Entrepreneurship is the organization in which the factors necessary for the production of goods or services are tried to be revealed, new opportunities and new values for the economy. Universities play an important role in the development of entrepreneurship, which has emerged mostly thanks to the energies and ideas of young minds. This study aimed to measure the entrepreneurial tendency and personality of the students studying at Ankara Hacı Bayram Veli University, and to analyze the differences/similarities between entrepreneurial personality and tendency with demographic data. According to the findings, it has been determined that different groups with entrepreneurial personality and entrepreneurial tendency vary according to the variability of the factors. Although entrepreneurship education has important effects on entrepreneurship tendency, no meaningful finding could be reached about the effect of education on entrepreneurial tendenciesbecause the students did not take entrepreneurship courses at a sufficient level. Another important result that emerged from the results of the analysis is that the entrepreneurial personality and entrepreneurial tendency do not always progress in parallel in different factors. For example, when the gender factor is considered, it has been seen that both entrepreneurial personality and entrepreneurial tendency show significant differences. In this case, when some faculties and colleges are examined, it is seen that the average of especially art and design faculties is higher than other departments. It is another remarkable result that the profession of the mother or father does not affect the entrepreneurial personality or entrepreneurial tendency of the person.
Girişimcilik, mal veya hizmet üretimi için gerekli olan faktörlerin ekonomi için yeni fırsatların ve yeni değerlerin ortaya çıkarılmaya çalışıldığı organizasyondur. Daha çok genç beyinlerin enerjileri ve fikirleri sayesinde ortaya çıkan girişimciliğin, gelişmesinde üniversiteler önemli bir rol oynamaktadır. BuçalışmaAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik eğiliminive kişilikleriniölçmek,girişimcilik kişiliği ve eğilimiarasındaki farkların/benzerliklerin demografik veriler ile analiz edilmesini amaçlamıştır. Elde edilen bulgulara göre faktörlerin değişkenliklerine göre girişimcilik kişiliği ve girişimcilik eğilimine sahip farklı grupların değişkenlik gösterdiğitespit edilmiştir. Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerinde önemli etkileri olmasına rağmen öğrencilerin yeterli düzeyde girişimcilik dersi almamış olması nedeniyle girişimcilik eğilimlerine eğitimin etkisi konusunda anlamlı bir bulguya ulaşılamamıştır.Analiz sonuçlarındaortaya çıkan bir başka önemli sonuç ise girişimcilik kişiliği ve girişimcilik eğiliminin farklı faktörlerde her zaman paralel olarak ilerlemediğidir. Örneğin cinsiyet faktörü ele alındığında hem girişimcilik kişiliği hem de girişimcilik eğiliminin anlamlıfarklılık gösterdiği görülmüştür. Bu durum bazı fakülte ve yüksekokullar incelendiğinde özellikle sanat ve tasarım fakültesinin ortalamasının diğer bölümlere göre yüksek olduğu görülmüştür. Anne veya baba mesleğinin kişinin girişimcilik kişiliği veya girişimcilik eğilimine etki etmemesi dikkate değer bir diğer sonuçtur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | August 10, 2022 |
Acceptance Date | March 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |