Çalışmanın temelini, üzerinde monogram şeklinde mühür taşıyan ve tamamı yüzey buluntusu olan Geç Roma Dönemi unguentarium parçaları oluşturmaktadır. Tiyatro’nun yaslandığı tepenin güney yamacında, Bouloueterion’un arkasında yer alan yağmur sularının oluşturduğu arklardan ele geçen bu seramiklerin yayınlanması, söz konusu unguentariumların yoğun ve nitelikli parçalardan oluşmasının yanı sıra, ünik monogramlara sahip olması ve konuyla ilgili bugüne kadar yapılan çalışmalarda oluşturulan monogram repertuarını genişleteceği düşüncesiyle gerekli görülmüştür.Kentte yapılan ilk sezon çalışmalarında, seramiklerin toplandığı alan yüzeyinde, çok fazla seramik parçasının gözlenmesi nedeniyle, yüzey taranmış ve yeterli miktarda örnek toplanmıştır. Toplanan malzemenin büyük çoğunluğunu terra sigillata parçaları oluşturmaktadır. Ayrıca kayda değer sayıda figürlü ve bitkisel bezemeli “Megara Kasesi” parçalarıyla, amphora parçaları ele geçmiştir. Bunun yanı sıra seramik örneklerinin toplandığı bu küçük alanda ele geçen 210 adet unguentarium parçası içerisinde hatalı üretimlerin bulunması ve buna ek olarak “Megara Kaseleri”nin üretiminde kullanılan kalıp parçalarının ele geçmesi, Kibyra’nın oldukça faal ve nitelikli malzeme üretebilen bir seramik atölyesine sahip olduğunu göstermiştir. Özellikle “Megara Kaseleri” ve terra sigillata parçaları üzerinde yapılan ilk incelemeler sonucunda, Kibyra’nın Helenistik Dönem içlerinden başlayan ve ele geçen Geç Roma unguentariumlarıyla bağlantılı olarak da İ.S. 6. yüzyıl sonlarına kadar faal olan bir atölyeye sahip olduğu öngörülebilir.210 adet ele geçen söz konusu unguentariumların 17’sinde monogram bulunmaktadır. %8’i hatalı üretim olan bu örneklerde üç farklı hamur rengi tespit edilmiştir. Seramikler üzerindeki monogramlarla ilgili yapılan çalışmalar benzer monogramları taşıyan örneklerin yayılım sahasını Kibyra örnekleriyle genişlettiği gibi söz konusu monogram repertuarını da zenginleştirmiştir. Hatalı üretim örneklerinin üzerinde bulunan monogramlar da, bu tipolojide çalışılmış ve diğer kentlerde ele geçmiş olan monogramlı örneklerin üretim yeri için Kibyra’yı işaret etmiştir.Çalışmada Geç Roma unguentariumlarının form ve işlevleriyle ilgili tartışmalara yer verilmiş ve yeni veriler ışığında sorunlu olan işlevleri hakkında yeni öneriler sunulmuştur. Bunun yanı sıra, ele geçen hatalı üretim örneklerinden yola çıkarak bu seramiklerin, her kentte olmasa bile, kendi bölgelerinde önemli yere sahip olan Kibyra ve Ephesos gibi merkezi kentlerin yerel atölyelerinde üretilmiş oldukları saptanmıştır. Bu durumda, yapılan erken çalışmalarda seramik hamurlarının benzer olmasından yola çıkılarak öne sürülen, tek bir merkezde üretilmiş oldukları yönündeki savlar da geçerliliğini yitirmiş olmaktadır ve üretim yerleri için Anadolu’nun güney batısındaki öneriler güç kazanmaktadır
The pieces of Late Roman Unguentaria, which are surface findings, bearing seal stamps, are the main content of this paper. The material has been found out on the south slope of the hill, where the theatre is leaning against; in the arcs that formed by the rain water just back of the Bouleuterion. It is considered as an important need to publish the material, as they are many and consist of qualified pieces and bear unique monograms to develop the repertory of the Late Roman unguentaria.During the first season of the investigations, the field that gives this material has been surveyed totally. As too many pottery shreds have been observed enough amount of pieces have been collected. The Terra Sigillata pieces are forming the most part of the pottery. Also a notable amount of figured and floral decorated “Megara Bowls” and amphora shreds have been gathered. Beside this, the existence of some production failures in 210 pieces of Unguentaria and the moulds of Megara Bowls; show that Cibyra had a workshop which was active from the Hellenistic period to the end of the 6th century A.D.There are monograms on 17 of the 210 sherds that are above. Three different fabrics have been observed among these examples %8 of which are production failures. The studies on these monograms enlarged the dispersal area of similar monograms with Cibyra examples while developing the repertory. The monograms on the production failures have been studied in the same typology and pointed out Cibyra as production centre of the similarly monogrammed examples of other settlements.Some arguments about the shapes and the functions of Unguentaria have taken part in this paper and in the light of recent evidence some new suggestions have been mentioned. Beside this, it is determined; relying on the production failures, that this kind of pottery may not be produced in every city but in some central settlements of the regions like Cibyra or Ephesus. So the suggestions of the earlier publications that depend on the similarities of fabrics and offer that all of these must be produced in one centre, have lost their validity and the proposals that point out south-western Anatolia get stronger
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Sayı: 15 |