.We cannot think that the tax revenues, which constitute the largest
portion of public revenues, can be unlimitedly collected. Hence, it has been
clearly seen that the efforts to collect the taxes unlimitedly have caused
social problems and crises. The tax capacity, which is one of the ratios used
for determining the taxable portion of income level of a country, is one of the
generally accepted ratios. This limit varies depending on the countries and
time period. In our study, by determining the methods that are used for
calculating the tax capacity in our literature review, we aimed to calculate
the tax burden and Turkey’s tax capacity level between the years 1984 and 2012.
As the dependent variables in our study, Tax Revenues / GDP was used and, as
independent variables, Value Added of Agriculture (% of GDP), income per
capita, population growth ratio, foreign trade percentage, annual GDP growth
rates (%), corruption index, and the Bureaucracy Efficiency Index, annual GDP
growth rate (%) data were used, and it was concluded that foreign trade
influenced the tax capacity positively, while the agricultural value added had
negative effect.
In our study, even though a generally balanced course is seen between
actual tax burden and tax capacity from 1984 to 2012, it can be easily seen
that the tax collection was generally lower than the tax capacity.
Bir ülkenin kamu gelirleri içerisinde en büyük kalemi oluşturan vergi
gelirlerinin sınırsız bir şekilde toplanacağını düşünemeyiz. Nitekim
sınırsızmış gibi toplanmaya çalışılmasının tarihte ne tür toplumsal
huzursuzluklara, krizlere yol açtığı malumdur. Bir ülkenin gelir düzeyinin
vergilendirilir düzeyini belirlemek amacıyla kullanılan oranlardan bir tanesi
olan vergi kapasitesi günümüzde genel kabul gören oranlardan bir tanesidir. Bu
sınır ülkelere, zamana göre değişiklik gösterebilmektedir. Çalışmamızda vergi
kapasitesinin hesaplanmasında kullanılan yöntemler literatür taraması ile
belirlenerek, 1984-2012 yılları arasında Türkiye’nin vergi kapasitesi düzeyi
ile gerçekleşen vergi yükü hesaplanmaya çalışılmıştır. Araştırmamızda vergi
kapasitesinin ve vergi gayretinin hesaplanmasında bağımlı değişken olarak Vergi
Gelirleri/GSYH, bağımsız değişken olarak Tarımın Katma Değeri (GSYH’nin %’si),
Kişi Başına Gelir, Nüfus Artış Oranı, Dış Ticaret Yüzdesi, Yıllık GDP Büyüme
Oranı (%) verileri, Yolsuzluk Endeksi ve Bürokrasinin Etkinliği kullanılmış,
sonuç olarak vergi kapasitesini dış ticaretin olumlu yönde etkilediği ancak
tarımın katma değeri değişkeninin ise olumsuz yönde etkilediği tespit
edilmiştir.
Çalışmamızda 1984 yılından 2012 yılına kadar fiili vergi yükü ile vergi
kapasitesi arasında genelde dengeli bir seyir göze çarpmakta olsa da genel
itibariyle vergi kapasitesinin altında vergi tahsil edildiği görülmektedir.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 6, 2017 |
Submission Date | September 25, 2017 |
Acceptance Date | September 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 4 |
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.