenim gören üniversite sistemlerindeki bilişim etiğine yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 205-223. https://doi.org/10.47495/okufbed.1042317
  • Elçiçek, M. (2022). Çevrimiçi ortamlarda öğrenim gören üniversite sistemlerindeki bilişim etiğine yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 205-223. https://doi.org/10.47495/okufbed.1042317
  • Elvan, D., & Mutlubaş, H. (2020). Eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojinin kullanımı ve teknolojinin sağladığı yararlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 100-109.
  • Elvan, D., & Mutlubaş, H. (2020). Eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojinin kullanımı ve teknolojinin sağladığı yararlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 100-109.
  • Görmez, E. (2017). Öğretmenlerin dijital vatandaşlık ve alt boyutları hakkındaki düzeyleri (Van ili örneği). Akademik Bakış Dergisi, 60, 52-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32973/366488
  • Görmez, E. (2017). Öğretmenlerin dijital vatandaşlık ve alt boyutları hakkındaki düzeyleri (Van ili örneği). Akademik Bakış Dergisi, 60, 52-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32973/366488
  • Helsper, E.J. and Eynon, R. (2010). Digital natives: Where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36, 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Helsper, E.J. and Eynon, R. (2010). Digital natives: Where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36, 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Hintz, A., Dencik, L. & Jorgensen, K.W. (2017). Dijital citizenship and surveillance society. International Journal of Communication, 11, 731-739. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5521/1929.
  • Hintz, A., Dencik, L. & Jorgensen, K.W. (2017). Dijital citizenship and surveillance society. International Journal of Communication, 11, 731-739. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5521/1929.
  • Hsin, L.B., Mu, N., & Selman, R.L. (2021). Rights and Responsibilities With Tech: Students’ Take on Classroom Policies. Read Teach, 74(5), 549–558. https://doi.org/10.1002/trtr.1986
  • Hsin, L.B., Mu, N., & Selman, R.L. (2021). Rights and Responsibilities With Tech: Students’ Take on Classroom Policies. Read Teach, 74(5), 549–558. https://doi.org/10.1002/trtr.1986
  • Kaptanoğlu, M. Y. (2022). Self-regulation and self-efficacy of Turkish efl learners in online learning within hybrid education context. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptanoğlu, M. Y. (2022). Self-regulation and self-efficacy of Turkish efl learners in online learning within hybrid education context. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir Coşkun, T., & Alper, A. (2019). Usage of digital learning material in special education. Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education, 20(1), 119-142. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349
  • Karademir Coşkun, T., & Alper, A. (2019). Usage of digital learning material in special education. Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education, 20(1), 119-142. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349
  • Karaduman, H. & Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jsser/issue/19102/202728
  • Karaduman, H. & Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jsser/issue/19102/202728
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/1867-26352-2-PB%20(1).pdf.
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/1867-26352-2-PB%20(1).pdf.
  • Kavuk, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kavuk, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal Çetinkaya, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/57871/815428.
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal Çetinkaya, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/57871/815428.
  • Korkmaz, M. & Kıran Esen, B. (2012). Güvenli internet kullanımı konusunda uygulanan akran eğitiminin ergenler üzerindeki etkisi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 180-187.
  • Korkmaz, M. & Kıran Esen, B. (2012). Güvenli internet kullanımı konusunda uygulanan akran eğitiminin ergenler üzerindeki etkisi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 180-187.
  • Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez‐Villanueva, F., Veltri, G. A. & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277.
  • Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez‐Villanueva, F., Veltri, G. A. & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277.
  • Li, J., Sidibe, A. M., Shen, X., & Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents. Children
  • Li, J., Sidibe, A. M., Shen, X., & Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents. Children
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., & Pattinson, M. (2017). Individual differences and Information Security Awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., & Pattinson, M. (2017). Individual differences and Information Security Awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • Miles, D. (2011). Youth Protection: Digital Citizenship– Principles & New Resources. Paper presented at the Cybersecurity Summit (WCS), 2011 Second Worldwide. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=5978778.
