Research Article
BibTex RIS Cite

The mediating role of leader image in the effect of religiosity level on attitude towards the party

Year 2024, , 59 - 84, 31.01.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1299772

Abstract

The level of knowledge and interest in politics of each individual in the society is different from each other. In addition to many reasons that push individuals to engage in political behavior, there are many factors that affect their political preferences. These factors may differ according to the region where the voter lives, age, gender, education and income level, as well as the level of religiosity, secularism and the personal characteristics of the leader of the party that entered the election. The aim of the study is to examine the mediating role of the leader image in the effect of the religiosity levels of the people living in the province of Tokat on their attitudes towards parties. In the study, the data collected through the questionnaire was analyzed. In the study, it was concluded that the image of the party leaders had a mediating role in the effect of the religiosity levels of the participants (N= 420) on their attitudes towards the parties within the scope of the study. In addition, the effect of religiosity on the attitude towards the party differs according to the parties.

References

  • Akıncı, M., ve Akın, E. (2013). Siyasetin Gösterileşmesi, Lider Olgusu vee Seçmen Tercihi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(9), 329-352.
  • Akkuş, H., İ., ve Uçar, R. (2018). Dindarlık Tipolojileri Bağlamında Türk Toplumu, Toplum Bilimleri Dergisi, Erişim Adresi https://isamveri.org/pdfdrg/D03402/2018_24/2018_24_AKKUSHI_UCARR.pdf
  • Aktaş, A. (2021). Gençlerin Siyasal Tercihlerinin Şekillenmesinde Partilerin Muhafazakâr Kimliğinin Etkisi, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 935-964.
  • Aydın Kılıç, E. (2013). Seçmen Tercihinde İmaj Faktörü: Siyasal Parti ve Aday İmajı Karşılaştırmasına Yönelik Bir Alan Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 46-73.
  • Balcı, Ş., Kaya, E., Karadeniz, B., ve Abaylı, H. (2020). Aday İmajı Oluşumunda Etkili Faktörler: 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Örneği, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 50, 1-27.
  • Baron, R. M., ve Kenny, D., A (1986). The Moderator–Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Bayyiğit, M. (2003). Din-Siyaset İlişkileri Bağlamında Seçmen Davranışları ve Din. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(15), 29-37.
  • Botterman, S., ve Hooghe, M., (2012). Religion and voting behaviour in Belgium: An analysis of the relation between religious beliefs and Christian Democratic voting, Acta Politica, 47(1), 1–17.
  • Campbell, D. E., Green, J. C., ve Layman, G. C. (2011). The Party Faithful: Partisan Images, Candidate Religion, and The Electoral Impact of Party Identification. American Journal of Political Science, 55(1), 42-58.
  • Canöz, K. (2010). Seçmen Tercihinde Aday İmajının Rolü: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Öncesinde Konya Seçmeni Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 6(2), 95-114.
  • Cwalina, W., Falkowski, A., ve Newman, B. I. (2010). Towards The Development of A Cross‐Cultural Model of Voter Behavior: Comparative Analysis of Poland and The US. European Journal of Marketing, 44(3/4), 351-368.
  • Çağlar, N., ve Gelir, Y. (2014). Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 27-50.
  • Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve Din, İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Damlapınar, Z., ve Balcı, Ş. (2005). Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(1), ss. 58-79.
  • DeCanio, S. (2007). Religion and Nineteenth-Century Voting Behavior: A New Look at Some Old Data. The Journal of Politics, 69(2), 339-350.
  • Erdoğan, M. (1989). Başbakanlık Hükümeti Mi?, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 44 (03), DOI: 10.1501/SBFder_0000001517 (20.04.2023).
  • Eser, H. B. (2012). Dinin Siyasal Davranışlar Üzerindeki Etkisi: Antalya Örnek Olay Araştırması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 97-136.
  • Ertürk, K., Ö. (2009). Basının Siyasi Liderlik İmajına Katkıları, Beşeri Bilimler, 4 (1) , 88-99, Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsahuman/issue/19940/213384
  • Falkowski, A., ve Cwalina, W. (2012). Political Marketing: Structural Models of Advertising Influence and Voter Behavior. Journal of Political Marketing, 11(1-2), 8-26.
  • Fastnow, C., Grant, J., T., ve Rudolph, J., T.(1999), Holy roll calls: Religious tradition and voting behavior in the U.S. House, Social Science Quarterly. 80(4), 687- 701.
  • Frayer, H. (2103). Din Sosyolojisi, çev. Turgut Kalpsüz. Ankara: Doğu Batı.
  • Gencer, N. (2016). Çorum’da Dindarlık - Seçmen Tercihi İlişkisi, Uluslararası Bütün Yönleriyle Çorum Sempozyumu / 28 - 30 Nisan 2016, ss.409-426.
  • George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update, 10. Baskı, Boston: Pearson.
  • Gölbaşı, H. (2018). 16 Nisan 2017 Referandum Sonuçlarına Göre Alevilerin Tercihi (Sivas İli Örneği). Journal of Alevism-Bektashism Studies, (17), 75-96.
  • Günay, Ü. (1999). Erzurum ve Çevre Köylerinde Dini Hayat, İstanbul: Erzurum Kitaplığı Yayınları.

