Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi

Yıl 2006, Cilt: 19 Sayı: 2, 131 - 144, 31.12.2006

Öz

Bu çalışmada, taşıtta meydana gelen titreşimler teorik olarak incelenmiş ve özellikle yoldan gelen uyarılara karşı taşıtın gösterdiği tepkiler esas alınmıştır. Taşıt titreşimlerinin teorik analizinden sonra bilgisayar modellemesi yapılmıştır. Burada yerli üretim bir kamyon ele alınmış, kamyonun yüksüz olduğu düşünülmüş ve taşıt hızının engeli geçerken her noktada sabit kaldığı kabul edilmiştir. Üç ayrı yol profilindeki sürücü koltuğu yer değişimi miktarları hesaplanmış ve iletkenlik eğrisi çizilmiştir. İletkenlik eğrisinden doğal frekans saptanmış, bu taşıt için sürücü koltuğunun sönüm oranı hesaplanmış ve öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Rakheja, S. and Sankar, S., “An Optimum Seat-Suspension for off-road Vehicles”, The Shock and Vibration Bulletin, 53, pp. 19-35, 1983.
  • [2] Weawer, B., “Ergonomics”, Pit&Quarry, Vol.October, pp. 20-22, 1991.
  • [3] H. Bölükoğlu ve O. Kunst, “Traktör koltuklarının tasarımında titreşimin önemi”, II. Ergonomi Konferansı 1988, Bildiri Kitabı, ss. 432-443.
  • [4] S. Orak ve B. Par, “Bir tarım traktörünün modellenmesi ve sürücü oturağının parametrik optimizasyonu”, 6. Uluslararası Tarımsal Mekanizasyon ve Enerji Kongresi 2-6 Eylül 1996, Ankara, Bildiri Kitabı, ss. 315-322. [5] E. D. Goldman and E. H. Gierge, “Shock and Vibration Handbook (Effects of shock and vibration on man)”, Mc-Graw Hill Book Company Inc., 1961.
  • [6] E. R. Engelhardt, D. K. Mills and K. Schneider, “Shock and Vibration Handbook (Shock and Vibration in Road and Rail Vehicles)”, Mc-Graw Hill Book Company Inc., 1961.
  • [7] Karaçay T., Eroğlu M. ve Aktürk N., “Gerçek yol girdisine maruz iki serbestlik dereceli çeyrek taşıt modelinin sürüş karakteristiğinin incelenmesi”, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi, Cilt 18, No.4, ss. 1-13, 2003. [8] A. Güney ve M. Ereke, “Devrilebilir Sürücü Kabini Askı Elemanlarının Titreşim Konforuna Etkisi”, 4. Ulusal Makina Teorisi Sempozyumu Eylül 1990, Yalova-İstanbul, Bildiri Kitabı, ss. 233-243.
  • [9] Yağız N., Yüksek İ. ve Güven H. R., “Taşıt süspansiyon sistemlerinin aktif kontrolünde kullanılan metodların tanıtılması ve kıyası”, Mühendis ve Makina, Cilt 40, Sayı 477, ss. 39-43, 1999.
  • [10] Park S., Popov A. A. and Cole D. J., “Influence of soil deformation on off- road heavy vehicle suspension vibration”, Journal of Terramechanics, Vol.41, pp. 41-68, 2004.
  • [11] A. Güney, “Taşıt Titreşimleri ve İrdelenmesi”, Yıldız Üniversitesi Seminer Notları, 1989, 35 s.
  • [12] A. Sabancı, “Tarım Traktörlerinde Titreşim Sorunları ve Sürücü Oturaklarının Yalıtım Özellikleri Üzerinde bir Araştırma”, T.Z.D.K. Mesleki Yayınları No:35, 1984.
  • [13] Ü. Er, “Motorlu Taşıtlardaki Titreşimlerin Teorik Analizi ve Bir Bilgisayar Modellemesi”, Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniv. Fen Bilimleri Ens., Eskişehir, 1996.

Theoretıcal Analysıs Of Vehıcle Vıbratıons And A Computer Modellıng

Yıl 2006, Cilt: 19 Sayı: 2, 131 - 144, 31.12.2006

Öz

The main object in this study was to investigate the vibrations observed from resistance of the vehicle, especially due to a rough surface. The performed work is a theoretical analysis and idealized computer stimulation of the physical event. In this study, native production truck has been used as an example which is assumed to be loadless and at a constant speed passing over an impediment. Deplacement of the driver seat has been calculated for three different types of road impediments and the vibration conductivity curve drawn. Hence natural frequency has been obtained and then driver seat damping rate has been calculated for this vehicle and suggestions for the improvement have been also made.