  • Miles, D. (2011). Youth Protection: Digital Citizenship– Principles & New Resources. Paper presented at the Cybersecurity Summit (WCS), 2011 Second Worldwide. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=5978778.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2021). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211014-1.htm.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2021). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211014-1.htm.
  • Mossberger, K., Tolbert, C., & S. McNeal, R. (2007). Digital citizenship: The ınternet, society and participation. London, England: The MIT Press.
  • Mossberger, K., Tolbert, C., & S. McNeal, R. (2007). Digital citizenship: The ınternet, society and participation. London, England: The MIT Press.
  • Nawaila, M. B. , Kani, U. M. , & Kanbul, S. (2021). Digital children’s right: human right perspective. In (Ed.), Human Rights in the Contemporary World. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.97048
  • Nawaila, M. B. , Kani, U. M. , & Kanbul, S. (2021). Digital children’s right: human right perspective. In (Ed.), Human Rights in the Contemporary World. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.97048
  • O’Reilly, M., Levine, D. ve Law, E. (2020). Applying a ‘digital ethics of care’ philosophy to understand adolescents’ sense of responsibility on social media. Pastoral Care in Education, 39(2), 91-107. https://doi.org/10.1080/02643944.2020.1774635
  • O’Reilly, M., Levine, D. ve Law, E. (2020). Applying a ‘digital ethics of care’ philosophy to understand adolescents’ sense of responsibility on social media. Pastoral Care in Education, 39(2), 91-107. https://doi.org/10.1080/02643944.2020.1774635
  • Öktelik, B. (2022). Bilgi güvenliği farkındalığının geliştirilmesinde görev temelli çevrimiçi öğrenme ortamının etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Öktelik, B. (2022). Bilgi güvenliği farkındalığının geliştirilmesinde görev temelli çevrimiçi öğrenme ortamının etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. From On the Horizon, MCB University, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. From On the Horizon, MCB University, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  • Raskauskas, J., & Huynh, A. (2015). The process of coping with cyberbullying: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 23, 118-125. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.019
  • Raskauskas, J., & Huynh, A. (2015). The process of coping with cyberbullying: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 23, 118-125. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.019
  • Ribble, M. & Bailey, G. D. (2007). Digital citizenship in schools, (1st Edition). WashingtonDC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Ribble, M. & Bailey, G. D. (2007). Digital citizenship in schools, (1st Edition). WashingtonDC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Robinson, L.K., Brown, A.H. & Green, T.D. (2010) Security vs. Access: Balancing safety and productivity in the digital school. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education.
  • Robinson, L.K., Brown, A.H. & Green, T.D. (2010) Security vs. Access: Balancing safety and productivity in the digital school. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education.
  • Sari, İ. (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmenlere uygulanan seminer ve öğrencilere yapılan etkinliklerin katkıları bakımından dijital vatandaşlık olgusu. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sari, İ. (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmenlere uygulanan seminer ve öğrencilere yapılan etkinliklerin katkıları bakımından dijital vatandaşlık olgusu. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim faaliyetleri gerçekleştiriliyor. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim faaliyetleri gerçekleştiriliyor. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Smith, R. M. (2002). Modern citizenship. In E. F. Isin & B. S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp.105-115). London: Sage.
  • Smith, R. M. (2002). Modern citizenship. In E. F. Isin & B. S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp.105-115). London: Sage.
  • Snyder, S.E. (2016). Teachers’ perceptions of digital citizenship development in middle school students using social media and global collaborative projects, Doctoral Dissertation, Walden University, Minneapolis.
  • Snyder, S.E. (2016). Teachers’ perceptions of digital citizenship development in middle school students using social media and global collaborative projects, Doctoral Dissertation, Walden University, Minneapolis.
