Fakülte - Okul İşbirliği Modelinin Matematik Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisine Etkisi
Yıl 2020,
Cilt: 39 Sayı: 2, 202 - 215, 31.12.2020
Hulya Kilic
,
Oğuzhan Doğan
Öz
Öğretmen adaylarının mesleklerine daha donanımlı
başlayabilmeleri için üniversite eğitimi sırasında onlara mesleki bilgi ve
becerilerini deneyimleyerek kazanmalarını sağlayacak fırsatlar vermek gerekir.
Bu amaçla, öğretmen adaylarının zorunlu staj derslerine ek olarak, akademisyen
ve branş öğretmeni gözetiminde ortaokullarda verilmekte olan seçmeli derslerde
öğrencilerle birlikte çalışmalarına olanak sağlayacak şekilde bir fakülte-okul
işbirliği yapılmıştır. Bu işbirliği kapsamında, matematik öğretmen adayları
için fakültede bir ders açılmış ve bu derste tartışılan ve geliştirilen
etkinlikleri okuldaki 7. sınıfların birinin seçmeli matematik dersinde
uygulamaları istenmiştir. Bu çalışma, 2016-2017 akademik yılında 7 öğretmen
adayının katılımı ile gerçekleştirilmiş olup yıl boyunca okulda toplam 25
etkinlik uygulanmıştır. Uygulanan etkinliklerin 20 tanesi araştırma ekibi
tarafından geliştirilmiş ve tüm öğrencilere uygulanmıştır. Diğer 5 etkinlik ise
kendi çalıştıkları öğrenci grubuna özel olarak öğretmen adayları tarafından
tasarlanıp uygulanmıştır. Yapılan işbirliğinin matematik öğretmen adaylarının
mesleki gelişimleri üzerindeki etkisini incelemek amacıyla hem nicel hem nitel
veri toplama araçları kullanılmıştır. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının
pedagojik alan bilgisini belirlemek amacıyla araştırma ekibi tarafından matematik
pedagojik alan bilgisi testi oluşturulmuştur. Bu testten elde edilen sonuçlar,
çalışmaya katılan öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinde gelişim
olduğunu göstermektedir. Bu sonuç, öğretmen adaylarının öğretmenler ve
akademisyenler gözetiminde okul ortamında bir yıl boyunca öğretmenlik deneyimi
edinmesinin mesleki gelişimlerine ve pedagojik alan bilgilerine katkısı olacağı
görüşünü destekler niteliktedir.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Teşekkür
Bu makalede sunulan veriler TÜBİTAK desteği le gerçekleştirilen 215K049 numaralı proje kapsamında toplanmış ve analiz edilmiştir.
Kaynakça
- An, S., Kulm, G. & Wu, Z. (2004). The pedagogical content knowledge of middle school mathematics teachers in China and the U.S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 145-172.
- Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59, 389-407.Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi: Ankara.
- Çakır, M., Ogan-Bekiroğlu, F., İrez, S., Kahveci, A., & Şeker, H. (2010). Fakülte-okul işbirliği modelinin değerlendirilmesi: Uygulama öğretmenlerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 31, 69-81.
- Campbell, P. F., Nishio, M., Smith, T. M., Clark, L. M., Conant, D. L., Rust, A. H.,... Choi, Y. (2014). The relationship between teachers’ mathematical content and pedagogical knowledge, teachers’ perceptions, and student achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 45(4), 419-459.
- Cochran-Smith, M., Villegas, A. M., Abrams, L., Chavez-Moreno, L., Mills, T., & Stern, R. (2015). Critiquing teacher preparation research: An overview of the field, part II. Journal of Teacher Education, 66(2), 109-121.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th ed.). London: Routledge.
- Darling-Hammond, L. (2010). Recognizing and developing effective teaching: What policy makers should know and do. National Education Association (NAE) Policy Brief. Retrieved from http://www.nea.org/assets/docs/HE/Effective_Teaching_-_Linda_Darling-Hammond.pdf.
- Ertaş, F. G. (2014). A way to compare mathematics teacher candidates' mathematical knowledge for teaching: TEDS-M released tests. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
- Handler M., & Ravid, R. (2001). The many faces of school-university collaboration: Characteristics of successful partnerships. Englewood, CO: Teacher Ideas Press.
- Jenkins, O. F. (2010). Developing teachers’ knowledge of students as learners of mathematics through structured interviews. Journal of Mathematics Teacher Education, 13, 141-154.
- Kenny, J. D. (2012). University-school partnerships: pre-service and inservice teachers working together to teach primary science. Australian Journal of Teacher Education, 37(3), 57-82.
- Knight, S. L., Lloyd, G. M., Arbaugh, F., Gamson, D., McDonald, S. P., Nolan, J., & Elrod-Whitney, A. (2015). Reconceptualizing teacher quality to inform preservice and inservice professional development. Journal of Teacher Education, 66(2), 105-108.
- Lannin, J. K., Webb, M., Chval, K., Arbaugh, F., Hicks, S., Taylor, C., & Bruton, R. (2013). The development of beginning mathematics teacher pedagogical content knowledge. Journal of Mathematics Teacher Education, 16, 403-426.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], 2015). 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu (24.06.1973) http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html Son erişim tarihi: 24.05.2015
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
- Sowder, J. T. (2007). The mathematical education and development of teachers. In F. K. Lester, Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 157–223). Charlotte, NC: IAP.
- Sun, J. & van Es, E. A. (2015). An exploratory study of the influence that analyzing teaching has on preservice teachers’ classroom practice. Journal of Teacher Education, 66(3), 201-214.
- Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S. L., Ingvarson, L., Peck, R., & Rowley, G. (2008). Teacher Education Study in Mathematics (TEDS-M), Conceptual Framework. East Lansing: Michigan State University, International Study Center.
- Yalın-Uçar, M. (2012). Öğretmenlik uygulamasına ilişkin durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2637-2660.
- Yazarlar (2018a).
- Yazarlar (2018b).