Research Article
BibTex RIS Cite

Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 408 - 421, 15.12.2021
https://doi.org/10.47495/okufbed.977027

Abstract

İnternet teknolojilerinin hızla gelişmesi ve hayatımıza girmesiyle birlikte pek çok alanda önemli değişimler meydana gelmeye başladı. Web 1.0 ile hayatımıza giren internet sayfaları ilk başlarda sadece bilgi vermeyi amaçlıyorlardı. İlerleyen zamanlarda teknolojinin gelişmesiyle birlikte Web 2.0 duyuruldu ve böylece insanlara internet sayfalarıyla etkileşime geçebilecekleri interaktif bir ortam sağlandı. Web 2.0’ ın işletmelere kazandırdığı bu ortam, kullanıcıların web sayfalarında işlem gerçekleştirdikçe oluşturdukları bir veri havuzu sağlamış oldu. Elde edilen bu veri havuzu beraberinde verilerin analiz edilebilmek için düzenlenmesi ve anlamlı hale getirilmesi ihtiyacını getirdi. İhtiyacı karşılayabilmek adına mevcut kullanılan internetin bir eklentisi olacak şekilde Web 3.0, diğer adıyla anlamsal ağ duyuruldu ve böylece artık veriler arasında bağlantı kurmak mümkün hale geldi. Bu şekilde bilgisayarların verileri yorumlayabilmesine olanak sağlanarak çeşitli veriler ile anlamsal bir bağ kurulabilmesine imkân sağlandı. Yapılan çalışmalar ile anlamsal ağ alanında yapılmış birçok projeye rastlanılmaktadır. Bu çalışmada internetin tarihsel gelişimi, anlamsal ağ hakkında bilgilendirme yapılmıştır. Çalışmada farklı disiplinlerde kullanılmak üzere anlamsal ağın potansiyeline ışık tutmak amaçlanmaktadır. Ayrıca sparql dili ile geliştirilen çalışmalar sayesinde anlamsal ağ ve Web 3.0 ortamına katkıda bulunulması da amaçlanmaktadır.

References

  • Börteçin E. Yeni bilgi modelleme ve programlama felsefesiyle. Bilim ve Teknik; 2011.
  • Kazandır ZB. Anlamsal web tabanlı kütüphane bilgi sistemi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 2011.
  • Ohler J. The semantic web in education, Educause Quarterly, 2008; 4: 7 – 9.
  • Fensel D., Bussler C., Ding Y., Kartseva V., Klein M., Korotkiy M., et al. Semantic web application areas, 10 Mayıs 2021 tarihinde https://info.sice.indiana.edu/~dingying/Publication/NLDB02.pdf adresinden alındı.
  • Hebeler J., Fisher M., Blace R., Perez-Lopez A., Dean M. Modeling information. In: Hebeler J., Fisher M., Blace R., Perez-Lopez A 2009; 68 – 72.
  • Eşitti Ş. Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2015; 76.
  • Anderson T., Whitelock. The educational semantic web: visioning and practicing the future of education. Journal of Interactive Media in Education, 2004; 3 – 4.
  • Bittencourt II., Isotani S., Costa EB., Mizoguchi R., Veloso RA. Research directions on semantic web and education. Interdiscip. Stud. Comput. Sci, 2008; 19(1): 60-67.
  • Yang K. A conceptual framework for semantic. Quebec: Laval University Faculty of Science and Engineering 2006.
  • Spivack N.The intelligence is in the connections. 15 Mayıs 2021 tarihinde https://image.slidesharecdn.com/webevolution-novaspivack-twine-091221215150-phpapp01/95/web-evolution-nova-spivack-twine-2-728.jpg?cb=1280798719 adresinden alındı.
  • W3C. Semantic web. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2001/sw/wiki/Main_Page adresinden alındı.
  • W3C. Recommended reading. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/RDF/ adresinden alındı.
  • Ünalır M., Öztürk Ö., Özacar T. Anlamsal web için bilgi sistemi altyapısı. Computer Science 2016.
  • W3C. Sparql. 20 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2001/sw/wiki/SPARQL adresinden alındı.
  • Feigenbaum L. Sparql by example. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2009/Talks/0615-qbe/ adresinden alındı.
  • d’ Aquin M., Baldassarre C., Gridinoc L., Sabou M., Angeletou S., Motta E. Watson: supporting next generation semantic web applications. Villareal: The Open University; 2007.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 408 - 421, 15.12.2021
https://doi.org/10.47495/okufbed.977027