  • Stanton, J. M., & Stam, K. R. (2006). The visible employee: using workplace monitoring and surveillance to protect information assets--without compromising employee privacy or trust. Information Today, Inc. (e-book)
  • Stanton, J. M., & Stam, K. R. (2006). The visible employee: using workplace monitoring and surveillance to protect information assets--without compromising employee privacy or trust. Information Today, Inc. (e-book)
  • Stoilova, M., Livingstone, S. & Khazbak, R. (2021). Investigating risks and opportunities for children in a digital world: A rapid review of the evidence on children’s internet use and outcomes. Innocenti Discussion Papers, 2020(03), UNICEF Office of Research - Innocenti, Florence.
  • Stoilova, M., Livingstone, S. & Khazbak, R. (2021). Investigating risks and opportunities for children in a digital world: A rapid review of the evidence on children’s internet use and outcomes. Innocenti Discussion Papers, 2020(03), UNICEF Office of Research - Innocenti, Florence.
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R., & Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim, 9, 189-194. https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf.
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R., & Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim, 9, 189-194. https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf.
  • Şentürk, G., Coşkun Keskin, S., Ömer, M. & Dursun, R. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yaşadığı problemler: Sosyal bilgiler öğretmenleri örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 475-505. https://doi.org/10.21733/ibad.978870
  • Şentürk, G., Coşkun Keskin, S., Ömer, M. & Dursun, R. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yaşadığı problemler: Sosyal bilgiler öğretmenleri örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 475-505. https://doi.org/10.21733/ibad.978870
  • Talan, T., & Aktürk, C. (2021). Orta öğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255
  • Talan, T., & Aktürk, C. (2021). Orta öğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255
  • Tekerek, M. ve Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalıkları üzerine bir araştırma. Çevrimiçi Başvuru, 2(3), 61-70. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED593953.pdf.
  • Tekerek, M. ve Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalıkları üzerine bir araştırma. Çevrimiçi Başvuru, 2(3), 61-70. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED593953.pdf.
  • Temel, T. (2022). Exploring the effects of gamification with web 2.0 tools on efl learners’ academic achievement, motivation, and learning self-efficacy in online learning environments. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Temel, T. (2022). Exploring the effects of gamification with web 2.0 tools on efl learners’ academic achievement, motivation, and learning self-efficacy in online learning environments. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ünlü, İ. ve Kalkan, R. (2023). Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarına Yönelik 7.Sınıfın Hazırbulunuşluk, Beklenti, Memnuniyet ve Akademik Başarı Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1910-1929. https://doi.org/10.17679/inuefd.1341434
  • Ünlü, İ. ve Kalkan, R. (2023). Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarına Yönelik 7.Sınıfın Hazırbulunuşluk, Beklenti, Memnuniyet ve Akademik Başarı Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1910-1929. https://doi.org/10.17679/inuefd.1341434
  • Üstündağ, M. T. , Akcan, F. , Ceran, O. & Çakmak, M. A. (2022). Development of the digital security self-efficacy ınventory. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal) , 6 (2) , 175-206. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708347.
  • Üstündağ, M. T. , Akcan, F. , Ceran, O. & Çakmak, M. A. (2022). Development of the digital security self-efficacy ınventory. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal) , 6 (2) , 175-206. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708347.
  • Yanç, C. (2022). Investigating high school efl learners’ self-efficacy beliefs in the online learning environment. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yanç, C. (2022). Investigating high school efl learners’ self-efficacy beliefs in the online learning environment. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L. & Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L. & Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45.

