Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerine okuma kültürü edindirme ve onların kişilik gelişimini desteklemek için çocuk edebiyatı eserlerindeki bibliyoterapi unsurlarının nasıl belirlenebileceğine yönelik bir uygulama yapılmıştır. Bunun için ilkokul öğrencilerinin seviyesine uygun ve gerek derslerde gerekse ders dışında eserleri okunan Mevlâna İdris Zengin’in çocuk edebiyatı eserlerindeki bibliyoterapi unsurları incelenmiş ve ortaya çıkan unsurlar ilkokul öğrencilerinin okuma kültürü ve kişilik gelişimine katkısı bağlamında değerlendirilmiştir. Bibliyoterapi unsurlarının belirlenebilmesi için alanyazın taranarak bibliyoterapi ölçütleri tespit edilmiştir. Tespit edilen ölçütlerin hangi gelişim alanıyla ilişkili olduğu 89 kişilik bir öğretmen grubunun görüşleri alınarak belirlenmiştir. Bibliyoterapi ölçütlerinin 25’i bilişsel gelişim, 17’si sosyal gelişim ve 7’si duygusal gelişim alanıyla ilişkili bulunmuştur. Yazarın 48 masal kitabındaki 58 masal bibliyoterapi unsurları dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Eserler, araştırmacı tarafından hazırlanan Çocuk Edebiyatı Eserlerini Bibliyoterapi Ölçütlerine Göre Değerlendirme Formu aracılığıyla incelenmiştir. İncelemeler neticesinde 1041 bibliyoterapi unsuru tespit edilmiştir. Bunların 569’u bilişsel gelişim alanıyla, 349’u sosyal gelişim alanıyla, 123’ü duygusal gelişim alanıyla ilişkilidir. Araştırma sonunda ön plana çıkan unsurlar; üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi, yaşanan olaylara karşı farkındalığın artırılması, okuma becerisi ve alışkanlığı kazandırarak edebiyat sevgisinin desteklenmesi konularıdır. Bu bağlamda Mevlâna İdris Zengin’in masal kitaplarının bibliyoterapi çalışmalarında kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
"Çocuk edebiyatı eserlerindeki bibliyoterapi unsurlarının belirlenmesine yönelik bir uygulama” başlıklı çalışmamızın herhangi bir canlı veya canlı grubu üzerinde araştırma, gözlem, anket ve benzeri çalışma içermemesi sebebiyle etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar arasında yer aldığını beyan ederiz.
In this research, an application was made on how to identifiy the bibliotherapy elements in children's literature works in order to provide reading culture to primary school students and to support their personality development. For this purpose, the bibliotherapy elements in children's literature works of Mevlana İdris Zengin, whose works are suitable for the level of primary school students and are read both in class and outside the class, were examined and the resulting elements were evaluated in the context of their contribution to the reading culture and personality development of primary school students. It was determined that a group of 89 teachers were divided into groups, with which developmental area the identified one was presented. 25 of the bibliotherapy studies are developed in the field of theoretical development, 17 in the field of social development and 7 in the field of emotional development. 58 tales in the author's 48 tale books are separated as bibliotherapy elements are specified. The research was analyzed using qualitative research methods, detailed analysis method and findings using descriptive analysis method. The works were registered through the Form for Evaluating Children's Literature Works According to Bibliotherapy Criteria developed by the researcher. As a result of the examinations, 1041 bibliotherapy elements were identified. It contains 569 areas with healthy development areas, 349 with social development areas, and 123 with emotional development areas. The prominent elements at the end of the research are; These are the development of high-level thinking processes, the processing of information against experienced events, and the evaluation of the love of literature by gaining reading skills and habits. In this context, it has been concluded that bibliotherapy processes of Mevlana İdris Zengin's fairy tale books can be used.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Children's Literature, Turkish and Social Sciences Education (Diğer), Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | February 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |