Research Article
BibTex RIS Cite

Science Education Graduate Students’ Views Towards Ethics of Science

Year 2023, , 15 - 44, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1331095

Abstract

The aim of this research is to determine the views of science education graduate students towards ethics of science. In the study, phenomenological approach was employed as qualitative research method. The data were collected through personal information forms and semi-structured interview questions that were formed in accordance with the research purpose and were analyzed by content analysis technique. The views of graduate students were examined in depth within the scope of 8 themes, which are the concept of ethics of science, scientific ethics course, unethical behaviours, underlying reasons of unethical behaviours, socio-cultural factors, conducting academic studies at schools, sanctions for unethical behaviours and the effect of unethical behaviours on science. The results highlighted the significance of scientific ethics course integration to undergraduate and graduate level. Moreover, underlying reasons and preventive measures of unethical behaviours have been detected from the graduate students’ perspective.

References

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Barutçu Yıldırım F. & Eret Orhan, E. (2018). Yükseköğretimde Akademik Dürüstlüğe İlişkin Öğrenci Görüşleri, Deneyimleri ve Önerileri: Bir Olgu Bilim Araştırması. Journal of Higher Education & Science, 8(1). 202-210.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Glencoe: Free Press.
  • Bülbül, T. (2004). Bilimsel Yayınlarda Etik. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 53-61.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Ders notları. Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Can, Ş. & Ceyhan, B. (2015). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Rapor Yazma ve Yayınlama Konusundaki Görüşleri (Muğla İli Örneği). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(35), 51-51.
  • Coyne, I. T. (1997). Sampling in Qualitative Research. Purposeful And Theoretical Sampling; Merging Or Clear Boundaries?. Journal of Advanced Nursing, 26(3), 623-630.
  • Demircioğlu, M. Y. (2014). İdari yargı kararları çerçevesinde bilimsel yayın etiği soruşturmaları. Ankara Barosu Dergisi, (1), 145-218.
  • Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A. & Ülkü, D. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Erzan, A. & Irzık, G. (2008). Giriş. Ayşe Erzan (Ed.), In Bilim Etiği El Kitabı (s. 1). Ankara: TÜBA.
  • Greene, A.S. & Saxe, L. (1992). Everybody (else) does it: Academic cheating. Paper presented at the annual meeting of the Eastern Psychological Association, Boston, MA. (ERIC Document No.347931)
  • Hamutoğlu, N. B., Akgün, Ö. E. & Yıldız, E. P. (2013). Bilimsel Araştırma Etiği İle İlgili Öğretim Üyelerinin Öğrencileri Hakkındaki Görüşleri Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 222-234.
  • Huberman, A. M. & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods.
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. In O. Yılmaz (Ed), Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık-2009 sempozyum kitabı (69-89), Ankara: Tübitak-Ulakbim.
  • Kök, R. (2001). Bilimsel etik ve bilim insanı üzerine metodolojik bir yaklaşım. Dokuz Eylül Yayınları Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 20 April). Resmi Gazete (Sayı: 29690). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm
  • Newstron, J.W. & Ruth, W.A. (1976). The ethics of business students: Preparation for a career. AACSB Bulletin, 12(3), 21-29.
  • Özden, M. & Ergin, B. (2013). Determination of Postgraduate Students' Views about Ethical Rules Applied to Scientific Research. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 155-169.
  • Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative social work. 1(3), 261-283.
  • Resnik, D. B. (2005). The ethics of science: An introduction. Routledge. Ruacan, Ş. (2005). Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkeler. Gazi Tıp Dergisi.16(4), 147-149.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage publications.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜBA (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yay., 37-39.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yaşar, E. (2018). Akademik İntihal, Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 34-44.
Year 2023, , 15 - 44, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1331095

Abstract

References

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Barutçu Yıldırım F. & Eret Orhan, E. (2018). Yükseköğretimde Akademik Dürüstlüğe İlişkin Öğrenci Görüşleri, Deneyimleri ve Önerileri: Bir Olgu Bilim Araştırması. Journal of Higher Education & Science, 8(1). 202-210.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Glencoe: Free Press.
  • Bülbül, T. (2004). Bilimsel Yayınlarda Etik. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 53-61.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Ders notları. Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Can, Ş. & Ceyhan, B. (2015). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Rapor Yazma ve Yayınlama Konusundaki Görüşleri (Muğla İli Örneği). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(35), 51-51.
  • Coyne, I. T. (1997). Sampling in Qualitative Research. Purposeful And Theoretical Sampling; Merging Or Clear Boundaries?. Journal of Advanced Nursing, 26(3), 623-630.
  • Demircioğlu, M. Y. (2014). İdari yargı kararları çerçevesinde bilimsel yayın etiği soruşturmaları. Ankara Barosu Dergisi, (1), 145-218.
  • Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A. & Ülkü, D. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Erzan, A. & Irzık, G. (2008). Giriş. Ayşe Erzan (Ed.), In Bilim Etiği El Kitabı (s. 1). Ankara: TÜBA.
  • Greene, A.S. & Saxe, L. (1992). Everybody (else) does it: Academic cheating. Paper presented at the annual meeting of the Eastern Psychological Association, Boston, MA. (ERIC Document No.347931)
  • Hamutoğlu, N. B., Akgün, Ö. E. & Yıldız, E. P. (2013). Bilimsel Araştırma Etiği İle İlgili Öğretim Üyelerinin Öğrencileri Hakkındaki Görüşleri Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 222-234.
  • Huberman, A. M. & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods.
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. In O. Yılmaz (Ed), Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık-2009 sempozyum kitabı (69-89), Ankara: Tübitak-Ulakbim.
  • Kök, R. (2001). Bilimsel etik ve bilim insanı üzerine metodolojik bir yaklaşım. Dokuz Eylül Yayınları Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 20 April). Resmi Gazete (Sayı: 29690). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm
  • Newstron, J.W. & Ruth, W.A. (1976). The ethics of business students: Preparation for a career. AACSB Bulletin, 12(3), 21-29.
  • Özden, M. & Ergin, B. (2013). Determination of Postgraduate Students' Views about Ethical Rules Applied to Scientific Research. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 155-169.
  • Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative social work. 1(3), 261-283.
  • Resnik, D. B. (2005). The ethics of science: An introduction. Routledge. Ruacan, Ş. (2005). Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkeler. Gazi Tıp Dergisi.16(4), 147-149.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage publications.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜBA (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yay., 37-39.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yaşar, E. (2018). Akademik İntihal, Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 34-44.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Cagla Bulut Ates

Hilal Aktamış

Publication Date October 29, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Bulut Ates, C., & Aktamış, H. (2023). Science Education Graduate Students’ Views Towards Ethics of Science. Osmangazi Journal of Educational Research, 10 (Special Issue), 15-44. https://doi.org/10.59409/ojer.1331095