Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

From press to screen: Magazine cover design in the digital age

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1490 - 1514, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1485575

Öz

Abstract
Magazine publishing developed especially with the printing methods of the post-industrial revolution and became increasingly widespread in almost every subject throughout the 20th century. Today, one of the most important problems of the magazine or periodical publishing, which is carried out with different techniques and practices as digital publishing, has of course been their cover designs. This article aims to analyze the changes that magazines have experienced with the transition to the digital age through cover design, tries to define the changes created by the new technologies used and the new applications that make them possible, and makes various predictions about the direction in which they may develop soon. These consist of innovative design approaches such as moving covers, interactive graphics, etc. In the research, the latest trends and changes in the digital magazine publishing industry, the basic data of which were obtained through a literature review, were explained through selected sample magazine cover designs. The research was conducted with the basic qualitative research method in the qualitative research paradigm. Within the scope of the research; basic data were obtained through literature review and interviews. The semi-structured interview method was used as a data collection tool. The research participants were obtained from six illustrator-designers determined by the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. The research data were analyzed by content analysis. In the research, various predictions were made based on the analysis of the data obtained from the participants about how magazine cover design has changed in the digital age and how cover designers-illustrators should adapt to this situation.

Kaynakça

  • Aktaş, C., Çaycı, B., & Çaycı, A. E. (2017). Türkiye’deki dergilerde QR kod kullanım pratiklerini belirlemeye yönelik bir alan araştırması. Intermedia International E-journal, 4(7), 220-239. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/399722
  • Baran, H. (2019). Sanal gerçeklik donanımları ve yazılımlarının dijital sanat ve sosyal medya üzerindeki etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 426-434. https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3731
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozat, A. U., & Dedelioğlu, C. (2018). Artırılmış Gerçeklik (Ar)–Geleneksel Ve Dijitalin Kâğıt Üzerinde Buluşması, 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul Üniversitesi: İstanbul.
  • Cadem Digital. (t.y). Artırılmış Gerçeklik ile Sanal Gerçeklik Arasındaki Farklar. https://cademdigital.com.tr/artirilmis-gerceklik-ve-sanal-gerceklik-arasindaki-farklar/
  • Çakır, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 71-96. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/231597
  • Çankırılı, Ç. (2019). Grafik tasarımda yeni bir anlam üretme ortamı olarak artırılmış gerçeklik. (Yayın No.560217) [Sanatta yeterlik tezi, Anadolu Üniv. Eskişehir].
  • Çatalcalı, A. (2017). Dergicilik, Dergi Planlama, Dergi Haberciliği, Dergi Türleri, (1.Baskı) İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Erdönmez, I. Ç. (2014). Türkiye’de yayıncılık politikalarının dönüşümü üzerine bir örnek: E-yayıncılık. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 5(17), 45-56. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2014.4.003.x
  • Gönenç, A., & Ayçin, T., (2023). Metaverse dergiciliğe yeni bir soluk getirebilir mi?. Metaverse Yeni Gerçeklik Paradigmaları (pp.161-182), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güler, H., Şahinkayası, Y. ve Şahinkayası, H. (2017). İnternet ve mobil teknolojilerin yaygınlaşması: Fırsatlar ve sınırlılıklar. Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14), 186-207. https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511
  • Kavasoğlu, B. R., (2022). Dijital öğrenme sürecinde kullanılan web 2.0 araçları. Dijitalleşme (pp.45-62), İstanbul: Efe Akademi.
  • Kavuran, T., & Özpolat, K. (2016). Görsel iletişim aracı olan dergilerin tasarlanma süreci. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 267-276. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346932
  • Merriam, S. B. (2009). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Siber Ay. (t.y). İnternet Nedir. https://www.siberay.com/internet-nedir
  • Tunçel, O. (2019). Dijital Çağda Baskı Teknolojileri. Sanat Ve Tasarım Dergisi (23), 361-377. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/737548
  • Yalur, R., (2023). Yeni medya ve yeni grafik tasarımı. E. Yalur (Ed.), Yeni medya ve yeni grafik tasarımı içinde (21-165). Paradigma Akademi
  • Yapar, A. (1999). Fransa ve Türkiye’de Dergicilik Olgusu ve Kadın Dergilerinin Karşılaştırılması (Yayın no. 92279) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul].
  • Yıldız, K. S. (2020) Türkiye'de tablet dergiciliğinin okurların medya kullanım alışkanlıkları üzerindeki etkileri (Yayın no. 628252) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul].