The Effect of Onlıne Supportıve Learnıng Tool Developed For Dıgıtal Securıty Competence In Socıal Scıences Course On Students' Self-Effıcacy Perceptıons

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 568 - 585, 19.06.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1404424

Abstract

In this study, it is aimed to determine the effect of the online supportive learning tool developed for digital security competence in social studies course on students' digital security self-efficacy perceptions. The study was conducted in a quasi-experimental design with pretest-posttest paired control group from experimental research methods. The implementation process of the research was carried out in the spring semester of the 2021-2022 academic year. The study group consisted of 67 students studying in the 7th grade of a secondary school affiliated to the Ministry of National Education. "Digital Security Self-Efficacy Inventory" developed by Üstandağ et al. (2022) was used as a data collection tool. As a result of the normality distribution test, nonparametric statistics were deemed necessary and "Mann-Whitney U Test" and "Wilcoxon Signed Ranks Test" were used to analyze the data. In the research findings, when both groups were compared according to the posttest results, a significant difference was found in favor of the experimental group in the technical, psychosocial, online shopping and health subscales in the inventory. In the rights and responsibility subscale, the scores were higher in favor of the experimental group, but no significant difference was observed. Based on the findings, it can be said that the material developed positively affected students' digital security self-efficacy perception. According to the results of this study, it is recommended to determine the technology usage skills of the students before the implementation in order to plan the orientation and implementation process well in online learning. In addition, it is recommended to produce solutions to eliminate the problem of digital inequality in order to carry out the process in a healthier way and to prevent loss of participants.

References

  • Agatston, P. W., Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41(6), 59-60. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.09.003
  • Agatston, P. W., Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41(6), 59-60. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.09.003
  • Akcan, F., Bayır, E.A. & Çoban, B. (2023a). Sosyal bilgiler dersi için geliştirilen çevrim içi öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1529-1561. https://doi.org/10.29299/kefad.1274051.
  • Akcan, F., Bayır, E.A. & Çoban, B. (2023a). Sosyal bilgiler dersi için geliştirilen çevrim içi öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1529-1561. https://doi.org/10.29299/kefad.1274051.
  • Akcan, F., Bayır, E. A. & Coban, B. (2023b). Effect of interactive online learning material developed on digital rights and responsibilities on students' self-efficacies. International Journal of Modern Education Studies, 7(2), 299-320. https://doi.org/10.51383/ijonmes.2023.330
  • Akcan, F., Bayır, E. A. & Coban, B. (2023b). Effect of interactive online learning material developed on digital rights and responsibilities on students' self-efficacies. International Journal of Modern Education Studies, 7(2), 299-320. https://doi.org/10.51383/ijonmes.2023.330
  • Aksoy, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin riskli internet davranışları ve güvenli internet kullanımı hakkında öğrenci ve ebeveyn görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin riskli internet davranışları ve güvenli internet kullanımı hakkında öğrenci ve ebeveyn görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alex, L. (1991). Description and classification of qualifications: Defining qualification. Vocational Training, 2, 21-24.
  • Alex, L. (1991). Description and classification of qualifications: Defining qualification. Vocational Training, 2, 21-24.
  • Anderson, C. L., & Agarwal, R. (2010). Practicing safe computing: A multimethod empirical examination of home computer user security behavioral intentions. MIS quarterly, 34(3), 613-643. https://doi.org/10.2307/25750694
  • Anderson, C. L., & Agarwal, R. (2010). Practicing safe computing: A multimethod empirical examination of home computer user security behavioral intentions. MIS quarterly, 34(3), 613-643. https://doi.org/10.2307/25750694
  • Ang, R. P. (2015). Adolescent cyberbullying: A review of characteristics, prevention and intervention strategies. Aggression and violent behavior, 25, 35-42. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.07.011.
  • Ang, R. P. (2015). Adolescent cyberbullying: A review of characteristics, prevention and intervention strategies. Aggression and violent behavior, 25, 35-42. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.07.011.
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556. https://doi.org/10.33711/yyuefd.693832
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556. https://doi.org/10.33711/yyuefd.693832
  • Ayaydın, Y. ve Küçük, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde öğretim teknolojileri araçlarını ve öğretim yöntemlerinin kullanım durumlarının incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 76-98.
  • Ayaydın, Y. ve Küçük, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde öğretim teknolojileri araçlarını ve öğretim yöntemlerinin kullanım durumlarının incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 76-98.
