Bu araştırmanın amacı, boşanmayı anlama, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik
değişimleri fark etme, boşanma sonrasında çocuğu bekleyen riskler hakkında bilgi
sahibi olma, çocuk veya ergene okulda yardım etme konusunda öğretmenlerin
düşüncelerini belirlemektir. Araştırmada nitel yöntemlerden fenomenolojik desen
tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu MEB’e bağlı okul ve kurumlarda
farklı branşlarda görev yapan 67 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada, araştırmacılar
tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış soru formu ve kişisel bilgi formu
kullanılmıştır. Veriler elektronik form aracılığıyla toplanmış, verilerin analizinde
betimleyici istatistikler ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenler
boşanmayı bir nesne, hayvan, duygu ve olaya benzetmişlerdir. Katılımcılar, anne
babası boşanmış çocuk ve ergenlerin duygularından ve davranışlarından anlaşıldıklarını
belirtmişlerdir. Çocuk ve ergenlerin duygu boyutunda en çok depresyon,
yalnızlık, öfke, korku ve kaygı, güvensizlik; düşünce boyutunda en çok aile bütünlüğüne
dair umut etme ve ait olma, sevme-sevilme ihtiyacıyla ilgili düşünceler,
geçmiş yaşantıları anma, gelecek kaygısı/karamsarlık, başkalarını ve kendini suçlayıcı
düşünceler; davranış boyutundaysa akademik sorunlar, kişilerarası ilişkilerde
bozulma, dürtüsellik, düşük benlik algısı, davranış ve uyum problemleri yaşadıklarını
ifade etmişlerdir. Öğretmenler, boşanma sonrasında bağımlılık, zorbalık, devamsızlık
gibi risk faktörleriyle çocuk ve ergenlerin karşılaşabileceğini, bu çocuk
ve ergenlere okul ortamında en öncelikli hizmetin duygusal destek ve psikoeğitim
olması gerektiğini; anne babası boşanmış çocuk veya ergenin kendisinden yardım
istemesi halinde yakından ilgilenme, diğer paydaşlarla işbirliği, bilgi verme, dinleme,
duygularını ifade etmesini sağlama, ebeveyn görüşmesi, teselli etme ve empati
çalışması yapabileceklerini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2021 |
Submission Date | November 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2 |
Publication of Application and Research Center of Women's and Family Studies
SAMSUN