Son zamanlarda meydana gelen yangın olayları nedeniyle yapı mühendisleri arasında betonarme tünel hatlarının yangına dayanıklı tasarımına ilgi giderek artmaktadır. Literatürde geleneksel betonarme (RC) ve hibrit fiber donatılı beton (HFRC) tünel segmanlarının yangın davranışına odaklanan sınırlı sayıda deneysel çalışma sunulmuştur. Ancak, yüksek sıcaklık etkisindeki RC kalkan tünel segmanları ile ilgili kapsamlı bir sayısal çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle, bu çalışma, RC kalkan tünel segmanlarının yangın davranışının değerlendirilmesi için bir 3B sonlu eleman modeli (SEM) oluşturmayı amaçlamaktadır. Sunulan SEM'in ilk aşamasında, RC tünel segmentinde meydana gelen sıcaklık dağılımı, gerçekleştirilen ısı transferi analizi ile değerlendirilmiştir. İkinci aşamada, düşey yük ve artan sıcaklığın birleşik etkisi altında RC tünel segmentinin yük-deplasman davranışını hesaplamak için gerilme analizi yapılmıştır. SEM'den elde edilen sonuçlar literatürde yer alan deneysel bir çalışma ile karşılaştırılmıştır. Sayısal analizin deneysel sonuçlarla uyumlu olması, sunulan FEM'in yüksek sıcaklığa maruz RC kalkan tünel segmanlarının davranışının belirlenmesi için kullanılabileceğini göstermiştir.
There has been increasing concern about the fire-resistant design of reinforced concrete tunnel lines among structural engineers due to the fire incidents that occurred recently. A limited number of experimental works focused on the fire behavior of the conventional reinforced concrete (RC) and hybrid fiber reinforced concrete (HFRC) tunnel segments have been presented in the literature. However, there is no comprehensive numerical study related to RC shield tunnel segments under the effect of elevated temperature. Thus, this study intends to establish a 3D finite element model (FEM) for the evaluation of the fire behavior of RC shield tunnel segments. At the first stage of the presented FEM, the temperature distribution that occurred in the RC tunnel segment was evaluated with a heat transfer analysis carried out. In the second stage, the stress analysis was conducted to calculate the load-displacement behavior of the RC tunnel segment under the combined effect of the gravity load and the elevated temperature. The results obtained from the FEM were compared with an experimental work existing in the literature. The fact that numerical analysis is compatible with experimental results proves that the presented FEM can be used in the determination of the behavior of RC shield tunnel segments subjected to elevated temperature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2022 |
Acceptance Date | June 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |