In this study, it is aimed to reveal the level of effective use of the websites of the facilities authorized in the field of health tourism, to determine whether there is a difference in usage levels according to the type of the facility and the region in which it operates, to compare them in terms of service delivery, and to contribute to the relevant knowledge by revealing the current situation in this framework. The information on the websites of 169 health facilities that were evaluated within the scope of the research and received the relevant authorization certificate from the Ministry of Health was examined by content analysis method. In the evaluation, 23 criteria obtained from the literature and five groups consisting of these criteria, namely communication, facilitation, institutional information, personnel information, accommodation, and health service information were used. As a result of analyzes, it was found that the websites of health facilities mostly included the criteria of in-site search feature, vision and mission, and institutional information content. It has been concluded that the websites of tertiary health facilities mostly included the mentioned criteria, and in terms of groups, almost all the facilities mostly included the corporate information group in their websites. Other prominent results are that the criteria of in-site search feature, a foreign language option and social networking links differed by the region and the type of health facility. According to the results of the study, recommendations were made for practitioners and future research.
Bu çalışmada sağlık turizmi alanında yetkilendirilmiş tesislerin web sitelerini etkin kullanım düzeylerini ortaya koymak, tesisin türüne ve faaliyet gösterdikleri bölgeye göre kullanma düzeylerinde farklılık olup olmadığını belirlemek, hizmet basamakları açısından karşılaştırmak ve bu çerçevede mevcut durumu ortaya koyarak ilgili bilgi birikimine katkılar sunmak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında değerlendirilen ve Sağlık Bakanlığından ilgili yetki belgesini almış 169 sağlık tesisinin web sitelerindeki bilgiler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan değerlendirmede literatürden elde edilen 23 kriter ve bu kriterlerden oluşan iletişim, kolaylaştırma, kurumsal bilgi, konaklama, personel bilgisi ve sağlık hizmeti bilgisi olmak üzere beş grup kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, sağlık tesislerinin web sitelerinde en çok site içi arama özelliği, vizyon ve misyon ile kurumsal bilgi içerikleri kriterlerine yer verildiği; üçüncü basamak sağlık tesislerinin web sitelerinde belirtilen kriterlerin daha çok yer aldığı, gruplar açısından ise tesislerin tamamına yakınının web sitelerinde en çok kurumsal bilgi grubuna yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Site içi arama, bir yabancı dil seçeneği ve sosyal ağ iletişim bağlantıları kriterlerinin bölgelere göre ve sağlık tesisinin türü açısından farklılık göstermesi de ön plana çıkan diğer sonuçlardır. Çalışmada ortaya konulan sonuçlara göre uygulayıcılara ve gelecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2 |