İlkokul Öğretim Programlarının Teknoloji Entegrasyonu Bakımından İncelenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 20 , 1063 - 1091, 05.04.2019
Mehmet Fatih Kaya
Öz
Bu çalışmanın amacı; ilkokul
öğretim programlarının genel çerçevesinde ve içeriklerinde teknoloji
entegrasyonunun yer alma durumunu ve nasıl yer aldığını incelemektir. Bu
bağlamda 2018 yılında güncellenen ilkokul öğretim programları, araştırma
verileri olarak ele alınmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemine uygun
şekilde desenlenmiştir. Araştırma verileri doküman incelemesi yoluyla elde
edilerek betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına
göre öğretim programlarında teknoloji entegrasyonu düzeyinin düşük olduğu; bazı
derslerde teknolojiye hiç yer verilmediği; öğretim programlarında teknolojiye
ilişkin ifadelerin genel olarak yüzeysel kullanıma yönelik ve/ya tavsiye
niteliğinde olduğu; ilgili yeterliğin edinimine ilişkin ne tür yollar
izleneceği, derslerin içerisinde ne şekilde yer alacağı gibi açıklamaların
eksikliği görülmüştür. Bu çerçevede derslerde teknolojinin etkin kullanımını
destekleyecek açıklama ve önerilerin öğretim programlarında yer alması önem
taşımaktadır.
Kaynakça
- İncelenen tüm öğretim programları: Milli Eğitim Bakanlığı (2018) TTKB Öğretim Program-ları. Son erişim: 08.11.2018 http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx.
Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih Projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, , 2(1), 89-105.
Bello, A. A. (2014). Impact of technology ınterventions on student achievement in rural Nigerian schools. Walden Dissertations and Doctoral Studies, Walden University Scholar Works.
Bozkurt, A. ve Cilavdaroğlu, A. K. (2011). Matematik ve sınıf öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi entegre etme algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 859-870.
Brooks, S. (2013). Making technology standards work for you. Erişim: 07.12.2018, http://www.iste.org/docs/excerpts/MATEC3-excerpt.pdf.
Chen, F. H., Looi, C. K., & Chen, W. (2009). Integrating technology in the classroom: A visual conceptualization of teachers' knowledge, goals and beliefs. Journal of Compu-ter Assisted Learning, 25(5), 411–501.
Creswell, W. J. (2009). Research design qualitative, quantitative and mixed methods app-roaches. USA: Pearson International Edition.
Çağıltay, K., Yıldırım, Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., Saltan, F., Uzun, E., Ül-gen, E. ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. IX. Akademik Bilişim Konferansı: 31 Ocak – 2 Şubat 2007: Kütahya (s.209-216). ab.org.tr/ab07/kitap/cagiltay_yildirim_AB07.pdf.
Çakır, H. ve Tazıcı, K. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersine ilişkin öğretmen görüş-leri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 29-45. http://dergipark.gov.tr/tsadergisi/issue/21499/230508.
Çelik, S. (2011). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknoloji uyarlama düzeyleri. Anka-ra Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 141-163.
Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeter-liklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Ertmer, P. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4). 47-1.
Figg, C. & Jaipal, K. (2009). Unpacking TPACK: TPK characteristics supporting successful implementation. In I. Gibson et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference2009 (pp. 4069-4073). Chesapeake, VA: AACE.
Flanagan, L. & Jacobsen, M. (2003). Technology leadership for the twenty-first century principal. Journal of Educational Administration, 41(2), 124-142. doi: 10.1108/09578230310464648.
Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin teknoloji koçluk düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 126-138.
Göktaş, Y., Yıldırım Z. ve Yıldırım S. (2008). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim fakülte-lerindeki durumu: Dekanların görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
Heinich, R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2005). Öğretim teknolojileri ve öğrenme araçları (Çev. Ed. A. Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
Hutchison, A. & Woodward, L. (2014). A planning cycle for integrating technology into literacy instruction. Reading Teacher, 67(6), 455-464. https://doi.org/10.1002/trtr.1225.
İnternet Teknolojileri Derneği (INETD) (2012). Fatih projesi çalıştay raporu. Bilgilenme, Diyalog, Ortak Akıl ve Yol Haritası Arayışı, 1-4 Mart 2012 Toplantısı. Erişim tarihi: 27.11.2018 http://fatih.inetd.org.tr/Calistay/Fatih-calistay-rapor.pdf.
Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversi-tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 397-408.
Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğ-retmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, 11, 123-129.
Kurt, A. A. (2013). Eğitimde teknoloji entegrasyonuna kavramsal ve kuramsal bakış. (Ed. I. K. Yurdakul). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s.1-38). Ankara: Anı.
Maddux, C. D., & Johnson, D. L. (2006). Type II applications of information technology in education: The next revolution. Computers in the Schools, 23(1/2), 1–6. DOI: http://dx.doi.org/10.1300/J025v23n01_01.
Mazman, S, G. ve Koçak-Usluel, Y. (2011). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme süreçlerine entegrasyonu: Modeller ve göstergeler. Eğitim Teknolojisi Ku-ram ve Uygulama, 1(1), 62-79. Erişim tarihi:26.10.2018, http://dergipark.gov.tr/etku/issue/6274/84241.
MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf. Erişim tarihi: 06.12.2018.
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Tu-ran). Ankara: Nobel.
Muir-Herzig, R. G. (2004). Technology and its impact in the classroom.Computers & Edu-cation, 42, 111–131.
Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with techno-logy: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006.
Öztürk, E. ve Horzum, M. B. (2011). Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği’nin Türkçeye uyarlaması. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(3), 255-278.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. NCB University Press, 9(5).
Roblyer, M. D. and Doering, A. H. (2013). Integrating educational technology into teac-hing. Boston, MA: Pearson.
Sabo, K. ve Archambault, L. (2012). Tessellations in TPACK: comparing technological pedagogical content knowledge levels among K-12 online and traditional teachers. İçinde P. Resta (Ed.), Proceedings of Societyfor Information Technology&Teacher Education International Conference 2012 (pp. 4751-4756). Chesapeake, VA: AACE.
Samancıoğlu, M. ve Summak, M. S. (2014). Öğretmenlerin derslerde teknoloji kullanımla-rını etkileyen faktörler: Kişisel bilgisayar kullanımı ve öğretim yaklaşımları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 195-207.
Sırakaya, M. (2012). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu. Erişim tarihi: 26.10.2018, https://prezi.com/hj6-vwatc_-y/bit-entegrasyonu/.
Şahin, C. ve Demir, F. (2015). Değişim çağında okul yöneticilerinin okullardaki eğitim tek-nolojilerini yönetme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergi-si, 8(39), 717-725.
Tanyeri, T. (2008). Matematik öğretimine bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonu konusunda paydaş görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Es-kişehir.
Teo, T. (2009). Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service te-achers. Computers & Education, 52, 302–312.
Tezci, E. (2016). Öğretmenlerin BİT entegrasyon yaklaşımlarının ölçülmesine yönelik ölçek geliştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 975-992.
Tinio, V. (2003). ICT in education. ICT for Development, United Nations Development Programme, New York.
Toledo, C. (2005). A Five-Stage Model of computer technology infusion into teacher edu-cation curriculum. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(2), 177-191. Erişim tarihi: 26.10.2018, https://www.learntechlib.org/primary/p/4910/.
Unal, S. and Ozturk, İ. H. (2012). Barriers to ITC Integration into Teachers’ Classroom Practices: Lessons from a Case Study on Social Studies Teachers in Turkey. World Applied Sciences Journal, 18(7), 939-944. DOI: 10.5829/idosi.wasj.2012.18.07.1243.
UNESCO (2008). ICT competency standards for teachers: Competency standards modules. Erişim tarihi: 30.10.2018, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156207e.pdf.
Yalın, H.İ., Karadeniz, Ş. & Şahin, S. (2007). Barries to information and communication technologies integration into elementary schools in Turkey. Journal of Applied Scien-ces, 70(24), 4036-4039.
Yelbay,Y. (2015). Sözcük bilgisi öğretimi. (Ed. N. Bekleyen) Dil Öğretimi içinde (s.352-367). Ankara: Pegem.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Yin, R. K. (2003). Case study research. California: Sage.
Young, J. R., Young , J. V. ve Shaker, Z. (2012). Describing the pre-service teacher TPACK literature using confidence intervals. TechTrends, 56(5), 25-33.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.