Kaynakça

  • [1] Rakheja, S. and Sankar, S., “An Optimum Seat-Suspension for off-road Vehicles”, The Shock and Vibration Bulletin, 53, pp. 19-35, 1983.
  • [2] Weawer, B., “Ergonomics”, Pit&Quarry, Vol.October, pp. 20-22, 1991.
  • [3] H. Bölükoğlu ve O. Kunst, “Traktör koltuklarının tasarımında titreşimin önemi”, II. Ergonomi Konferansı 1988, Bildiri Kitabı, ss. 432-443.
  • [4] S. Orak ve B. Par, “Bir tarım traktörünün modellenmesi ve sürücü oturağının parametrik optimizasyonu”, 6. Uluslararası Tarımsal Mekanizasyon ve Enerji Kongresi 2-6 Eylül 1996, Ankara, Bildiri Kitabı, ss. 315-322. [5] E. D. Goldman and E. H. Gierge, “Shock and Vibration Handbook (Effects of shock and vibration on man)”, Mc-Graw Hill Book Company Inc., 1961.
  • [6] E. R. Engelhardt, D. K. Mills and K. Schneider, “Shock and Vibration Handbook (Shock and Vibration in Road and Rail Vehicles)”, Mc-Graw Hill Book Company Inc., 1961.
  • [7] Karaçay T., Eroğlu M. ve Aktürk N., “Gerçek yol girdisine maruz iki serbestlik dereceli çeyrek taşıt modelinin sürüş karakteristiğinin incelenmesi”, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi, Cilt 18, No.4, ss. 1-13, 2003. [8] A. Güney ve M. Ereke, “Devrilebilir Sürücü Kabini Askı Elemanlarının Titreşim Konforuna Etkisi”, 4. Ulusal Makina Teorisi Sempozyumu Eylül 1990, Yalova-İstanbul, Bildiri Kitabı, ss. 233-243.
  • [9] Yağız N., Yüksek İ. ve Güven H. R., “Taşıt süspansiyon sistemlerinin aktif kontrolünde kullanılan metodların tanıtılması ve kıyası”, Mühendis ve Makina, Cilt 40, Sayı 477, ss. 39-43, 1999.
  • [10] Park S., Popov A. A. and Cole D. J., “Influence of soil deformation on off- road heavy vehicle suspension vibration”, Journal of Terramechanics, Vol.41, pp. 41-68, 2004.
  • [11] A. Güney, “Taşıt Titreşimleri ve İrdelenmesi”, Yıldız Üniversitesi Seminer Notları, 1989, 35 s.
  • [12] A. Sabancı, “Tarım Traktörlerinde Titreşim Sorunları ve Sürücü Oturaklarının Yalıtım Özellikleri Üzerinde bir Araştırma”, T.Z.D.K. Mesleki Yayınları No:35, 1984.
  • [13] Ü. Er, “Motorlu Taşıtlardaki Titreşimlerin Teorik Analizi ve Bir Bilgisayar Modellemesi”, Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniv. Fen Bilimleri Ens., Eskişehir, 1996.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Makine Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ümit Er

Sezan Orak

Bilal Par

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2006
Kabul Tarihi 24 Ağustos 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Er, Ü., Orak, S., & Par, B. (2006). Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19(2), 131-144.
AMA Er Ü, Orak S, Par B. Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. Aralık 2006;19(2):131-144.
Chicago Er, Ümit, Sezan Orak, ve Bilal Par. “Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Aralık 2006): 131-44.
EndNote Er Ü, Orak S, Par B (01 Aralık 2006) Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 19 2 131–144.
IEEE Ü. Er, S. Orak, ve B. Par, “Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi”, ESOGÜ Müh Mim Fak Derg, c. 19, sy. 2, ss. 131–144, 2006.
ISNAD Er, Ümit vd. “Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 19/2 (Aralık 2006), 131-144.
JAMA Er Ü, Orak S, Par B. Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2006;19:131–144.
MLA Er, Ümit vd. “Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2006, ss. 131-44.
Vancouver Er Ü, Orak S, Par B. Taşıt Titreşimlerinin Teorik Analizi Ve Bir Bilgisayar Modellemesi. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2006;19(2):131-44.

20873 13565 13566 15461 13568  14913