Dindarlık düzeyinin partiye yönelik tutum üzerindeki etkisinde lider imajının aracılık rolü

Year 2024, , 59 - 84, 31.01.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1299772

Abstract

İnsan, toplumla iletişim kuran, sosyal ilişkilere giren ve o toplumun kurumları ile var olan siyasal bir varlıktır. Bu anlamda toplumda yaşayan herkes, insanların ortak yaşam alanını ve geleceğini etkileyen siyasetten bir şekilde etkilenmektedir. Fakat toplumdaki her bireyin siyaset hakkında bilgi düzeyi ve siyasetle ilgi düzeyi birbirinden farklıdır. Bireyleri siyasi davranışta bulunmaya iten pek çok nedenin yanında onların siyasi tercihlerini etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. Bu faktörler seçmenin yaşadığı bölgeye, yaşına, cinsiyetine, arkadaş grubuna, eğitim ve gelir düzeyine göre farklılaşabildiği gibi, seçmenin dindarlık düzeyi, laiklik tutumu ve seçime giren partinin liderinin kişisel özelliklerine göre de farklılaşabilmektedir. Bunun yanında ülkenin içinde bulunduğu ekonomik durum, uluslararası politika vs. gibi pek çok etken bireylerin siyasi tercihlerini etkilemektedir.
Çalışmanın amacı Tokat ilinde yaşayan katılımcıların dindarlık düzeylerinin partilere yönelik tutumu üzerindeki etkisinde lider imajının aracılık rolünün incelenmesidir. Çalışmada anket aracılığıyla toplanan verilerin analizi yapılmıştır. Çalışmada katılımcıların (N= 420) dindarlık düzeylerinin çalışma kapsamındaki partilere yönelik tutumları üzerindeki etkisinde parti liderlerinin imajının aracılık rolü bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca dindarlığın partiye yönelik tutum üzerindeki etkisi partilere göre de farklılık göstermektedir. Çalışma değişkenler arası ilişkileri araştırmasından dolayı literatüre katkı sunacağı değerlendirilmektedir.

