This study aims to quantitatively synthesize all empirical research on the link between the dimensions of export market orientation and export performance, and to investigate the effects of possible contextual and measurement moderators on these relationships. This meta-analysis examining 70 total effects (N = 2,829) demonstrates that export market intelligence generation has a more powerful effect on export performance in comparison with other dimensions of export market orientation. Moreover, the meta-analytic evidence also indicates that the association between export market orientation and export performance is stronger for the studies measuring the performance construct with subjective items and concentrating on its non-economic indicators. Also, the magnitude of the correlation between export market orientation and export performance reveals identical results for both developed and developing economies in achieving better export performance.
Export Market Orientation Export Performance Meta-Analysis Measurement Factors Contextual Factors
Bu çalışma, ilgili literatürde ihracat pazar yönelimi boyutları ve ihracat performansı arasındaki ilişkiyi incelemiş olan ampirik bulguları sentezlemeyi ve bu ilişki üzerinde etkisi olabileceği düşünülen bağlamsal ve ölçümsel moderatör değişkenleri ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu meta-analiz çalışması 70 etki büyüklüğünü (N = 2,829) inceleyerek, ihracat pazar bilgisi oluşturmanın, diğer ihracat pazar yönelimi boyutlarına kıyasla, ihracat performans göstergelerini iyileştirmede daha etkili olduğunu ve öznel ve ekonomik olmayan ölçümsel moderatörlerin ise ihracat pazar yönelimi yüksek firmaların performansını geliştirmede daha önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Bunun yanı sıra, ihracat pazar yönelimi ile ihracat performansı arasındaki ilişkinin büyüklüğü hem ekonomisi gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkeler için benzer bir durum sergilemekte ve ihracat pazar yöneliminin ihracat pazarlarında başarıyı yakalamasına yardımcı olduğu görülmektedir.
İhracat Pazar Yönelimi İhracat Performansı Meta-Analiz Ölçümsel Faktörler Bağlamsal Faktörler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Submission Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 3 |