Ombudsmanlık,
idari otoriteler üzerinde denetim faaliyeti yürüten bir yargı dışı denetim
mekanizması olarak, hem Türkiye Cumhuriyeti’nde hem de Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’nde (KKTC) faaliyet göstermektedir. Her iki ülkenin hukuksal,
yönetsel ve sosyo-politik özellikleri çerçevesinde oluşturulan bir dış denetim
yoludur. Bu makalede Ombudsmanlık kurumunun farklı siyasi ve hukuki geleneklere
sahip ülkelerde nasıl ortaya çıktığından hareketle, Türkiye ve KKTC’deki kamu
denetiminin ombudsman aracılığıyla nasıl gerçekleştirildiğinin analiz edilerek
sorun alanlarının ve çözüm yollarının belirlenmesini amaçlamaktadır. Aynı
zamanda, kamu
yönetiminde bir hesap verebilirlik mekanizması olarak ombudsman kurumunun
etkililiği ve işlevselliği açısından kamuoyunun gücü üzerinde durulacaktır. Her
iki ülkedeki ombudsman denetiminde karşılaşılan sorunların nasıl
giderileceğinin bilimsel bir bakış açısı ile tespit edilmesi ve var olan
eksikliklerin giderilmesiyle gerek Türkiye gerekse KKTC’de ombudsman denetiminin
halk tarafından daha fazla benimseneceği iddia edilmektedir. Böylece hukuk
devleti ilkesinin gerektirdiği gibi kamu hizmetinin sunumunda kamu yararının
birincil ölçüt olduğu, insan haklarına dayanan bir demokrasi ve kamu yönetimi anlayışının
kurumsallaşabilmesine ombudsman denetimi aracılığı ile büyük katkı sağlanmış
olacaktır.
Yüksek Yönetim Denetçisi Ombudsman Başdenetçi Denetçi Kamu Denetçiliği Kurumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2019 Yılı 10. Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 10 |