Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematik derslerine yönelik görüşlerinin ortaya konulmasıdır. Bu bağlamda çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birincisi ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitim ile matematik derslerine ilişkin görüşlerinin incelenebilmesi için bir ölçek geliştirmektir. İkincisi ise ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi aşamasında örneklem ortaokullarda öğrenim görmekte olan 375 öğrenciden oluşmaktadır. Yedi ay sonra yapılan ikinci uygulama da ise 419 öğrenciye ulaşılmış ve veri analizleri ikinci uygulamaya katılan öğrencilerin verileri ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, LİSREL ve SPSS paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Öncelikle ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe yönelik görüşlerini ölçmek amacıyla 16 madde ve tek faktörden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık yoktur. Sekizinci sınıf öğrencilerinin alt sınıflara göre uzaktan eğitimde matematik derslerine daha olumsuz görüş belirttikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin ailesi ile derse katılmaları uzaktan eğitimde matematiğe yönelik puanlarını anlamlı olarak etkilemiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin puanlarında matematik dersi çalışma saatlerine göre anlamlı bir farklılık meydana gelmiştir. Elde edilen sonuçların ileride uzaktan eğitimle ilgili uygulamalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
This research aimed to explore the secondary school students' opinions towards distance education for the mathematics lesson. This study has two basic purposes. The first is to develop a scale enabling to examine the secondary school students' opinions towards mathematics courses in distance education. The second is to determine the opinions of the secondary school students towards mathematics in distance education in terms of various variables. This study was carried out with the relational screening method. The sample during the scale development process consisted of 375 students from secondary schools. In the second application, held seven months later, 419 students were reached and the data analyses were performed with the students who participated in the second application. The data was analyzed by using the LISREL and SPSS package program. As a result of the analyses, it was determined that the opinion scale towards mathematics in distance education was a valid and reliable measuring tool. According to the findings obtained, there was no significant difference in the scores of the secondary school students related to mathematics in distance education in terms of gender. It was found that the eighth-class students demonstrated more negative opinions towards mathematics lessons in distance education compared with the students in the lower classes. The student's participation in the lesson with their parents affected their scores towards mathematics in distance education. A significant difference occurred in the mathematics study hours in terms of the scores of the secondary school students related to mathematics in distance education. It is thought that the reached results will shed light on the future applications relevant to distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Artikels |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Acceptance Date | March 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 41 Issue: 1 |