Research Article
BibTex RIS Cite

E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi

Year 2019, Volume: 20 , 667 - 690, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.553853

Abstract

Günümüzde e-öğrenmenin eğitimin her kademesinde
yaygınlaşması ile birlikte video derslerin kullanım oranı da artış göstermekte
ve bu derslerin niteliği üzerine çalışmalar yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada
videolardaki iletişim unsurlarının öğrenmeyi etkileyip etkilemediği sorunsalı
üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda e-öğrenme ortamlarında sunulan video
derslerdeki sözsüz iletişim becerilerinin öğrenci bağlılığına etkisi
araştırılmıştır. Çalışmada, yarı-deneysel desen kapsamında son test kontrol
gruplu model kullanılmıştır. Yaşar Üniversitesi’nde öğrenim gören 173
öğrenciden elde edilen veriler SPSS programı ile frekans, ortalama değer,
yüzde, standart sapma, hesaplarına, karışık desenler için iki faktörlü varyans
analizine (ANOVA), ilişkisiz örneklemler için t-testine tabi tutulmuştur.
Çalışma sonucunda sözsüz iletişim becerilerinin kullanılması ile öğrenci
bağlığının olumlu yönde farklılaştığı bulunmuştur.

References

  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Pamukkale Üniversi-tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112. Boyd, R., & Apps. J. (Eds.). (1980). Redefining the discipline of adult education. San Fran-cisco, CA: Jossey-Bass. Bağcı, M. (2008). Öğretmenlerin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Esenler örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens-titüsü. Baker, J.A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjust-ment during elementary school. Journal of School Psychology, 44 (2006), 211-229. Barrett, S. (2002). Overcoming Transactional Distance as a Barrier to Effective Communi-cation Over the Internet, International Education Report, 14(4), p.1- 15 Ergün, E. (2014). Ağsal Öğrenme Ortamlarında Sosyal Ağ Yapısı ve Sosyal Olabilmenin Öğ-renci Bağlılığı Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erkuş, A. ve Günlü, E. (2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), Bahar: 7-24. Finn, J.D. (1989). Withdrawing from School, Review of Educational Research, 59, 117-142. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059002117 Fredricks, J.A, Blumenfel., P.C. & Paris A.H. (2004). School Engagement: Potential of The Concept, State of The Evidence, Review of Educational Research, 74(1), 59-109. Günüç, S. (2016). Üniversitelerde Öğrenci Bağlılığı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Harris, L.R. (2008). A phenomenographic investigation of teacher conceptions of student engagement in learning. The Australian Education Researcher, 35 (1), 57-79. Horzum, B.M. (2007). İnternet tabanlı eğitimde etkileşimsel uzaklığın öğrenci başarısı, doyumu ve öz-yeterlik algısına etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Horzum, B.M. (2010). Uzaktan Eğitimde Uzaklığın Boyutları Ve Tasarımı: Coğrafi Uzaklığa Karşın Transaksiyonel (Psikolojik Ve İletişimsel) Uzaklığın Azaltılması, Sakarya Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 95-118. İlgar, M.Z. ve Parlak, K. (2014). Üniversite Sınavlarına Hazırlanan Öğrencilerin Okula Bağlı-lık Özbilinç ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişki, İstanbul Sabahattin Zaim Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), Kalaycı, H. ve Özdemir, M. (2013). Lise öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algı-larının okul bağlılıkları üzerine etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 293-315. Keegan, D. (1996). Foundations of distance education: third edition. Routledge studies in distance education Series. London and New York. Kuh, G.D. (2009). What Student Affairs Professionals Need To Know About Student Enga-gement, Journal of College Student Development, 50, 683–706. Kumtepe, G.E. (2014). Etkileşim ve Uzaktan Fen Eğitimi. A.E. Özkul, C.H. Aydın, E.Toprak ve E.G. Kumtepe (Ed.). Açıköğretimle 30 Yıl. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Moore, M.G. (1989). Three types of interaction, The American Journal of Distance Educa-tion, 3(2), 1-6. Moore, M.G. & Kearsley, G. (2005). Distance Education: A System View. Canada: Wadsworth. Moore, M.G. (2007). Web 2.0: Does It Really Matter? American Journal of Distance Edu-cation, 21(4), 177-183. Moore, M.G. & Kearsley, G. (2011). Distance Education: A Systems View of Online Lear-ning. Cengage Learning. Prammanee, N. (2003). Understanding Participants in Online Courses: A Case Study of Perceptions of Online Interaction, It Forum, December, 12, 2003 http://it.coe.uga.edu/itforum/paper68/paper68.html Richmond, V.P, McCroskey, J.C. ve Johnson, A.D. (2003). Development of the Nonverbal Immediacy Scale (NIS): Measures Of Self- And Other-Perceived Nonverbal Immediacy, Communication Quarterly, 51: 502-515. Sever, M., Ulubey Ö, Toraman, Ç. ve Türe, E. (2014). Lise Öğrencilerinin Çeşitli Değişken-ler Açısından Derse Katılımlarının İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 39 (176). doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3633 Stow, R.C. (2005). Minimizing The Distance in Distance Learning, Athletic Therapy Today, 10(2), 57-59. Sun, J.C. & Rueda, R. (2012). Situational interest, computer self-efficacy and selfregula-tion: Their impact on student engagement in distance education, British Journal of Educational Technology, 43 (2), 191-204. Swain, C. (1996). Improving Traditional Teaching Using Findings from Distance Education. Journal of Effective Teaching, 1(1). Yılmaz, R. ve Keser, H. (2015). İşlemsel Uzaklık Algısı ve Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yansımaları, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (2), 37-59. Yeşil, R. (2008). Evaluation of body language behavior in a class debate, Social Behavior and Personality: an international journal, 36(7), 893-902. Wagner, E.D. (1994). In Support of a Functional Definition of Interaction. American Journal of Distance Education, 8(2), 6-29. Wlodkowski, R. (1985). Enhancing adult motivation to learn. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Zeki, C.P. (2009). The importance of non-verbal communication in classroom manage-ment, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1443-1449
Year 2019, Volume: 20 , 667 - 690, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.553853

Abstract

References

  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Pamukkale Üniversi-tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112. Boyd, R., & Apps. J. (Eds.). (1980). Redefining the discipline of adult education. San Fran-cisco, CA: Jossey-Bass. Bağcı, M. (2008). Öğretmenlerin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Esenler örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens-titüsü. Baker, J.A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjust-ment during elementary school. Journal of School Psychology, 44 (2006), 211-229. Barrett, S. (2002). Overcoming Transactional Distance as a Barrier to Effective Communi-cation Over the Internet, International Education Report, 14(4), p.1- 15 Ergün, E. (2014). Ağsal Öğrenme Ortamlarında Sosyal Ağ Yapısı ve Sosyal Olabilmenin Öğ-renci Bağlılığı Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erkuş, A. ve Günlü, E. (2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), Bahar: 7-24. Finn, J.D. (1989). Withdrawing from School, Review of Educational Research, 59, 117-142. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059002117 Fredricks, J.A, Blumenfel., P.C. & Paris A.H. (2004). School Engagement: Potential of The Concept, State of The Evidence, Review of Educational Research, 74(1), 59-109. Günüç, S. (2016). Üniversitelerde Öğrenci Bağlılığı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Harris, L.R. (2008). A phenomenographic investigation of teacher conceptions of student engagement in learning. The Australian Education Researcher, 35 (1), 57-79. Horzum, B.M. (2007). İnternet tabanlı eğitimde etkileşimsel uzaklığın öğrenci başarısı, doyumu ve öz-yeterlik algısına etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Horzum, B.M. (2010). Uzaktan Eğitimde Uzaklığın Boyutları Ve Tasarımı: Coğrafi Uzaklığa Karşın Transaksiyonel (Psikolojik Ve İletişimsel) Uzaklığın Azaltılması, Sakarya Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 95-118. İlgar, M.Z. ve Parlak, K. (2014). Üniversite Sınavlarına Hazırlanan Öğrencilerin Okula Bağlı-lık Özbilinç ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişki, İstanbul Sabahattin Zaim Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), Kalaycı, H. ve Özdemir, M. (2013). Lise öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algı-larının okul bağlılıkları üzerine etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 293-315. Keegan, D. (1996). Foundations of distance education: third edition. Routledge studies in distance education Series. London and New York. Kuh, G.D. (2009). What Student Affairs Professionals Need To Know About Student Enga-gement, Journal of College Student Development, 50, 683–706. Kumtepe, G.E. (2014). Etkileşim ve Uzaktan Fen Eğitimi. A.E. Özkul, C.H. Aydın, E.Toprak ve E.G. Kumtepe (Ed.). Açıköğretimle 30 Yıl. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Moore, M.G. (1989). Three types of interaction, The American Journal of Distance Educa-tion, 3(2), 1-6. Moore, M.G. & Kearsley, G. (2005). Distance Education: A System View. Canada: Wadsworth. Moore, M.G. (2007). Web 2.0: Does It Really Matter? American Journal of Distance Edu-cation, 21(4), 177-183. Moore, M.G. & Kearsley, G. (2011). Distance Education: A Systems View of Online Lear-ning. Cengage Learning. Prammanee, N. (2003). Understanding Participants in Online Courses: A Case Study of Perceptions of Online Interaction, It Forum, December, 12, 2003 http://it.coe.uga.edu/itforum/paper68/paper68.html Richmond, V.P, McCroskey, J.C. ve Johnson, A.D. (2003). Development of the Nonverbal Immediacy Scale (NIS): Measures Of Self- And Other-Perceived Nonverbal Immediacy, Communication Quarterly, 51: 502-515. Sever, M., Ulubey Ö, Toraman, Ç. ve Türe, E. (2014). Lise Öğrencilerinin Çeşitli Değişken-ler Açısından Derse Katılımlarının İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 39 (176). doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3633 Stow, R.C. (2005). Minimizing The Distance in Distance Learning, Athletic Therapy Today, 10(2), 57-59. Sun, J.C. & Rueda, R. (2012). Situational interest, computer self-efficacy and selfregula-tion: Their impact on student engagement in distance education, British Journal of Educational Technology, 43 (2), 191-204. Swain, C. (1996). Improving Traditional Teaching Using Findings from Distance Education. Journal of Effective Teaching, 1(1). Yılmaz, R. ve Keser, H. (2015). İşlemsel Uzaklık Algısı ve Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yansımaları, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (2), 37-59. Yeşil, R. (2008). Evaluation of body language behavior in a class debate, Social Behavior and Personality: an international journal, 36(7), 893-902. Wagner, E.D. (1994). In Support of a Functional Definition of Interaction. American Journal of Distance Education, 8(2), 6-29. Wlodkowski, R. (1985). Enhancing adult motivation to learn. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Zeki, C.P. (2009). The importance of non-verbal communication in classroom manage-ment, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1443-1449
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Volkan Emrecik 0000-0002-5564-9654

Özlem Ozan This is me 0000-0002-4116-1551

Publication Date April 5, 2019
Submission Date October 15, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 20

Cite

APA Emrecik, V., & Ozan, Ö. (2019). E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 667-690. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553853
AMA Emrecik V, Ozan Ö. E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2019;20:667-690. doi:10.17494/ogusbd.553853
Chicago Emrecik, Volkan, and Özlem Ozan. “E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, April (April 2019): 667-90. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553853.
EndNote Emrecik V, Ozan Ö (April 1, 2019) E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 667–690.
IEEE V. Emrecik and Ö. Ozan, “E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, pp. 667–690, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.553853.
ISNAD Emrecik, Volkan - Ozan, Özlem. “E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (April 2019), 667-690. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553853.
JAMA Emrecik V, Ozan Ö. E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:667–690.
MLA Emrecik, Volkan and Özlem Ozan. “E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 20, 2019, pp. 667-90, doi:10.17494/ogusbd.553853.
Vancouver Emrecik V, Ozan Ö. E-Öğrenme Ortamında Kullanılan Ders Anlatım Videolarındaki Sözsüz İletişim Becerilerinin Öğrenci Bağlılığına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:667-90.