Review
BibTex RIS Cite

A Review on Recent Advances and Challenges of Fuel Cell Electric Vehicles

Year 2024, , 424 - 439, 22.01.2024
https://doi.org/10.47495/okufbed.1289835

Abstract

Fuel cell systems in electric vehicles are environmentally friendly and therefore they are being used especially in heavy-duty vehicles. Determination of the critical elements of this promising system increases its efficiency and reliability, and it facilitates the design process and guides Research and Development processes. In this study, reference studies were reviewed for general difficulties and performance-enhancing tips for fuel-cell electric vehicles. A total of 36 fuel cell system performance tips have been outlined along with 5 vehicle topology assessment studies. Also, total 19 different current studies and projects were reviewed. The results of this study showed that the fuel cell system has significant potential with small improvements. Factors such as temperature, humidity, material type, fuel cell stack, and air rate are found to be critical variables in fuel cell systems. Besides the variables, battery, supercapacitor, and hydrogen storage in the vehicle topology are significant factors for fuel-cell electric vehicles.

Thanks

Efe Savran, Ph.D. candidate in project code 119C154, would like to thank TUBITAK.

References

  • Abe JO., Popoola API., Ajenifuja E., Popoola OM. Hydrogen energy, economy and storage: review and recommendation. International Journal of Hydrogen Energy 2019; 44(29): 15072–15086.
  • Ahmadi S., Bathaee S. M. T., Hosseinpour AH. Improving fuel economy and performance of a fuel-cell hybrid electric vehicle (fuel-cell, battery, and ultra-capacitor) using optimized energy management strategy. Energy Conversion and Management 2018; 160: 74–84.
  • Ahmed KI., Ahmed, MH. Developing a novel design for a tubular solid oxide fuel cell current collector. Applied Sciences 2022; 12(12): 1–16.
  • Al-Hamed KHM., Dincer I. A novel ammonia solid oxide fuel cell-based powering system with on-board hydrogen production for clean locomotives. Energy 2021; 220: 1–10.
  • Alaswad A., Omran A., Sodre JR., Wilberforce T., Pignatelli G., Dassisti M., Baroutaji A., Olabi AG. Technical and commercial challenges of proton-exchange membrane (pem) fuel cells. Energies 2021; 14(1): 1–21.
  • Baba MA., Labbadi M., Cherkaoui M., Maaroufi M. Fuel cell electric vehicles: a review of current power electronic converters topologies and technical challenges. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science 2021; 785(1): 1–29.
  • Ballard. Fuel cell electric buses cold weather operation technical notes. 2018.
  • Borroni-Bird CE. Fuel cell commercialization ıssues for light-duty vehicle applications. Journal of Power Sources 1996; 61(1–2): 33–48.

Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme

Year 2024, , 424 - 439, 22.01.2024
https://doi.org/10.47495/okufbed.1289835

Abstract

Elektrikli araçlarda yakıt pili sistemleri çevre dostudur ve bu nedenle özellikle ağır hizmet araçlarında kullanılmaktadır. Gelecek vaat eden bu sistemin kritik unsurlarının belirlenmesi, sistemin etkinliğini ve güvenilirliğini artırmakta, tasarım sürecini kolaylaştırmakta ve Ar-Ge süreçlerine yön vermektedir. Bu çalışmada, yakıt hücreli elektrikli araçlar için genel zorluklar ve performans artırıcı ipuçları için referans çalışmalar gözden geçirilmiştir. 5 araç topolojisi değerlendirmesiyle birlikte toplam 36 yakıt hücresi performans iyileştirici tavsiye ana hatlarıyla belirtilmiştir. Ayrıca toplam 19 farklı güncel çalışma ve proje incelenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, yakıt pili sisteminin küçük iyileştirmelerle önemli bir potansiyele sahip olduğunu göstermiştir. Yakıt hücresi sistemlerinde sıcaklık, nem, malzeme tipi, yakıt hücresi yığını ve hava hızı gibi faktörlerin kritik değişkenler olduğu bulunmuştur. Araç topolojisindeki değişkenlerin yanı sıra pil, süper kapasitör ve hidrojen depolama, yakıt hücreli elektrikli araçlar için önemli faktörlerdir.

References

  • Abe JO., Popoola API., Ajenifuja E., Popoola OM. Hydrogen energy, economy and storage: review and recommendation. International Journal of Hydrogen Energy 2019; 44(29): 15072–15086.
  • Ahmadi S., Bathaee S. M. T., Hosseinpour AH. Improving fuel economy and performance of a fuel-cell hybrid electric vehicle (fuel-cell, battery, and ultra-capacitor) using optimized energy management strategy. Energy Conversion and Management 2018; 160: 74–84.
  • Ahmed KI., Ahmed, MH. Developing a novel design for a tubular solid oxide fuel cell current collector. Applied Sciences 2022; 12(12): 1–16.
  • Al-Hamed KHM., Dincer I. A novel ammonia solid oxide fuel cell-based powering system with on-board hydrogen production for clean locomotives. Energy 2021; 220: 1–10.
  • Alaswad A., Omran A., Sodre JR., Wilberforce T., Pignatelli G., Dassisti M., Baroutaji A., Olabi AG. Technical and commercial challenges of proton-exchange membrane (pem) fuel cells. Energies 2021; 14(1): 1–21.
  • Baba MA., Labbadi M., Cherkaoui M., Maaroufi M. Fuel cell electric vehicles: a review of current power electronic converters topologies and technical challenges. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science 2021; 785(1): 1–29.
  • Ballard. Fuel cell electric buses cold weather operation technical notes. 2018.
  • Borroni-Bird CE. Fuel cell commercialization ıssues for light-duty vehicle applications. Journal of Power Sources 1996; 61(1–2): 33–48.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mechanical Engineering
Journal Section REVIEWS
Authors

Efe Savran 0000-0002-9518-6498

Mustafa Büyük This is me

Fatih Karpat 0000-0001-8474-7328

Publication Date January 22, 2024
Submission Date April 29, 2023
Acceptance Date August 21, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Savran, E., Büyük, M., & Karpat, F. (2024). Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 424-439. https://doi.org/10.47495/okufbed.1289835
AMA Savran E, Büyük M, Karpat F. Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. January 2024;7(1):424-439. doi:10.47495/okufbed.1289835
Chicago Savran, Efe, Mustafa Büyük, and Fatih Karpat. “Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları Ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, no. 1 (January 2024): 424-39. https://doi.org/10.47495/okufbed.1289835.
EndNote Savran E, Büyük M, Karpat F (January 1, 2024) Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 1 424–439.
IEEE E. Savran, M. Büyük, and F. Karpat, “Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme”, Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno, vol. 7, no. 1, pp. 424–439, 2024, doi: 10.47495/okufbed.1289835.
ISNAD Savran, Efe et al. “Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları Ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/1 (January 2024), 424-439. https://doi.org/10.47495/okufbed.1289835.
JAMA Savran E, Büyük M, Karpat F. Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2024;7:424–439.
MLA Savran, Efe et al. “Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları Ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 7, no. 1, 2024, pp. 424-39, doi:10.47495/okufbed.1289835.
Vancouver Savran E, Büyük M, Karpat F. Yakıt Hücreli Elektrikli Araçların Zorlukları ve Son Gelişmeleri üzerine Derleme. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2024;7(1):424-39.

23487




196541947019414  

1943319434 19435194361960219721 19784  2123822610 23877

* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).

* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)

* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.

*Dergi açık erişimli bir dergidir.

Creative Commons License

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.