In this study, it is aimed to investigate the relationship between
digital game, personal characteristics and academic performance by focusing on
university students. The survey was collected from 446 students who are still
attending their university education. Data were collected with a scale
consisting of items including the behaviors and emotions before, during and
after the game are statistically grouped with the help of clustering analysis.
As a result of the conducted clustering analysis, the research sample is
divided into three groups. Groups formed; game addicts (addicts), high tendency
to be addicted (candidates) and conscious actors (conscious). In the comparison
analyzes carried out among the emerging groups, no difference was found in
terms of income, age and weight problem. On the other hand, it was found that
approximately two-thirds of the members of the addiction were men. Again, it
was seen that there was a difference between the groups in terms of meeting in
the digital environment, age of having the first phone and number of activities
performed weekly. As for the academic performance variables, as the dependency
increased, the study hours and general academic averages decreased. Another
important finding in the study was that the addicts and candidates did not
accept themselves as unsuccessful.
Bu çalışmada üniversite öğrencilerine odaklanılarak dijital oyun oynama
davranış modellerinin tespit edilmesi, kişisel özellikler ve akademik
performansla ilişkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada veriler
eğitimlerine halen devam eden 446 üniversite öğrencisinden toplanmıştır. Oyun
sırasındaki, oyun öncesi ve sonrasındaki davranışları ve duygularını içeren
maddelerden oluşan bir ölçekle toplanan veriler kümeleme analizi yardımı ile
istatistiksel olarak gruplanmıştır. Yürütülen kümeleme analizi sonucunda
araştırma örneği üç gruba ayrılmıştır. Oluşan gruplar; oyun bağımlıları
(bağımlılar), yüksek bağımlı olma eğilimi bulununlar (adaylar) ve bilinçli
oyuncular (bilinçliler) olarak isimlendirilmiştir. Ortaya çıkan gruplar
arasında yürütülen karşılaştırma analizlerinde gelir, yaş ve kilo problemi
bakımından her hangi bir farklılığa rastlanmamıştır. Buna karşın bağımlılarda
yer alan üyelerin yaklaşık üçte ikisini erkeklerin oluşturduğu tespit
edilmiştir. Yine dijital ortamda oyunla tanışma, ilk telefona sahip olma yaşı
ve haftalık gerçekleştirilen etkinlik sayısı bakımından gruplar arasında fark
bulunduğu görülmüştür. Akademik performans değişkenleri bakımından ise
bağımlılık arttıkça ders çalışma sürelerinin ve genel akademik ortalamalarının
düştüğü ortaya çıkmıştır. Çalışmada elde edilen diğer önemli bir bulgu da
bağımlıların ve adayların kendilerini başarısız olarak kabul etmemeleri
olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 3, 2018 |
Submission Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | June 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |