Review
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ

Year 2016, Issue: 5, 69 - 89, 31.12.2016
https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440018

Abstract

Bu çalışmada başkanlık
sistemi ile hesap verebilirlik ilişkisi merkeze alınarak Cumhurbaşkanlığı
Hükümet Sistemi (CHS) siyasi ve bürokratik alana nasıl bir hesap verebilirlik
çerçevesi sunabileceği ele alınmaktadır. Bu kapsamda öncelikle hesap
verebilirlik kavramı değerlendirilmekte ardından Türkiye’de bürokrasinin sahip
olduğu hesap verebilirlik açığının tarihsel kökenleri ve CHS’nin anayasal
tasarımından yola çıkılarak Türkiye açısından CHS’nin doğurabileceği fırsat
alanları analiz edilmektedir.

References

  • BALCI, Asım (2005), “Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Hesap Verebilirlik Yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1, s. 313-338. BİRİCİKOĞLU, Hale (2011), Yerel Yönetimlerde Hesap Verebilirlik –Marmara Bölgesi Örneği-, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. BOVENS Mark (2007), “Analysing and Assessing Accountability: A Conceptual Framework”, European Law Journal, Vol. 13, No 4, s. 447-468. BOVENS, Mark (2010), “Two Concepts of Accountability: Accountability as a Virtue and as a Mechanism”, West European Politics, Vol. 33, No 5, p. 946-967. BOVENS Mark ve Diğerleri (2014), “Public Accountability”, The Oxford Handbook of Public Accountability, Ed: Mark BOVENS, Robert E. GOODIN ve Thomas SCHILLEMANS, Oxford University Press, pp. 1-20. DEMİR, Fatih (2011), “Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Bürokratların Seçilmişlerce Kontrolü Sorunu”, Yönetim ve Ekonomi, Cilt 8, Sayı 2, s. 63-84. DURGUN, Şenol (2003), “Türk Kamu Yönetiminde Bürokratik Siyaset”, Türkiye’de Kamu Yönetimi”, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve Hüseyin Yayman, Yargı Yayınevi, Ankara, s. 203-223. ERYILMAZ, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, 2. Baskı, İstanbul. ERYILMAZ, Bilal ve Hale BİRİCİKOĞLU (2011), “Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik ve Etik”, İş Ahlakı Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 19-45. ERYILMAZ, Bilal (2013), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, 6. Baskı, Kocaeli. FEARON, James D. (1999), “Electoral Accountability and The Control of Politicans: Selecting Good Types Versus Sanctioning Poor Performance”, Democracy, Accountability and Represantation, Ed. Adam Prezeworski, Susan C. Stokes and Bernard Manin, Cambridge University Press, USA, p. 55-97. GÜLENER, Serdar ve Nebi Miş (2017), “Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Anayasal Tasarımı”, Türkiye’de Siyasal Sistemin Dönüşümü ve Cumhurbaşkanlığı Sistemi, Ed. Burhanettin Duran ve Nebi Miş, SETA Yayınları, Ankara, s. 51-82. HEPER, Metin (1973), “Osmanlı-Türk Devletinde Bürokrasinin Siyasal Rolü: Kamu Yönetimi Kuramı Açısından Bazı Gözlemler”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, s. 29-40. HEPER, Metin (1974), “Değişen Türkiye’de Bazı Geleneksel Üst Kademe Yöneticiliği”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, s.76-100. HEPER, Metin (1985), “19. Yy Osmanlı Bürokrasisi”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 1. Cilt, İletişimYayınları, s.245-258. HEPER, Metin -1977-, Türk Kamu Bürokrasisinde Gelenekçilik ve Modernleşme, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. HUGHES, Owen E. (2014), Kamu İşletmeciliği ve Yönetimi, Çev: Buğra Kalkan, Bahadır Akın ve Şeyma Akın, BigBang Yayınları, Ankara. İZCİ, Ferit ve Selim BOZDOĞAN -2016-, “Türk Kamu Yönetiminde Bir Problem Alanı Olarak Bürokrasi-Siyaset İlişkisi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl 4, Sayı 34, s.33-46. MULGAN, Richard-2000-, “Accountability: An-Ever-Expanding Concept”, Public Administration, Vol 78, No 3, s. 555-573. MULGAN, Richard (2003), Holding Power to Account Accountability in Modern Democracies, Palgrave Macmillan, New York. Schmitter, Philippe C. (2007), “Political Accountability in ‘Real-Existing’ Democracies: Meaning and Mechanisms”, http://www.eui.eu/Documents/DepartmentsCentres/SPS/Profiles/Schmitter/PCSPoliticalAccountabilityJan07.pdf (Erişim Tarihi: 01.07.2017). SINCLAIR, Amanda (1995), “The Chameleon of Accountability: Forms and Discourses”, Accounting Organizations and Society, Vol. 20, No. 2-3, s. 219-237. TORTOP, Nuri ve Diğerleri -2007-, Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara. TURAN, İlter-2003-, “Türk Bürokrasisinde Süreklilik ve Değişim”, Türkiye’de Kamu Yönetimi”, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve Hüseyin Yayman, Yargı Yayınevi, Ankara, s. 121-144. WİLSON, Woodrow (2016), “İdarenin İncelenmesi”, Kamu Yönetimi Klasikleri, Ed: Jay M. Schafritz ve Albert C. Hyde, Çev: Hüseyin Akdoğan ve Serkan Altuntop, Global Politika ve Strateji Yayınları, Ankara ,s. 1-24. YALÇINDAĞ, Selçuk (1970), “Kamu Yönetim Sisteminin Tarihsel Evrimi Üzerine Notlar”, Amme İdaresi Dergisi,
Year 2016, Issue: 5, 69 - 89, 31.12.2016
https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440018