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  • Başarmak, U. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretim materyali geliştirme. S. Karataş & E. Kılıç Çakmak (Ed.) Açık ve uzaktan öğrenme (ss.239-259). Ankara: Pegem A.
  • Başarmak, U. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretim materyali geliştirme. S. Karataş & E. Kılıç Çakmak (Ed.) Açık ve uzaktan öğrenme (ss.239-259). Ankara: Pegem A.
  • Bayındır, N., (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının dijital eğitimde dijital güvenlik ihtiyaçlarının belirlenmesi. VIIth Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, (s.627-634). Eskişehir, Turkey.
  • Bayındır, N., (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının dijital eğitimde dijital güvenlik ihtiyaçlarının belirlenmesi. VIIth Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, (s.627-634). Eskişehir, Turkey.
  • Bennett, S., Maton, K. and Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  • Bennett, S., Maton, K. and Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N.B., Liman Kaban, A., Taşçı, G. & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N.B., Liman Kaban, A., Taşçı, G. & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bratina T. & Krasna, M. (2011). Students’ Attitude Toward Digital Security. 5th International Technology, Education and Development Conference (INTED), Valencia. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/Studentsattitudetowarddigitalsecurity_inte2011.pdf.
  • Bratina T. & Krasna, M. (2011). Students’ Attitude Toward Digital Security. 5th International Technology, Education and Development Conference (INTED), Valencia. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/Studentsattitudetowarddigitalsecurity_inte2011.pdf.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1996). The post test-only control group design. Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago; Rand Mcnally College, 25-31.
  • Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1996). The post test-only control group design. Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago; Rand Mcnally College, 25-31.
  • Çepni, O., Oğuz, S. & Kılcan, B. (2014). The perceptions of primary school students regarding digital citizenship. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 251-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21495/230453
  • Çepni, O., Oğuz, S. & Kılcan, B. (2014). The perceptions of primary school students regarding digital citizenship. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 251-266. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21495/230453
  • Çolak, B., Yalçın, B. ve Korkmaz, S. (2011). Türkiye’de internet kullanımının toplumsal yansımaları. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım-2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, Konak, İzmir.
  • Çolak, B., Yalçın, B. ve Korkmaz, S. (2011). Türkiye’de internet kullanımının toplumsal yansımaları. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım-2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, Konak, İzmir.
  • Çolak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterlikleri ve çevrim içi risk alma eğilimlerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çolak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterlikleri ve çevrim içi risk alma eğilimlerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern &African Journal of Education Research, 5, 148-174.
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern &African Journal of Education Research, 5, 148-174.
  • Dere, İ., & Akkaya, A. C. (2022). Distance Social Studies Courses in the Pandemic Period with the Experiences of Teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1172-1206. https://doi.org/10.14812/cuefd.1035594
  • Dere, İ., & Akkaya, A. C. (2022). Distance Social Studies Courses in the Pandemic Period with the Experiences of Teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1172-1206. https://doi.org/10.14812/cuefd.1035594
  • Dere, İ. ve Yavuzay, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3): 2400-2414. https://doi.org/10.33206/mjss.537592.
  • Dere, İ. ve Yavuzay, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3): 2400-2414. https://doi.org/10.33206/mjss.537592.
  • Durmaz, N. & Ulukol, B. (2022). Dijital yerliler ve dijital göçmenler: sağlık çalışanı ebeveynlerin çocuklarının internet güvenliği ve dijital oyunlar hakkında farkındalıkları. Journal of History School, 58, 1949-1970. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.57592.
  • Durmaz, N. & Ulukol, B. (2022). Dijital yerliler ve dijital göçmenler: sağlık çalışanı ebeveynlerin çocuklarının internet güvenliği ve dijital oyunlar hakkında farkındalıkları. Journal of History School, 58, 1949-1970. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.57592.
