Review
BibTex RIS Cite
Year 2019, Issue: 10, 157 - 187, 30.06.2019

Abstract

References

  • Ayeni, Victor O. (2009). ‘Ombudsmen as Human Rights Institutions – The New face of a Global Expansion’ IOI World Conference Stockholm Sweden,
  • Hansson, K., Belkacem, K., & Ekenberg, L. (2015). Open government and democracy: A research review. Social Science Computer Review, 33(5), 540-555.
  • Heckmann, D. (2011). Open Government—Retooling Democracy for the 21st Century. Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences—2011 (Hawaii).OECD (2016a), Open Government: The Global Context and the Way Forward, OECD Publishing, Paris,
  • Hilgers, D., & Ihl, C. (2010). Citizensourcing: Applying the Concept of Open Innovation to the Public Sector. The International Association for Public Participation, 4, 67–88.
  • McDermott, P. (2010). Building open government. Government. Information Quarterly, 27, 401–413.
  • Meijer, A. J., Curtin, D., & Hillebrandt, M. (2012). Open government: Connecting vision and voice. International Review of Administrative Sciences, 78, 10–29.
  • OECD (2017), Recommendation of the Council on Open Government, OECD/LEGAL/0438 https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0438.
  • Lee, G., & Kwak, Y. H (2012). An open government maturity model for social media-based public engagement. Government Information Quarterly 29, 492–503.
  • Milkov, D. L. (2018). The Arise and Development of the Ombudsman Institution. Zbornik Radova, 52, 431.
  • Olsen J. (2011), “The Ombudsman Around the World”, https://en.ombudsmanden.dk/dokument/pdf/?obvius_version=2013-07-08+14%3A00%3A46.
  • Obama, B. (2009). Memorandum for the heads of executive departments and agencies—SUBJECT: Transparency and open government
  • Seib, R. (2014). Australasia and Pacific Ombudsman Institutions. Mandates, Competences and Good Practice.
  • Uggla, F. (2004), The Ombudsman in Latina America, Cambridge University Press, Cambridge, www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0022216X04007746.
  • Wijnhoven, F., Ehrenhard, M., & Kuhn, J. (2015). Open government objectives and participation motivations. Government information quarterly, 32(1), 30-42.
  • Wirtz, Bernd W. ve Birkmeyer, Steven. (2015). Open Government: Origin, Development, and Conceptual Perspectives, International Journal of Public Administration, 38:5, 381-396
  • Yu, H., & Robinson, D. G. (2011). The new ambiguity of open government. UCLA L. Rev. Discourse, 59, 178.
  • Zuegel, K., E. Cantera ve A. Bellantoni (2018), "The role of Ombudsman Institutions in Open Government", OECD Working Papers on Public Governance, No. 29, OECD Publishing, Paris,

AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ

Year 2019, Issue: 10, 157 - 187, 30.06.2019

Abstract

Son iki yüz yılda İsveç’ten İskandinavya’ya ve
günümüzde 90’ın üzerinde ülkeye yayılan Ombudsman kurumu, uluslararası düzeyde
çok geniş bir kabul görmektedir. Ombudsmanlık rolünün yaygınlaşması, özellikle
20. yüzyılın ikinci yarısında, adalete erişim hakkındaki endişelerin artmasıyla
paralellik göstermiştir. Ombudsman kurumu, adalet sağlamada hızlı ve oldukça
uygun maliyetli uyuşmazlık çözüm yöntemleri sunabilmektedir. Son 20 yılda bilgi
ve iletişim teknolojilerinde yaşanan devrim, yalnızca insanların günlük
yaşamlarını değil aynı zamanda devlet ve vatandaşlar arasındaki etkileşimleri
de değiştirmiştir. Politik yaklaşım “bilgi vermek” yerine “iletişim kurma”
yöntemine doğru kaymaktadır. Açık devlet dönüşümü olarak adlandırılan bu
süreçte, yeni çevrimiçi iletişim olanaklarıyla, vatandaşlar demokratik karar
alma süreçlerine ve kamu yönetimine her zamankinden daha aktif biçimde
katılabilmektedirler. Bu çalışmada öncelikle açık devlet kavramı genel çerçevesiyle
ele alındıktan sonra Ombudsman kurumunun sorumlulukları ve rolü üzerindeki
etkileri ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Sonuç kısmında ise Ombudsmanın açık
devlet stratejilerinin merkezinde yer alarak, saydamlık, hesap verebilirlik ve
iş birliğinin artırılmasını teşviki konusunda çeşitli önerilere yer
verilmektedir.