Abstract

References

  • BALCI, Asım (2005), “Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Hesap Verebilirlik Yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1, s. 313-338. BİRİCİKOĞLU, Hale (2011), Yerel Yönetimlerde Hesap Verebilirlik –Marmara Bölgesi Örneği-, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. BOVENS Mark (2007), “Analysing and Assessing Accountability: A Conceptual Framework”, European Law Journal, Vol. 13, No 4, s. 447-468. BOVENS, Mark (2010), “Two Concepts of Accountability: Accountability as a Virtue and as a Mechanism”, West European Politics, Vol. 33, No 5, p. 946-967. BOVENS Mark ve Diğerleri (2014), “Public Accountability”, The Oxford Handbook of Public Accountability, Ed: Mark BOVENS, Robert E. GOODIN ve Thomas SCHILLEMANS, Oxford University Press, pp. 1-20. DEMİR, Fatih (2011), “Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Bürokratların Seçilmişlerce Kontrolü Sorunu”, Yönetim ve Ekonomi, Cilt 8, Sayı 2, s. 63-84. DURGUN, Şenol (2003), “Türk Kamu Yönetiminde Bürokratik Siyaset”, Türkiye’de Kamu Yönetimi”, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve Hüseyin Yayman, Yargı Yayınevi, Ankara, s. 203-223. ERYILMAZ, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, 2. Baskı, İstanbul. ERYILMAZ, Bilal ve Hale BİRİCİKOĞLU (2011), “Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik ve Etik”, İş Ahlakı Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 19-45. ERYILMAZ, Bilal (2013), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, 6. Baskı, Kocaeli. FEARON, James D. (1999), “Electoral Accountability and The Control of Politicans: Selecting Good Types Versus Sanctioning Poor Performance”, Democracy, Accountability and Represantation, Ed. Adam Prezeworski, Susan C. Stokes and Bernard Manin, Cambridge University Press, USA, p. 55-97. GÜLENER, Serdar ve Nebi Miş (2017), “Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Anayasal Tasarımı”, Türkiye’de Siyasal Sistemin Dönüşümü ve Cumhurbaşkanlığı Sistemi, Ed. Burhanettin Duran ve Nebi Miş, SETA Yayınları, Ankara, s. 51-82. HEPER, Metin (1973), “Osmanlı-Türk Devletinde Bürokrasinin Siyasal Rolü: Kamu Yönetimi Kuramı Açısından Bazı Gözlemler”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, s. 29-40. HEPER, Metin (1974), “Değişen Türkiye’de Bazı Geleneksel Üst Kademe Yöneticiliği”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, s.76-100. HEPER, Metin (1985), “19. Yy Osmanlı Bürokrasisi”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 1. Cilt, İletişimYayınları, s.245-258. HEPER, Metin -1977-, Türk Kamu Bürokrasisinde Gelenekçilik ve Modernleşme, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. HUGHES, Owen E. (2014), Kamu İşletmeciliği ve Yönetimi, Çev: Buğra Kalkan, Bahadır Akın ve Şeyma Akın, BigBang Yayınları, Ankara. İZCİ, Ferit ve Selim BOZDOĞAN -2016-, “Türk Kamu Yönetiminde Bir Problem Alanı Olarak Bürokrasi-Siyaset İlişkisi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl 4, Sayı 34, s.33-46. MULGAN, Richard-2000-, “Accountability: An-Ever-Expanding Concept”, Public Administration, Vol 78, No 3, s. 555-573. MULGAN, Richard (2003), Holding Power to Account Accountability in Modern Democracies, Palgrave Macmillan, New York. Schmitter, Philippe C. (2007), “Political Accountability in ‘Real-Existing’ Democracies: Meaning and Mechanisms”, http://www.eui.eu/Documents/DepartmentsCentres/SPS/Profiles/Schmitter/PCSPoliticalAccountabilityJan07.pdf (Erişim Tarihi: 01.07.2017). SINCLAIR, Amanda (1995), “The Chameleon of Accountability: Forms and Discourses”, Accounting Organizations and Society, Vol. 20, No. 2-3, s. 219-237. TORTOP, Nuri ve Diğerleri -2007-, Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara. TURAN, İlter-2003-, “Türk Bürokrasisinde Süreklilik ve Değişim”, Türkiye’de Kamu Yönetimi”, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve Hüseyin Yayman, Yargı Yayınevi, Ankara, s. 121-144. WİLSON, Woodrow (2016), “İdarenin İncelenmesi”, Kamu Yönetimi Klasikleri, Ed: Jay M. Schafritz ve Albert C. Hyde, Çev: Hüseyin Akdoğan ve Serkan Altuntop, Global Politika ve Strateji Yayınları, Ankara ,s. 1-24. YALÇINDAĞ, Selçuk (1970), “Kamu Yönetim Sisteminin Tarihsel Evrimi Üzerine Notlar”, Amme İdaresi Dergisi,
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2016 Yılı 5. Sayı
Authors

Serdar Gülener

Hale Biricikoğlu

Publication Date December 31, 2016
Acceptance Date July 15, 2017
Published in Issue Year 2016 Issue: 5

Cite

APA Gülener, S., & Biricikoğlu, H. (2016). TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ. Ombudsman Akademik(5), 69-89. https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440018
AMA Gülener S, Biricikoğlu H. TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ. OA. December 2016;(5):69-89. doi:10.32002/ombudsmanakademik.440018
Chicago Gülener, Serdar, and Hale Biricikoğlu. “TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ”. Ombudsman Akademik, no. 5 (December 2016): 69-89. https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440018.
EndNote Gülener S, Biricikoğlu H (December 1, 2016) TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ. Ombudsman Akademik 5 69–89.
IEEE S. Gülener and H. Biricikoğlu, “TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ”, OA, no. 5, pp. 69–89, December 2016, doi: 10.32002/ombudsmanakademik.440018.
ISNAD Gülener, Serdar - Biricikoğlu, Hale. “TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ”. Ombudsman Akademik 5 (December 2016), 69-89. https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440018.
JAMA Gülener S, Biricikoğlu H. TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ. OA. 2016;:69–89.
MLA Gülener, Serdar and Hale Biricikoğlu. “TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ”. Ombudsman Akademik, no. 5, 2016, pp. 69-89, doi:10.32002/ombudsmanakademik.440018.
Vancouver Gülener S, Biricikoğlu H. TÜRKİYE’DE BÜROKRASİNİN HESAP VEREBİLİRLİK AÇIĞI VE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE YÜRÜTMENİN HESAP VEREBİLİRLİĞİ. OA. 2016(5):69-8.