  • Eğitim Bilişim Ağı (2016). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Eğitim Bilişim Ağı (2016). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Elçiçek, M. (2022). Çevrimiçi ortamlarda öğrenim gören üniversite sistemlerindeki bilişim etiğine yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 205-223. https://doi.org/10.47495/okufbed.1042317
  • Elçiçek, M. (2022). Çevrimiçi ortamlarda öğrenim gören üniversite sistemlerindeki bilişim etiğine yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 205-223. https://doi.org/10.47495/okufbed.1042317
  • Elvan, D., & Mutlubaş, H. (2020). Eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojinin kullanımı ve teknolojinin sağladığı yararlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 100-109.
  • Elvan, D., & Mutlubaş, H. (2020). Eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojinin kullanımı ve teknolojinin sağladığı yararlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 100-109.
  • Görmez, E. (2017). Öğretmenlerin dijital vatandaşlık ve alt boyutları hakkındaki düzeyleri (Van ili örneği). Akademik Bakış Dergisi, 60, 52-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32973/366488
  • Görmez, E. (2017). Öğretmenlerin dijital vatandaşlık ve alt boyutları hakkındaki düzeyleri (Van ili örneği). Akademik Bakış Dergisi, 60, 52-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32973/366488
  • Helsper, E.J. and Eynon, R. (2010). Digital natives: Where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36, 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Helsper, E.J. and Eynon, R. (2010). Digital natives: Where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36, 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Hintz, A., Dencik, L. & Jorgensen, K.W. (2017). Dijital citizenship and surveillance society. International Journal of Communication, 11, 731-739. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5521/1929.
  • Hintz, A., Dencik, L. & Jorgensen, K.W. (2017). Dijital citizenship and surveillance society. International Journal of Communication, 11, 731-739. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5521/1929.
  • Hsin, L.B., Mu, N., & Selman, R.L. (2021). Rights and Responsibilities With Tech: Students’ Take on Classroom Policies. Read Teach, 74(5), 549–558. https://doi.org/10.1002/trtr.1986
  • Hsin, L.B., Mu, N., & Selman, R.L. (2021). Rights and Responsibilities With Tech: Students’ Take on Classroom Policies. Read Teach, 74(5), 549–558. https://doi.org/10.1002/trtr.1986
  • Kaptanoğlu, M. Y. (2022). Self-regulation and self-efficacy of Turkish efl learners in online learning within hybrid education context. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptanoğlu, M. Y. (2022). Self-regulation and self-efficacy of Turkish efl learners in online learning within hybrid education context. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir Coşkun, T., & Alper, A. (2019). Usage of digital learning material in special education. Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education, 20(1), 119-142. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349
  • Karademir Coşkun, T., & Alper, A. (2019). Usage of digital learning material in special education. Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education, 20(1), 119-142. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349
  • Karaduman, H. & Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jsser/issue/19102/202728
  • Karaduman, H. & Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jsser/issue/19102/202728
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/1867-26352-2-PB%20(1).pdf.
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243. file:///C:/Users/ab153269/Downloads/1867-26352-2-PB%20(1).pdf.
  • Kavuk, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kavuk, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal Çetinkaya, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/57871/815428.
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal Çetinkaya, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/57871/815428.
  • Korkmaz, M. & Kıran Esen, B. (2012). Güvenli internet kullanımı konusunda uygulanan akran eğitiminin ergenler üzerindeki etkisi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 180-187.
  • Korkmaz, M. & Kıran Esen, B. (2012). Güvenli internet kullanımı konusunda uygulanan akran eğitiminin ergenler üzerindeki etkisi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 180-187.
  • Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez‐Villanueva, F., Veltri, G. A. & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277.
  • Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez‐Villanueva, F., Veltri, G. A. & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277.
  • Li, J., Sidibe, A. M., Shen, X., & Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents. Children
  • Li, J., Sidibe, A. M., Shen, X., & Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents. Children
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., & Pattinson, M. (2017). Individual differences and Information Security Awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., & Pattinson, M. (2017). Individual differences and Information Security Awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • Miles, D. (2011). Youth Protection: Digital Citizenship– Principles & New Resources. Paper presented at the Cybersecurity Summit (WCS), 2011 Second Worldwide. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=5978778.
  • Miles, D. (2011). Youth Protection: Digital Citizenship– Principles & New Resources. Paper presented at the Cybersecurity Summit (WCS), 2011 Second Worldwide. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=5978778.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2021). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211014-1.htm.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2021). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211014-1.htm.
  • Mossberger, K., Tolbert, C., & S. McNeal, R. (2007). Digital citizenship: The ınternet, society and participation. London, England: The MIT Press.
  • Mossberger, K., Tolbert, C., & S. McNeal, R. (2007). Digital citizenship: The ınternet, society and participation. London, England: The MIT Press.
  • Nawaila, M. B. , Kani, U. M. , & Kanbul, S. (2021). Digital children’s right: human right perspective. In (Ed.), Human Rights in the Contemporary World. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.97048
  • Nawaila, M. B. , Kani, U. M. , & Kanbul, S. (2021). Digital children’s right: human right perspective. In (Ed.), Human Rights in the Contemporary World. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.97048
  • O’Reilly, M., Levine, D. ve Law, E. (2020). Applying a ‘digital ethics of care’ philosophy to understand adolescents’ sense of responsibility on social media. Pastoral Care in Education, 39(2), 91-107. https://doi.org/10.1080/02643944.2020.1774635
  • O’Reilly, M., Levine, D. ve Law, E. (2020). Applying a ‘digital ethics of care’ philosophy to understand adolescents’ sense of responsibility on social media. Pastoral Care in Education, 39(2), 91-107. https://doi.org/10.1080/02643944.2020.1774635
  • Öktelik, B. (2022). Bilgi güvenliği farkındalığının geliştirilmesinde görev temelli çevrimiçi öğrenme ortamının etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Öktelik, B. (2022). Bilgi güvenliği farkındalığının geliştirilmesinde görev temelli çevrimiçi öğrenme ortamının etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. From On the Horizon, MCB University, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. From On the Horizon, MCB University, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  • Raskauskas, J., & Huynh, A. (2015). The process of coping with cyberbullying: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 23, 118-125. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.019
  • Raskauskas, J., & Huynh, A. (2015). The process of coping with cyberbullying: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 23, 118-125. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.019
  • Ribble, M. & Bailey, G. D. (2007). Digital citizenship in schools, (1st Edition). WashingtonDC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Ribble, M. & Bailey, G. D. (2007). Digital citizenship in schools, (1st Edition). WashingtonDC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Robinson, L.K., Brown, A.H. & Green, T.D. (2010) Security vs. Access: Balancing safety and productivity in the digital school. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education.
  • Robinson, L.K., Brown, A.H. & Green, T.D. (2010) Security vs. Access: Balancing safety and productivity in the digital school. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education.
  • Sari, İ. (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmenlere uygulanan seminer ve öğrencilere yapılan etkinliklerin katkıları bakımından dijital vatandaşlık olgusu. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sari, İ. (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmenlere uygulanan seminer ve öğrencilere yapılan etkinliklerin katkıları bakımından dijital vatandaşlık olgusu. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim faaliyetleri gerçekleştiriliyor. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim faaliyetleri gerçekleştiriliyor. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Smith, R. M. (2002). Modern citizenship. In E. F. Isin & B. S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp.105-115). London: Sage.
  • Smith, R. M. (2002). Modern citizenship. In E. F. Isin & B. S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp.105-115). London: Sage.
  • Snyder, S.E. (2016). Teachers’ perceptions of digital citizenship development in middle school students using social media and global collaborative projects, Doctoral Dissertation, Walden University, Minneapolis.
  • Snyder, S.E. (2016). Teachers’ perceptions of digital citizenship development in middle school students using social media and global collaborative projects, Doctoral Dissertation, Walden University, Minneapolis.
