Research Article
BibTex RIS Cite

PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK

Year 2010, Volume: 11 Issue: 2, 73 - 98, 01.06.2010

Abstract

Eğitimde liberal politikaların etkisi, 1980 yıllardan itibaren hızla genişleyerek etkisini göstermektedir. Eğitim süreci modern ulus devlet dönemindeki, ulusal düzeyde yapılandırma, planlama ve yönetmenin ötesinde, küresel aktörlerin politika ve uygulamaları doğrultusunda yürütülmektedir. Eğitim yönetimi alanının son dönemlerde, özellikle verimlilik, maliyet etkinliği, stratejik planlama, Toplam Kalite Yönetimi, sürdürülebilir gelişme, yönetişim, yaşam boyu öğrenme vb. kavramlarla açıklanır hale gelmesi de büyük ölçüde neoliberal ekonomi politikalarının etkisidir. Günümüzde eğitim yönetimi alanında eleştirel bakış açıları geliştirmek, bu bağlamda sosyoloji, psikoloji, felsefe, davranış bilimleri vb. disiplinlerden yararlanmak büyük önem taşımaktadır. Türkiye’de eğitim yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı araştırmalarda, üretilen bilgi ve düşüncelerde neoliberal politikaların ağırlığını ve etkisini koruduğu görülmektedir. Ancak bugün, alan açısından gereksinim duyulan, eğitim yönetimini neoliberal bakış açılarının tahakkümünde değil, neoliberal politika ve reform arayışlarının eleştirisi doğrultusunda yeniden düşünmek, sermayenin önceliklerinin değil toplumsal kazanımların yeniden vurgulanması bağlamında anlamlı görünmektedir. Bu düşünceden hareketle ele alınan bu çalışmada, Fransız sosyolog ve düşünür Pierre Bourdieu’nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında ulaştığı kilit kavramların, düşüncelerin ve ilkelerin eğitim yönetimi alanına yansıtılması ve bu doğrultuda alana yeni düşünsel açılımlar getirilmesi amaçlanmaktadır

RETHINKING EDUCATIONAL MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF PIERRE BOURDIEU’S CRITIQUE OF NEOLIBERALISM

Year 2010, Volume: 11 Issue: 2, 73 - 98, 01.06.2010

Abstract

The liberal policies in education have been spreading out their effects since 1980. Educational process is being administered by global actors’ policies and practices rather than national level constitutions and administrations in the modern national government period. Educational administration field having being explained especially with the terms of efficiency, cost effectiveness, strategic planning, overall grade management, sustainable development, governance, lifelong learning etc. recently is mostly due to the neoliberal economy policies. Nowadays in the field of educational management it is so important to develop critical viewpoints, in this context to benefit from the disciplines such as sociology, psychology, philosophy, behavioral sciences. It can be seen that neoliberal policies still have effect on the theoretical and applied research of educational management field, on the thoughts and knowledge produced in Turkey. But, today what is needed in regard of the field is to rethink the educational management in terms of the criticism of neoliberal policies and in search of a reform rather than in the domination of neoliberal viewpoints seem to be meaningful in the context of reemphasizing the societal achievements rather than the priorities of the capital. Having being discussed upon these thoughts, this paper will
reflect French sociologist and philosopher Pierre Bourdieu’s key concepts, thoughts and principles in the context of his critics on neoliberalism to the educational management field and in this direction will bring new intellectual developments to the field. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İlknur Şentürk This is me

Publication Date June 1, 2010
Submission Date December 12, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Şentürk, İ. (2010). PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 73-98.
AMA Şentürk İ. PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2010;11(2):73-98.
Chicago Şentürk, İlknur. “PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, no. 2 (June 2010): 73-98.
EndNote Şentürk İ (June 1, 2010) PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 2 73–98.
IEEE İ. Şentürk, “PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 11, no. 2, pp. 73–98, 2010.
ISNAD Şentürk, İlknur. “PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/2 (June 2010), 73-98.
JAMA Şentürk İ. PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;11:73–98.
MLA Şentürk, İlknur. “PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 11, no. 2, 2010, pp. 73-98.
Vancouver Şentürk İ. PIERRE BOURDIEU’NUN NEOLİBERALİZM ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM YÖNETİMİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;11(2):73-98.