Bu çalışmada, taşıtta meydana gelen titreşimler teorik olarak incelenmiş ve özellikle yoldan gelen uyarılara karşı taşıtın gösterdiği tepkiler esas alınmıştır. Taşıt titreşimlerinin teorik analizinden sonra bilgisayar modellemesi yapılmıştır. Burada yerli üretim bir kamyon ele alınmış, kamyonun yüksüz olduğu düşünülmüş ve taşıt hızının engeli geçerken her noktada sabit kaldığı kabul edilmiştir. Üç ayrı yol profilindeki sürücü koltuğu yer değişimi miktarları hesaplanmış ve iletkenlik eğrisi çizilmiştir. İletkenlik eğrisinden doğal frekans saptanmış, bu taşıt için sürücü koltuğunun sönüm oranı hesaplanmış ve öneriler getirilmiştir.
The main object in this study was to investigate the vibrations observed from resistance of the vehicle, especially due to a rough surface. The performed work is a theoretical analysis and idealized computer stimulation of the physical event. In this study, native production truck has been used as an example which is assumed to be loadless and at a constant speed passing over an impediment. Deplacement of the driver seat has been calculated for three different types of road impediments and the vibration conductivity curve drawn. Hence natural frequency has been obtained and then driver seat damping rate has been calculated for this vehicle and suggestions for the improvement have been also made.
Subjects | Mechanical Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2006 |
Acceptance Date | August 24, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 19 Issue: 2 |