Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Location Based Social Media Networks in Socialization and Identity Construction Processes of University

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 2, 561 - 586, 30.12.2020

Öz

This study aims to analyze the role of location-based social networking practices, socialization and identity building processes of university youth students. The data was collected and analysed with quantitative and qualitative research methods. Questionnaires were administered to 240 university students of Anadolu and Osmangazi University in Eskişehir. Quantitative data was analysed by using frequency calculation on SPSS program and Chi-square analysis. Additionally, semi-structured detailed interviews were conducted with 13 students among the students who completed the questionnaire. The study revealed that social networks based on location have an important role in identity construction and diversifying ways of getting socialized. Moreover, the on-line identities most participants are trying to construct via checking-in are reflection of their off-line identities.

Proje Numarası

1607E611

Kaynakça

  • Beyazköy, D. (2017). Sosyoloji ne kadar dijital? “Artık ben de bir fenomenim. Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 255-264.
  • Boyd, D. (2014). It’s complicated: The social lives of networked teens. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Chayko, M. (2018). Süperbağ(lantı)lı. İnternet, dijital medya ve tekno-sosyal hayat. İstanbul: Der Yayınları.
  • Davies, C., Coleman, J. ve S. Livingstone (Der.). (2014). Dijital technologies in the lives of young people. Londra: Routledge.
  • De Souza e Silva, A. ve Frith, J. (2012). Mobile interfaces in public spaces locational privacy, control, and urban sociability. Florence: Taylor and Francis.
  • Dellaloğlu, B. F. (2015). Mesafeli yakınlık: Facebook ve twitter çağının yeni toplumsallığı. Ö. Oğuzhan (Ed.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada etkileşim (21-27). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Ertürk, D. (2017). Dijital kimliği “sınırlı” düşünmek. Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 73-85.
  • Gazzard, A. (2011). Location, location, location: Collecting space and place in mobile media. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (4), 405–417.
  • Goffman, E. (2014). Günlük yaşamda benliğin sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hermida, A. (2017). Herkese söyle: Sosyal medyada neden paylaşımda bulunuruz (Çev. A. A. Sabancı). İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Livingstone, S. (2009). Children and the internet. Cambridge: Polity Press.
  • Luarn, P., Yang, J. ve Chiu, Y. (2015). Why people check in to social network sites. International Journal of Electronic Commerce, 19 (4), 21-46.
  • Marvick, ve boyd, d. (2014). Networked privacy: How teenagers negotiate context in social media. New Media & Society, 16(7), 1051–1067.
  • Morva, O. (2016). Ben, kendim ve dijital benliğim: Dijital iletişim çağında benlik kavramsallaştırması üzerine. N. Timisi (Ed.), Dijital (41-62). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). Medya ve toplum ilişkisini anlamak üzere bir çerçeve. (Der: S. Alankuş). Medya ve toplum (43-57). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme günlüğü (Çev. G. Gündüç). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben özelim! (Çev. S. Erduman). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Odacı, B. (2018). Konum bazlı sosyal ağlar aracılığıyla üniversite öğrencilerinin kimlik inşası süreçleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Pettman, D. (2017). Sonsuz dikkat dağınıklığı. Gündelik yaşamda sosyal medyaya odaklanmak. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Schwartz, R. ve Halegoua, G. R. (2015). The spatial self: Location-based identity performance on social media. New Media and Society, 17 (10), 1643– 1660. Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri. Sosyal teori ve kitle iletişimi. (Çev. G. Orhan ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Şahan, H. G. (2013). Lokasyon bazlı sosyal ağlar aracılığıyla selektif benlik sunumu. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Medya ve İletişim Sistemleri, İstanbul.
  • Şentürk, Ü. (2017). “Yeni toplumsal bir metin olarak internet.” Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 21-44.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomu, T. (2009). Toplumsal paylaşım ağı Facebook: “Görülüyorum öyleyse varım!”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Uğurlu, Ö. ve Yakın, M. (2015). Sosyal medyada kimlik temsilinin mekân üzerinden okunması: Foursquare. Ö. Oğuzhan (Ed.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada etkileşim (199-237). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu, İstanbul: Kafka Kitap.
  • Wilken, R. (2016). Twitter ve coğrafi konum. (Der.: K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, C. Puschmann), Twitter ve toplum (226-242). İstanbul: Kafka Yayıncılık.
  • Zhao, S., Sherri, G., Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, (24), 1816-1836.
  • http://foursquareturkiye.com/2016/09/18/dunya-genelinde-yapilan-check-in-sayisi-10-milyara-ulasti/ (Erişim Tarihi: 13.10.2017)
  • http://foursquareturkiye.com/2017/08/02/dunyanin-en-cok-check-in-yapilan-mekani-galibiyetini-koruyor/ (Erişim Tarihi: 13.10.2017)
  • https://oidb.ogu.edu.tr/Sayfa/Index/69/2017-ogrenci-sayisi (Erişim tarihi: 04.01.2018)
  • https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/sayilarla-universitemiz/ogrenci-sayilari/2017-2018/aralik-2017 (Erişim tarihi: 04.01.2018)
  • https://www.birgun.net/haber-detay/turkiye-de-en-cok-kullanilan-sosyal-medya platformu-belli-oldu-157390.html (Erişim tarihi: 05.02.2018)
  • https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and telecommunications/articles/global-mobile-consumer-survey-2017.html (Erişim tarihi: 16.01.2018)

Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 2, 561 - 586, 30.12.2020

Öz

Bu çalışma üniversiteli gençlerin konum bazlı sosyal paylaşım ağlarını kullanım pratikleriyle, sosyalleşme ve kimlik inşası süreçlerinde bu ağlarının rolünü analiz etmeyi amaçlamaktadır. Karma desenin benimsendiği bu çalışmada, nicel ve nitel araştırma yöntemi bir arada kullanılmıştır. Araştırmada Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ve Anadolu Üniversitesi’nden seçilen toplam altı fakültede Swarm kullanıcısı 240 öğrenci ile anket çalışması yapılmıştır. Nicel veriler, SPSS programında frekansları alınarak ve Ki kare analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Ek olarak, anket uygulanan öğrenciler arasından seçilen 13 öğrenci ile de yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda konum bazlı sosyal ağların, kullanıcıların sosyalleşme biçimlerini farklılaştırmada ve kimliklerini oluşturmada önemli rol oynadığı görülmektedir. Ayrıca, katılımcıların çoğunun yer bildirimleriyle yaratmaya çalıştıkları kimlikle çevrimdışındaki kimliklerinin tezahürü olduğu ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu

Proje Numarası

1607E611

Teşekkür

Bu çalışmayı destekleyen Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonuna teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Beyazköy, D. (2017). Sosyoloji ne kadar dijital? “Artık ben de bir fenomenim. Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 255-264.
  • Boyd, D. (2014). It’s complicated: The social lives of networked teens. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Chayko, M. (2018). Süperbağ(lantı)lı. İnternet, dijital medya ve tekno-sosyal hayat. İstanbul: Der Yayınları.
  • Davies, C., Coleman, J. ve S. Livingstone (Der.). (2014). Dijital technologies in the lives of young people. Londra: Routledge.
  • De Souza e Silva, A. ve Frith, J. (2012). Mobile interfaces in public spaces locational privacy, control, and urban sociability. Florence: Taylor and Francis.
  • Dellaloğlu, B. F. (2015). Mesafeli yakınlık: Facebook ve twitter çağının yeni toplumsallığı. Ö. Oğuzhan (Ed.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada etkileşim (21-27). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Ertürk, D. (2017). Dijital kimliği “sınırlı” düşünmek. Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 73-85.
  • Gazzard, A. (2011). Location, location, location: Collecting space and place in mobile media. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (4), 405–417.
  • Goffman, E. (2014). Günlük yaşamda benliğin sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hermida, A. (2017). Herkese söyle: Sosyal medyada neden paylaşımda bulunuruz (Çev. A. A. Sabancı). İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Livingstone, S. (2009). Children and the internet. Cambridge: Polity Press.
  • Luarn, P., Yang, J. ve Chiu, Y. (2015). Why people check in to social network sites. International Journal of Electronic Commerce, 19 (4), 21-46.
  • Marvick, ve boyd, d. (2014). Networked privacy: How teenagers negotiate context in social media. New Media & Society, 16(7), 1051–1067.