References

  • Ayeni, Victor O. (2009). ‘Ombudsmen as Human Rights Institutions – The New face of a Global Expansion’ IOI World Conference Stockholm Sweden,
  • Hansson, K., Belkacem, K., & Ekenberg, L. (2015). Open government and democracy: A research review. Social Science Computer Review, 33(5), 540-555.
  • Heckmann, D. (2011). Open Government—Retooling Democracy for the 21st Century. Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences—2011 (Hawaii).OECD (2016a), Open Government: The Global Context and the Way Forward, OECD Publishing, Paris,
  • Hilgers, D., & Ihl, C. (2010). Citizensourcing: Applying the Concept of Open Innovation to the Public Sector. The International Association for Public Participation, 4, 67–88.
  • McDermott, P. (2010). Building open government. Government. Information Quarterly, 27, 401–413.
  • Meijer, A. J., Curtin, D., & Hillebrandt, M. (2012). Open government: Connecting vision and voice. International Review of Administrative Sciences, 78, 10–29.
  • OECD (2017), Recommendation of the Council on Open Government, OECD/LEGAL/0438 https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0438.
  • Lee, G., & Kwak, Y. H (2012). An open government maturity model for social media-based public engagement. Government Information Quarterly 29, 492–503.
  • Milkov, D. L. (2018). The Arise and Development of the Ombudsman Institution. Zbornik Radova, 52, 431.
  • Olsen J. (2011), “The Ombudsman Around the World”, https://en.ombudsmanden.dk/dokument/pdf/?obvius_version=2013-07-08+14%3A00%3A46.
  • Obama, B. (2009). Memorandum for the heads of executive departments and agencies—SUBJECT: Transparency and open government
  • Seib, R. (2014). Australasia and Pacific Ombudsman Institutions. Mandates, Competences and Good Practice.
  • Uggla, F. (2004), The Ombudsman in Latina America, Cambridge University Press, Cambridge, www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0022216X04007746.
  • Wijnhoven, F., Ehrenhard, M., & Kuhn, J. (2015). Open government objectives and participation motivations. Government information quarterly, 32(1), 30-42.
  • Wirtz, Bernd W. ve Birkmeyer, Steven. (2015). Open Government: Origin, Development, and Conceptual Perspectives, International Journal of Public Administration, 38:5, 381-396
  • Yu, H., & Robinson, D. G. (2011). The new ambiguity of open government. UCLA L. Rev. Discourse, 59, 178.
  • Zuegel, K., E. Cantera ve A. Bellantoni (2018), "The role of Ombudsman Institutions in Open Government", OECD Working Papers on Public Governance, No. 29, OECD Publishing, Paris,
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2019 Yılı 10. Sayı
Authors

Abdurrahman Taraktaş 0000-0003-0649-3291

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date July 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 10

Cite

APA Taraktaş, A. (2019). AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ. Ombudsman Akademik, 5(10), 157-187.
AMA Taraktaş A. AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ. OA. June 2019;5(10):157-187.
Chicago Taraktaş, Abdurrahman. “AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ”. Ombudsman Akademik 5, no. 10 (June 2019): 157-87.
EndNote Taraktaş A (June 1, 2019) AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ. Ombudsman Akademik 5 10 157–187.
IEEE A. Taraktaş, “AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ”, OA, vol. 5, no. 10, pp. 157–187, 2019.
ISNAD Taraktaş, Abdurrahman. “AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ”. Ombudsman Akademik 5/10 (June 2019), 157-187.
JAMA Taraktaş A. AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ. OA. 2019;5:157–187.
MLA Taraktaş, Abdurrahman. “AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ”. Ombudsman Akademik, vol. 5, no. 10, 2019, pp. 157-8.
Vancouver Taraktaş A. AÇIK DEVLET DÖNÜŞÜMÜ VE OMBUDSMAN KURUMUNUN ARTAN ROLÜ. OA. 2019;5(10):157-8.