Abstract

References

  • Börteçin E. Yeni bilgi modelleme ve programlama felsefesiyle. Bilim ve Teknik; 2011.
  • Kazandır ZB. Anlamsal web tabanlı kütüphane bilgi sistemi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 2011.
  • Ohler J. The semantic web in education, Educause Quarterly, 2008; 4: 7 – 9.
  • Fensel D., Bussler C., Ding Y., Kartseva V., Klein M., Korotkiy M., et al. Semantic web application areas, 10 Mayıs 2021 tarihinde https://info.sice.indiana.edu/~dingying/Publication/NLDB02.pdf adresinden alındı.
  • Hebeler J., Fisher M., Blace R., Perez-Lopez A., Dean M. Modeling information. In: Hebeler J., Fisher M., Blace R., Perez-Lopez A 2009; 68 – 72.
  • Eşitti Ş. Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2015; 76.
  • Anderson T., Whitelock. The educational semantic web: visioning and practicing the future of education. Journal of Interactive Media in Education, 2004; 3 – 4.
  • Bittencourt II., Isotani S., Costa EB., Mizoguchi R., Veloso RA. Research directions on semantic web and education. Interdiscip. Stud. Comput. Sci, 2008; 19(1): 60-67.
  • Yang K. A conceptual framework for semantic. Quebec: Laval University Faculty of Science and Engineering 2006.
  • Spivack N.The intelligence is in the connections. 15 Mayıs 2021 tarihinde https://image.slidesharecdn.com/webevolution-novaspivack-twine-091221215150-phpapp01/95/web-evolution-nova-spivack-twine-2-728.jpg?cb=1280798719 adresinden alındı.
  • W3C. Semantic web. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2001/sw/wiki/Main_Page adresinden alındı.
  • W3C. Recommended reading. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/RDF/ adresinden alındı.
  • Ünalır M., Öztürk Ö., Özacar T. Anlamsal web için bilgi sistemi altyapısı. Computer Science 2016.
  • W3C. Sparql. 20 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2001/sw/wiki/SPARQL adresinden alındı.
  • Feigenbaum L. Sparql by example. 23 Temmuz 2021 tarihinde https://www.w3.org/2009/Talks/0615-qbe/ adresinden alındı.
  • d’ Aquin M., Baldassarre C., Gridinoc L., Sabou M., Angeletou S., Motta E. Watson: supporting next generation semantic web applications. Villareal: The Open University; 2007.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Computer Software
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Fatih Çağatay Baz

Hilmi Cihan Meral 0000-0002-3873-6692

Publication Date December 15, 2021
Submission Date July 31, 2021
Acceptance Date September 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Baz, F. Ç., & Meral, H. C. (2021). Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(3), 408-421. https://doi.org/10.47495/okufbed.977027
AMA Baz FÇ, Meral HC. Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği. Osmaniye Korkut Ata University Journal of Natural and Applied Sciences. December 2021;4(3):408-421. doi:10.47495/okufbed.977027
Chicago Baz, Fatih Çağatay, and Hilmi Cihan Meral. “Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, no. 3 (December 2021): 408-21. https://doi.org/10.47495/okufbed.977027.
EndNote Baz FÇ, Meral HC (December 1, 2021) Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 3 408–421.
IEEE F. Ç. Baz and H. C. Meral, “Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği”, Osmaniye Korkut Ata University Journal of Natural and Applied Sciences, vol. 4, no. 3, pp. 408–421, 2021, doi: 10.47495/okufbed.977027.
ISNAD Baz, Fatih Çağatay - Meral, Hilmi Cihan. “Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/3 (December 2021), 408-421. https://doi.org/10.47495/okufbed.977027.
JAMA Baz FÇ, Meral HC. Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği. Osmaniye Korkut Ata University Journal of Natural and Applied Sciences. 2021;4:408–421.
MLA Baz, Fatih Çağatay and Hilmi Cihan Meral. “Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 3, 2021, pp. 408-21, doi:10.47495/okufbed.977027.
Vancouver Baz FÇ, Meral HC. Web 3.0 – Anlamsal Ağ Çalışmalarının Farklı Alanlarda Kullanımı: Bir Uygulama Geliştirme Örneği. Osmaniye Korkut Ata University Journal of Natural and Applied Sciences. 2021;4(3):408-21.

23487


196541947019414

19433194341943519436 1960219721 197842261021238 23877

*This journal is an international refereed journal 

*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.

* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)

*This journal published in Turkish and English as open access. 

19450 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.