BibTex RIS Cite

Market Müşterilerinin Tercihini Etkileyen Faktörler: Bingöl İli Örneği

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 233 - 252, 01.04.2015

Abstract

Bu çalışma Bingöl’deki market müşterilerinin memnuniyetini etkileyen faktörleri tespit etmek ve yerel marketleri tercih etme olasılıklarını etkileyen yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bingöl il merkezindeki 772 market müşterisine uygulanan bir anketten elde edilen yatay kesit veriler SPSS bilgisayar paket program ile değerlendirilmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda sekiz faktörün etkili olduğu tespit edilmiştir. Etkili olan her faktörün demografik marketleri tercih etme olasılığı üzerindeki etkisi lojistik regresyon yöntemi ile tahmin edilmiştir. Lojistik regresyon analizi sonucunda market dışı özellikler ve ürünlerin denenmesi faktörleri market müşterilerinin yerel marketleri tercih etme olasılığı üzerinde etkili olduğu saptanmıştır

References

  • Akbulut, Ö. ve Yıldız N. (1999), İstatistik Analizlerde Temel Formüller ve Tablolar, Aktif Yayınevi, Erzurum.
  • Akdoğan, Ş., Güllü, K., Babayiğit, S. ( 2005), “Tüketicilerin Süpermarketleri Algılamalarına Yönelik Bir Çalışma”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2 ), 37-70.
  • Akıncı, E. D., Bacanlı, S. ve Kıroğlu, G. (2007), “Uyarlamalı Conjoint Analizi ve İstanbul Marketleri Üzerine Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 1-11.
  • Babin, B.J., Darden, W.R., Griffin, M., (1994). “Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value”, Journal of Consumer Research, 20(4), 644–657.
  • Çakır, M., Çakır, F., Taşdelen, M., (2013). “Tüketicilerin Süpermarket Tercihinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 59(2), 250-258.
  • Çolak, C., Çolak, M.C., Orman, M.N. (2007). “Koroner Arter Hastalığının Tahmininde Lojistik Regresyon Modeli Seçim Yöntemlerinin Karşılaştırılması”, Anadolu Kardiyoloji Dergisi, 7, 6-11. Deloitte
  • Turkey/Local%20Assets/Documents/ Retail_ Sector_Update_2013.pdf, (Erişim tarihi: 24.06.2014)
  • http://www.deloitte.com/assets/Dcom- Dündar, S. (1995), “Tüketicilerin Süpermarket Tercih Nedenleri Üzerine Bir Pilot Araştırma”, İ. Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 24(1), 77-95.
  • Esbjerg, L., Jensen, B.B., Larsen, T.B., Barcellos, M.D., Boztug, Y., Grunert, K.G. (2012), “An integrative conceptual framework for analyzing customer satisfaction with shopping trip experiences in grocery retailing”, Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 445–456
  • Fazlzadeh, A., Sahebalzamani, S. ve Sarabi, B. (2012), “Key Factors Affecting Customer Satisfaction with Iranian Retailer Stores: Evidence from Hypermarkets and Supermarkets”, The IUP Journal of Marketing Management, 11( 4), 7-33.
  • Hosmer, D.W., Lemeshow, S. (1998), Applied Lojistik Regresyon, Wiley Series in Probability and Matehematical Statistic.
  • Külter, B., (2011), “Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 163-183.
  • Leszczyc, P.P., Sınha, A., Timmermans, H. (2000), “Consumer Store Choice Dynamics: An Analysis of the Competitive Market Structure for Grocery Stores”, Journal of Retailing, 76(3), 323–345.
  • Özer, H., Oktay, E., Lebe, F. (2007), “Market Müşterilerinin Memnuniyet Araştırması: Erzurum İçin Bir Uygulama”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, 323-336.
  • Polat, C., Külter, B., (2007), “Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 109 -126.
  • Roux, C., Le Couedic, P., Durand-Gasselin, S., Luquet F.M., (2000), “Consumption patterns and food attitudes of a sample of 657 low-income people in France”, Food Policy, 25(1), 91-103.
  • Sanchez, F.R. ve Iniesta, B.M.A. (2009), “Efficiency and Quality as Economic Dimensions of Perceived Value: Conceptualization, Measurement and Effect on Satisfaction”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16(6), 425-433.
  • Türk, M. (2004), “Perakendeci İşletmelerde Personelin Fiziksel Özelliklerinin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi: Malatya İlinde Bir Uygulama”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 273-290.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), http://www.tuik.gov.tr, (Erişim tarihi: 24.12.2013)
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Perakendecilik Meclis Raporu, (2012), http://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/2012/PerakendecilikMeclisiSR.pdf, (Erişim tarihi:24.06.2014)
  • Varinli, İ., Acar, N., (2011), “Tüketicilerin Alışveriş Yaptıkları Mağazayı Değerlendirmelerinde Etkili Olan Faktörler ile Sadakat Arasındaki İlişki: Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 1-20.

Factors affecting the preferences of market customers; the sample of Bingöl

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 233 - 252, 01.04.2015

Abstract

The aim of this study is to identify factors affecting satisfaction of store customers and to determine the factors affecting possibility to prefer local stores in Bingöl. For this purpose, cross-section data obtained from a questionnaire is applied to 772 store costumers in center of Bingöl province and the data has been evaluated with SPSS packet programme. According to the results of factor analysis it is determined that eight factors are effective. The effects of demographic characteristics of customers and factor scores of all effective factors on the probability of customers to prefer local markets have been estimated by logistic regression method. As a result of logistic regression analysis, it is determined that factors such as non-market features and testing of products are effective on the probability of market customers to prefer local markets

References

  • Akbulut, Ö. ve Yıldız N. (1999), İstatistik Analizlerde Temel Formüller ve Tablolar, Aktif Yayınevi, Erzurum.
  • Akdoğan, Ş., Güllü, K., Babayiğit, S. ( 2005), “Tüketicilerin Süpermarketleri Algılamalarına Yönelik Bir Çalışma”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2 ), 37-70.
  • Akıncı, E. D., Bacanlı, S. ve Kıroğlu, G. (2007), “Uyarlamalı Conjoint Analizi ve İstanbul Marketleri Üzerine Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 1-11.
  • Babin, B.J., Darden, W.R., Griffin, M., (1994). “Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value”, Journal of Consumer Research, 20(4), 644–657.
  • Çakır, M., Çakır, F., Taşdelen, M., (2013). “Tüketicilerin Süpermarket Tercihinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 59(2), 250-258.
  • Çolak, C., Çolak, M.C., Orman, M.N. (2007). “Koroner Arter Hastalığının Tahmininde Lojistik Regresyon Modeli Seçim Yöntemlerinin Karşılaştırılması”, Anadolu Kardiyoloji Dergisi, 7, 6-11. Deloitte
  • Turkey/Local%20Assets/Documents/ Retail_ Sector_Update_2013.pdf, (Erişim tarihi: 24.06.2014)
  • http://www.deloitte.com/assets/Dcom- Dündar, S. (1995), “Tüketicilerin Süpermarket Tercih Nedenleri Üzerine Bir Pilot Araştırma”, İ. Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 24(1), 77-95.
  • Esbjerg, L., Jensen, B.B., Larsen, T.B., Barcellos, M.D., Boztug, Y., Grunert, K.G. (2012), “An integrative conceptual framework for analyzing customer satisfaction with shopping trip experiences in grocery retailing”, Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 445–456
  • Fazlzadeh, A., Sahebalzamani, S. ve Sarabi, B. (2012), “Key Factors Affecting Customer Satisfaction with Iranian Retailer Stores: Evidence from Hypermarkets and Supermarkets”, The IUP Journal of Marketing Management, 11( 4), 7-33.
  • Hosmer, D.W., Lemeshow, S. (1998), Applied Lojistik Regresyon, Wiley Series in Probability and Matehematical Statistic.
  • Külter, B., (2011), “Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 163-183.
  • Leszczyc, P.P., Sınha, A., Timmermans, H. (2000), “Consumer Store Choice Dynamics: An Analysis of the Competitive Market Structure for Grocery Stores”, Journal of Retailing, 76(3), 323–345.
  • Özer, H., Oktay, E., Lebe, F. (2007), “Market Müşterilerinin Memnuniyet Araştırması: Erzurum İçin Bir Uygulama”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, 323-336.
  • Polat, C., Külter, B., (2007), “Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 109 -126.
  • Roux, C., Le Couedic, P., Durand-Gasselin, S., Luquet F.M., (2000), “Consumption patterns and food attitudes of a sample of 657 low-income people in France”, Food Policy, 25(1), 91-103.
  • Sanchez, F.R. ve Iniesta, B.M.A. (2009), “Efficiency and Quality as Economic Dimensions of Perceived Value: Conceptualization, Measurement and Effect on Satisfaction”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16(6), 425-433.
  • Türk, M. (2004), “Perakendeci İşletmelerde Personelin Fiziksel Özelliklerinin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi: Malatya İlinde Bir Uygulama”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 273-290.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), http://www.tuik.gov.tr, (Erişim tarihi: 24.12.2013)
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Perakendecilik Meclis Raporu, (2012), http://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/2012/PerakendecilikMeclisiSR.pdf, (Erişim tarihi:24.06.2014)
  • Varinli, İ., Acar, N., (2011), “Tüketicilerin Alışveriş Yaptıkları Mağazayı Değerlendirmelerinde Etkili Olan Faktörler ile Sadakat Arasındaki İlişki: Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 1-20.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Halim Tatlı This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Tatlı, H. (2015). Market Müşterilerinin Tercihini Etkileyen Faktörler: Bingöl İli Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 10(1), 233-252.