Baskıdan ekrana: Dijital çağda dergi kapağı tasarımı

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1490 - 1514, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1485575

Öz

Öz
Dergi yayıncılığı özellikle endüstri devrimi sonrasının basımcılık yöntemleriyle gelişmiş, 20. Yüzyıl boyunca neredeyse her konuda artan bir oranda yaygınlaşmaya başlamıştır. Günümüzde dijital yayıncılık olarak farklı teknik ve uygulamalarla sürdürülen dergi veya süreli yayıncılığın en önemli sorunsallarından biri elbette onların kapak tasarımları olmuştur. Bu makale, dergilerin dijital çağa geçişiyle birlikte yaşanılan değişimi kapak tasarımı üzerinden analiz etmeyi amaçlamakta, kullanılan yeni teknolojilerin yarattığı değişimler ile bunları mümkün kılan yeni uygulamaları tanımlanmaya çalışarak, yakın gelecekte hangi yönde gelişebileceği konusunda çeşitli öngörülerde bulunmaktadır. Bunlar hareketli kapaklar, interaktif grafikler, gibi yenilikçi tasarım anlayışlarından oluşmaktadır. Araştırmada, temel verilerine literatür taraması yoluyla ulaşılmış olan dijital dergi yayıncılığı endüstrisindeki son trendler ve değişimler, seçilmiş örnek dergi kapak tasarımları üzerinden açıklanmıştır. Araştırma nitel araştırma paradigmasında yer alan temel nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında; temel verileri literatür taraması ve görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenen altı illüstratör-tasarımcıdan elde edilmiştir. Araştırma verileri, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmada dergi kapak tasarımının dijital çağda nasıl değiştiği ve kapak tasarımcılarının-illüstratörlerin bu duruma nasıl adapte olması gerektiği konusunda katılımcılardan elde edilen verilerin analizleri temel alınarak çeşitli öngörülerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş, C., Çaycı, B., & Çaycı, A. E. (2017). Türkiye’deki dergilerde QR kod kullanım pratiklerini belirlemeye yönelik bir alan araştırması. Intermedia International E-journal, 4(7), 220-239. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/399722
  • Baran, H. (2019). Sanal gerçeklik donanımları ve yazılımlarının dijital sanat ve sosyal medya üzerindeki etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 426-434. https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3731
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozat, A. U., & Dedelioğlu, C. (2018). Artırılmış Gerçeklik (Ar)–Geleneksel Ve Dijitalin Kâğıt Üzerinde Buluşması, 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul Üniversitesi: İstanbul.
  • Cadem Digital. (t.y). Artırılmış Gerçeklik ile Sanal Gerçeklik Arasındaki Farklar. https://cademdigital.com.tr/artirilmis-gerceklik-ve-sanal-gerceklik-arasindaki-farklar/
  • Çakır, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 71-96. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/231597
  • Çankırılı, Ç. (2019). Grafik tasarımda yeni bir anlam üretme ortamı olarak artırılmış gerçeklik. (Yayın No.560217) [Sanatta yeterlik tezi, Anadolu Üniv. Eskişehir].
  • Çatalcalı, A. (2017). Dergicilik, Dergi Planlama, Dergi Haberciliği, Dergi Türleri, (1.Baskı) İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Erdönmez, I. Ç. (2014). Türkiye’de yayıncılık politikalarının dönüşümü üzerine bir örnek: E-yayıncılık. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 5(17), 45-56. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2014.4.003.x
  • Gönenç, A., & Ayçin, T., (2023). Metaverse dergiciliğe yeni bir soluk getirebilir mi?. Metaverse Yeni Gerçeklik Paradigmaları (pp.161-182), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güler, H., Şahinkayası, Y. ve Şahinkayası, H. (2017). İnternet ve mobil teknolojilerin yaygınlaşması: Fırsatlar ve sınırlılıklar. Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14), 186-207. https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511
  • Kavasoğlu, B. R., (2022). Dijital öğrenme sürecinde kullanılan web 2.0 araçları. Dijitalleşme (pp.45-62), İstanbul: Efe Akademi.
  • Kavuran, T., & Özpolat, K. (2016). Görsel iletişim aracı olan dergilerin tasarlanma süreci. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 267-276. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346932
  • Merriam, S. B. (2009). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Siber Ay. (t.y). İnternet Nedir. https://www.siberay.com/internet-nedir
  • Tunçel, O. (2019). Dijital Çağda Baskı Teknolojileri. Sanat Ve Tasarım Dergisi (23), 361-377. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/737548
  • Yalur, R., (2023). Yeni medya ve yeni grafik tasarımı. E. Yalur (Ed.), Yeni medya ve yeni grafik tasarımı içinde (21-165). Paradigma Akademi
  • Yapar, A. (1999). Fransa ve Türkiye’de Dergicilik Olgusu ve Kadın Dergilerinin Karşılaştırılması (Yayın no. 92279) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul].
  • Yıldız, K. S. (2020) Türkiye'de tablet dergiciliğinin okurların medya kullanım alışkanlıkları üzerindeki etkileri (Yayın no. 628252) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul].
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı, Görsel Efektler, Güzel Sanatlar
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Hakan Arslan 0009-0000-4590-6891

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Arslan, H. (2024). Baskıdan ekrana: Dijital çağda dergi kapağı tasarımı. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(4), 1490-1514. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1485575

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD