Bu çalışmada, harç özelikleri üzerine atık lastik külü ve uçucu külün uzun süreli etkisi
araştırılmıştır. Lastik küllü, uçucu küllü-lastik küllü ve uçucu küllü olmak üzere üç farklı grup
numune üretilmiştir. Lastik külü ve uçucu kül miktarlarının artması numunelerin mekanik
özeliklerini, ağırlıkça su emme, ağırlık kaybı ve donma-çözülme sonuçlarını olumsuz etkilemiştir. Bu
deneyler sonucunda en iyi sonuçlar çimento yerine % 10 lastik külü kullanılan numunelerde
görülmüştür. Atık lastiklerin taşınması ve depolanması hem oldukça maliyetlidir hem de çevre
kirliliğine neden olmaktadır. Çalışma sonucunda atık lastiklerin hafif harç yapımında kullanılması
önerilmektedir.
In this study, the long-term effect of waste tire rubber ash and fly ash on the properties of mortars was investigated. Experimental results have shown that the mechanical properties, water absorption by weight, loss in weight and freezing-thawing damage properties of the specimens have been affected negatively due to the increase in amounts of tire rubber ash and fly ash. After these experiments, it was observed that the best results were obtained from mortars produced by using 10 % of tire rubber ash instead of cement by weight. The transportation and storage of waste tires costs significantly and causes detrimental effects on environmental regime. Consequently it is recommended to utilize tire rubber ash in lightweight mortar production.
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2009 |
Acceptance Date | February 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 22 Issue: 1 |