References

  • Akıncı, M., ve Akın, E. (2013). Siyasetin Gösterileşmesi, Lider Olgusu vee Seçmen Tercihi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(9), 329-352.
  • Akkuş, H., İ., ve Uçar, R. (2018). Dindarlık Tipolojileri Bağlamında Türk Toplumu, Toplum Bilimleri Dergisi, Erişim Adresi https://isamveri.org/pdfdrg/D03402/2018_24/2018_24_AKKUSHI_UCARR.pdf
  • Aktaş, A. (2021). Gençlerin Siyasal Tercihlerinin Şekillenmesinde Partilerin Muhafazakâr Kimliğinin Etkisi, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 935-964.
  • Aydın Kılıç, E. (2013). Seçmen Tercihinde İmaj Faktörü: Siyasal Parti ve Aday İmajı Karşılaştırmasına Yönelik Bir Alan Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 46-73.
  • Balcı, Ş., Kaya, E., Karadeniz, B., ve Abaylı, H. (2020). Aday İmajı Oluşumunda Etkili Faktörler: 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Örneği, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 50, 1-27.
  • Baron, R. M., ve Kenny, D., A (1986). The Moderator–Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Bayyiğit, M. (2003). Din-Siyaset İlişkileri Bağlamında Seçmen Davranışları ve Din. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(15), 29-37.
  • Botterman, S., ve Hooghe, M., (2012). Religion and voting behaviour in Belgium: An analysis of the relation between religious beliefs and Christian Democratic voting, Acta Politica, 47(1), 1–17.
  • Campbell, D. E., Green, J. C., ve Layman, G. C. (2011). The Party Faithful: Partisan Images, Candidate Religion, and The Electoral Impact of Party Identification. American Journal of Political Science, 55(1), 42-58.
  • Canöz, K. (2010). Seçmen Tercihinde Aday İmajının Rolü: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Öncesinde Konya Seçmeni Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 6(2), 95-114.
  • Cwalina, W., Falkowski, A., ve Newman, B. I. (2010). Towards The Development of A Cross‐Cultural Model of Voter Behavior: Comparative Analysis of Poland and The US. European Journal of Marketing, 44(3/4), 351-368.
  • Çağlar, N., ve Gelir, Y. (2014). Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 27-50.
  • Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve Din, İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Damlapınar, Z., ve Balcı, Ş. (2005). Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(1), ss. 58-79.
  • DeCanio, S. (2007). Religion and Nineteenth-Century Voting Behavior: A New Look at Some Old Data. The Journal of Politics, 69(2), 339-350.
  • Erdoğan, M. (1989). Başbakanlık Hükümeti Mi?, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 44 (03), DOI: 10.1501/SBFder_0000001517 (20.04.2023).
  • Eser, H. B. (2012). Dinin Siyasal Davranışlar Üzerindeki Etkisi: Antalya Örnek Olay Araştırması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 97-136.
  • Ertürk, K., Ö. (2009). Basının Siyasi Liderlik İmajına Katkıları, Beşeri Bilimler, 4 (1) , 88-99, Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsahuman/issue/19940/213384
  • Falkowski, A., ve Cwalina, W. (2012). Political Marketing: Structural Models of Advertising Influence and Voter Behavior. Journal of Political Marketing, 11(1-2), 8-26.
  • Fastnow, C., Grant, J., T., ve Rudolph, J., T.(1999), Holy roll calls: Religious tradition and voting behavior in the U.S. House, Social Science Quarterly. 80(4), 687- 701.
  • Frayer, H. (2103). Din Sosyolojisi, çev. Turgut Kalpsüz. Ankara: Doğu Batı.
  • Gencer, N. (2016). Çorum’da Dindarlık - Seçmen Tercihi İlişkisi, Uluslararası Bütün Yönleriyle Çorum Sempozyumu / 28 - 30 Nisan 2016, ss.409-426.
  • George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update, 10. Baskı, Boston: Pearson.
  • Gölbaşı, H. (2018). 16 Nisan 2017 Referandum Sonuçlarına Göre Alevilerin Tercihi (Sivas İli Örneği). Journal of Alevism-Bektashism Studies, (17), 75-96.
  • Günay, Ü. (1999). Erzurum ve Çevre Köylerinde Dini Hayat, İstanbul: Erzurum Kitaplığı Yayınları.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Mutlu Sesli 0000-0002-1009-0041

Ali Köroğlu 0000-0003-4021-6300

Publication Date January 31, 2024
Submission Date May 20, 2023
Acceptance Date October 6, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Sesli, M., & Köroğlu, A. (2024). Dindarlık düzeyinin partiye yönelik tutum üzerindeki etkisinde lider imajının aracılık rolü. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 59-84. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1299772
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.