Bu araştırmada 2019 yılında yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Güzel Sanatlar Liseleri Çalgı Eğitimi kanun kitapları 9, 10, 11, 12 ve çalgı toplulukları 10, 11, 12 ders kitapları makam, usul, artikülasyon/süslemeler konuları bakımından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi modeli kullanılmıştır. Kitaplarda yer alan usûl, makam ve artikülasyon, süslemeler tespit edilmiş hedef-davranış-içerik olarak taranmıştır. Bu araştırmada iki ayrı dersin içeriklerindeki sorunlar ve nedenler belirlenmiş alana uygulanabilir çözümler önerilmiştir. Araştırma verilerinin analiziyle aşağıdaki bulgu ve sonuçlara ulaşılmıştır. Güzel Sanatlar Liseleri 9.10.11 ve 12.sınıf çalgı eğitimi kanun ders kitaplarında Sofyan usulünde alıştırmalara büyük ölçüde yer verilmiş, bu alıştırmaların niceliğine bağlı olarak kanun ders kitapları ve çalgı toplulukları kitaplarında da Sofyan usulünde eserlerin yer aldığı görülmüştür. Araştırmada kullanılan tüm kitaplarda toplam 30 farklı usule yer verilmiş, bu usullerden 6’sı alıştırma ve eserlerde, 24’ünün sadece eserlerde kullanıldığı sonucuna ulaşılmaktadır. Çalgı eğitimi Kanun ders kitaplarında her sınıfta farklı makamlar tespit edilmiş ve farklı sayılarda kullanıldığı görülmüş, sadece Buselik makamı iki sınıfta da yer almıştır. Aynı tespitlerin çalgı toplulukları ders kitapları için de geçerli olduğu saptanmıştır. Araştırmada incelenen tüm kitaplarda tespit edilen artikülasyon ve süslemelerin eserlerde az oranda kullanıldığı, bazı kitaplarda ise hiç kullanılmadığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 40 Sayı: 1 |