  • Stanton, J. M., & Stam, K. R. (2006). The visible employee: using workplace monitoring and surveillance to protect information assets--without compromising employee privacy or trust. Information Today, Inc. (e-book)
  • Stanton, J. M., & Stam, K. R. (2006). The visible employee: using workplace monitoring and surveillance to protect information assets--without compromising employee privacy or trust. Information Today, Inc. (e-book)
  • Stoilova, M., Livingstone, S. & Khazbak, R. (2021). Investigating risks and opportunities for children in a digital world: A rapid review of the evidence on children’s internet use and outcomes. Innocenti Discussion Papers, 2020(03), UNICEF Office of Research - Innocenti, Florence.
  • Stoilova, M., Livingstone, S. & Khazbak, R. (2021). Investigating risks and opportunities for children in a digital world: A rapid review of the evidence on children’s internet use and outcomes. Innocenti Discussion Papers, 2020(03), UNICEF Office of Research - Innocenti, Florence.
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R., & Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim, 9, 189-194. https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf.
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R., & Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim, 9, 189-194. https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf.
  • Şentürk, G., Coşkun Keskin, S., Ömer, M. & Dursun, R. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yaşadığı problemler: Sosyal bilgiler öğretmenleri örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 475-505. https://doi.org/10.21733/ibad.978870
  • Şentürk, G., Coşkun Keskin, S., Ömer, M. & Dursun, R. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yaşadığı problemler: Sosyal bilgiler öğretmenleri örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 475-505. https://doi.org/10.21733/ibad.978870
  • Talan, T., & Aktürk, C. (2021). Orta öğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255
  • Talan, T., & Aktürk, C. (2021). Orta öğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. https://doi.org/10.33437/ksusbd.668255
  • Tekerek, M. ve Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalıkları üzerine bir araştırma. Çevrimiçi Başvuru, 2(3), 61-70. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED593953.pdf.
  • Tekerek, M. ve Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalıkları üzerine bir araştırma. Çevrimiçi Başvuru, 2(3), 61-70. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED593953.pdf.
  • Temel, T. (2022). Exploring the effects of gamification with web 2.0 tools on efl learners’ academic achievement, motivation, and learning self-efficacy in online learning environments. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Temel, T. (2022). Exploring the effects of gamification with web 2.0 tools on efl learners’ academic achievement, motivation, and learning self-efficacy in online learning environments. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ünlü, İ. ve Kalkan, R. (2023). Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarına Yönelik 7.Sınıfın Hazırbulunuşluk, Beklenti, Memnuniyet ve Akademik Başarı Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1910-1929. https://doi.org/10.17679/inuefd.1341434
  • Ünlü, İ. ve Kalkan, R. (2023). Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarına Yönelik 7.Sınıfın Hazırbulunuşluk, Beklenti, Memnuniyet ve Akademik Başarı Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1910-1929. https://doi.org/10.17679/inuefd.1341434
  • Üstündağ, M. T. , Akcan, F. , Ceran, O. & Çakmak, M. A. (2022). Development of the digital security self-efficacy ınventory. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal) , 6 (2) , 175-206. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708347.
  • Üstündağ, M. T. , Akcan, F. , Ceran, O. & Çakmak, M. A. (2022). Development of the digital security self-efficacy ınventory. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal) , 6 (2) , 175-206. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708347.
  • Yanç, C. (2022). Investigating high school efl learners’ self-efficacy beliefs in the online learning environment. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yanç, C. (2022). Investigating high school efl learners’ self-efficacy beliefs in the online learning environment. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L. & Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L. & Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45.
There are 138 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Fatma Akcan 0000-0002-7853-442X

Mehmet Ali Çakmak 0000-0002-8364-2804

Publication Date June 19, 2024
Submission Date December 13, 2023
Acceptance Date May 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Akcan, F., & Çakmak, M. A. (2024). Sosyal bilgiler dersinde dijital güvenlik yeterliği için geliştirilen çevrimiçi destekleyici öğrenme aracının öğrencilerin öz yeterlik algılarına etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 568-585. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1404424

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD