Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Etiğine İlişkin Görüşlerinin Etik İkilem Senaryolarıyla İncelenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 20 , 1093 - 1107, 05.04.2019
Özge Mısırlı
,
Abdullah Kuzu
Öz
Teknolojinin
yaygınlaşmasıyla birlikte etik dışı davranışlarda bulunmak daha kolay bir hal
almıştır. Gerek maruz kalınan olaylar gerekse gözlemlenen davranışlar temel
alınarak aslında etik olmayan pek çok davranış normalleşmiş, çok sayıda insan
tarafından sıklıkla yapılır hale gelmiştir. Mason (1986) tarafından ortaya
konulan modelin temel alındığı bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının
sosyal medyadaki etik davranışlarına ilişkin profillerini ortaya koymaktır. Araştırmada 23 öğrenci ile üç grupta odak grup
görüşmesi yapılmıştır. Odak grup görüşmelerinde araştırmacı tarafından yazılmış
olan etik ikilem senaryoları kullanılmış ve öğrencilerin bu senaryolar
üzerinden tartışmaları sağlanmıştır. Yapılan odak grup görüşmelerine
göre öğrencilerin birkaçı dışında hepsinin kendilerine sağlayacakları
faydaların etik davranışlarının önüne geçtiği, kendi menfaatleri söz konusu
olduğu zaman etik dışı davranmaktan çekinmeyebilecekleri yapılan görüşmelerden
elde edilen sonuçlar arasında olduğu söylenebilir.
Kaynakça
- Acquisti, A., & Gross, R. (2006). Imagined communities: Awareness, information sharing, and privacy on the Facebook. Privacy enhancing Technologies içinde (s. 36-58). Springer Berlin Heidelberg.
Binark, M., ve Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon.
Bowen, S.A. (2013). Using classic social media cases to distill ethical guidelines for digital engagement. Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality, 28(2), 119-133
Boyd, D., & Ellison, N. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230.
Henderson, M., Auld, G., & Johnson, N.F. (2014). Ethics of teaching with social media, in ACEC 2014: Now it’s personal: Australian Computers in Education 2014 conference, Australian Computers in Education Conference, [Adelaide, S. A.], pp. 1-7.
Lenhart, A., & Madden, M. (2007). Teens, privacy, & online social networks (Pew Research Raporu). http://www.pewinternet.org/2007/04/18/teens-privacy-and-online-socialnetworks/ (Erişim tarihi: 10.04.2016)
Mason, R.O. (1986). Four ethical issues of the information age. MIS Quarty, 10 (1), 5-12
Özlem, D. (2004). Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: İnkilap.
Parrish Jr., J.L. (2010). PAPA knows best: Principles fort he ethical sharing of information on social networking sites. Ethics and Information Technology, 12 (2), 187-193 .
Rainie, L. & Duggan M. (2016). Privacy and information sharing (Pew Research Raporu). http://www.pewinternet.org/2016/01/14/privacy-and-information-sharing/ (Erişim tarihi: 10.04.2016)
Thiroux, J.P. & Krasemann, K.W. (2012). Ethics theory and practice. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncelleştirilmiş ve geliştirilmiş altıncı baskı). Ankara: Seçkin.