Bu çalışma eğitim paydaşlarının tükenmişlik düzeylerindeki cinsiyet farklılığına ilişkin yapılan
araştırmaların sonuçlarını meta-analiz yöntemi ile sentezlemeyi amaçlamaktadır. Eğitim
paydaşlarını öğretmenler, yöneticiler, denetçiler ve akademisyenler oluşturmaktadır. Dahil edilme
kriterlerine uygun 2004-2014 yılları arasında Türkiye’de yapılmış 75 birincil çalışma bu metaanalize
dahil edilmiştir. Dahil edilen çalışmaların tamamında kullanılan tek ölçek “Maslach
Tükenmişlik Ölçeği”dir (MTÖ). 3 boyutlu bu ölçeğin her bir boyutu için 75’şer adet etki
büyüklüğü (Cohen d) hesaplanmıştır. Rastgele etkiler modeli için birleştirilmiş etki büyüklüğü
sırasıyla duygusal tükenmişlik için 0,08, duyarsızlaşma için -0,05 ve (azalmış) kişisel başarı için
ise 0,001’dir. Bu sonuçlar cinsiyet için etki büyüklüğünün duyarsızlaşmada önemsiz düzeyde ve
erkek eğitimciler lehine iken diğer iki boyutta kadın eğitimciler lehine ve önemsiz düzeyde
olduğunu göstermektedir. Orta düzeyde heterojenlik nedeniyle, moderator analizleri de
yapılmıştır. Okul düzeyinin etki büyüklüklerini etkileyebildiği duygusal tükenmişlik boyutunda,
ortaöğretim okullarında erkekler kadınlardan daha fazla duygusal olarak tükenmişken, diğer alt
gruplarda toplam etki büyüklükleri kadınlar lehine çıkmıştır.
Tükenmişlik Maslach Tükenmişlik Ölçeği Cinsiyet Farklılığı Meta-analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyal Alanlar Eğtimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 34 Sayı: 2 |