  • Morva, O. (2016). Ben, kendim ve dijital benliğim: Dijital iletişim çağında benlik kavramsallaştırması üzerine. N. Timisi (Ed.), Dijital (41-62). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). Medya ve toplum ilişkisini anlamak üzere bir çerçeve. (Der: S. Alankuş). Medya ve toplum (43-57). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme günlüğü (Çev. G. Gündüç). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben özelim! (Çev. S. Erduman). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Odacı, B. (2018). Konum bazlı sosyal ağlar aracılığıyla üniversite öğrencilerinin kimlik inşası süreçleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Pettman, D. (2017). Sonsuz dikkat dağınıklığı. Gündelik yaşamda sosyal medyaya odaklanmak. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Schwartz, R. ve Halegoua, G. R. (2015). The spatial self: Location-based identity performance on social media. New Media and Society, 17 (10), 1643– 1660. Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri. Sosyal teori ve kitle iletişimi. (Çev. G. Orhan ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Şahan, H. G. (2013). Lokasyon bazlı sosyal ağlar aracılığıyla selektif benlik sunumu. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Medya ve İletişim Sistemleri, İstanbul.
  • Şentürk, Ü. (2017). “Yeni toplumsal bir metin olarak internet.” Sosyoloji Divanı Dergisi, (9), 21-44.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomu, T. (2009). Toplumsal paylaşım ağı Facebook: “Görülüyorum öyleyse varım!”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Uğurlu, Ö. ve Yakın, M. (2015). Sosyal medyada kimlik temsilinin mekân üzerinden okunması: Foursquare. Ö. Oğuzhan (Ed.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada etkileşim (199-237). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu, İstanbul: Kafka Kitap.
  • Wilken, R. (2016). Twitter ve coğrafi konum. (Der.: K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, C. Puschmann), Twitter ve toplum (226-242). İstanbul: Kafka Yayıncılık.
  • Zhao, S., Sherri, G., Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, (24), 1816-1836.
  • http://foursquareturkiye.com/2016/09/18/dunya-genelinde-yapilan-check-in-sayisi-10-milyara-ulasti/ (Erişim Tarihi: 13.10.2017)
  • http://foursquareturkiye.com/2017/08/02/dunyanin-en-cok-check-in-yapilan-mekani-galibiyetini-koruyor/ (Erişim Tarihi: 13.10.2017)
  • https://oidb.ogu.edu.tr/Sayfa/Index/69/2017-ogrenci-sayisi (Erişim tarihi: 04.01.2018)
  • https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/sayilarla-universitemiz/ogrenci-sayilari/2017-2018/aralik-2017 (Erişim tarihi: 04.01.2018)
  • https://www.birgun.net/haber-detay/turkiye-de-en-cok-kullanilan-sosyal-medya platformu-belli-oldu-157390.html (Erişim tarihi: 05.02.2018)
  • https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and telecommunications/articles/global-mobile-consumer-survey-2017.html (Erişim tarihi: 16.01.2018)
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Begüm Odacı 0000-0002-9338-9144

Emre Gökalp 0000-0002-6024-9321

Proje Numarası 1607E611
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Odacı, B., & Gökalp, E. (2020). Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 561-586.
AMA Odacı B, Gökalp E. Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2020;21(2):561-586.
Chicago Odacı, Begüm, ve Emre Gökalp. “Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, sy. 2 (Aralık 2020): 561-86.
EndNote Odacı B, Gökalp E (01 Aralık 2020) Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 2 561–586.
IEEE B. Odacı ve E. Gökalp, “Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 21, sy. 2, ss. 561–586, 2020.
ISNAD Odacı, Begüm - Gökalp, Emre. “Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/2 (Aralık 2020), 561-586.
JAMA Odacı B, Gökalp E. Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;21:561–586.
MLA Odacı, Begüm ve Emre Gökalp. “Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 21, sy. 2, 2020, ss. 561-86.
Vancouver Odacı B, Gökalp E. Üniversiteli Gençlerin Sosyalleşme Ve Kimlik İnşası Süreçlerinde Konum Bazlı Sosyal Medya Ağlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;21(2):561-86.