Biçimlendirici değerlendirme öğrenme sürecinde öğrencilerde var olan öğrenme eksikliklerinin belirlenerek giderilmesini esas alır. Biçimlendirici değerlendirmenin ögeleri; başarı kriterleri ve hedeflerin belirlenmesi, soru sorma, geri bildirim, öz ve akran değerlendirmedir. Biçimlendirici değerlendirme sürecinde öğretmen öğrenci iş birliğine dayalı olarak başarı kriterleri ve hedef kazanımların belirlenmesi hedefe ulaşılması açısından anlamlıdır. Hedef kazanım ve başarı kriterlerini özümseyen ve içselleştiren öğrencilerin motivasyonları daha yüksek olmaktadır. Biçimlendirici değerlendirme sürecinde aktif bir şekilde kullanılan geri bildirimler; öğrenme sürecinde var olan öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi ve giderilmesi noktasında önemlidir. Öğrenme sürecinde kullanılan sorular öğrenci açısından anlamlı ve anlaşılır olmalıdır. Öğrencilere yöneltilen sorular öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi noktasında önemlidir. Biçimlendirici değerlendirme sürecinin sonunda kullanılan öz ve akran değerlendirme etkinlikleri öğrencilerin eksik yönlerini görebilme fırsatı sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Öğretmenlerin Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamaları Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik analizlerinin yapılmasıdır. Çalışmanın araştırma deseni tarama modelidir. Çalışma grubunda iki grup yer almaktadır. İlk grupta farklı kademelerde görev yapan toplam 177 öğretmen, ikinci grupta ise 151 öğretmen bulunmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Yan ve Pastore tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamaları Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen verilerin analizine yönelik açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yapılan açımlayıcı faktör analizine göre ölçeğin orijinalindeki yapı ile birebir uyumlu sonuçlar elde edilmiştir. Çalışmanın doğrulayıcı faktör analizine göre ölçeğin iki faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Orijinal ölçek ile uyumlu şekilde, altı maddeden oluşan birinci faktör “Öğretmen Yönelimli Biçimlendirici Değerlendirme”, dört maddeden oluşan ikinci faktör “Öğrenci Yönelimli Biçimlendirici Değerlendirme” olarak isimlendirilmiştir. Güvenirlik için elde edilen veriler de hem ölçeğin geneli hem de alt boyutları için ölçümlerin güvenilir olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak Türk kültüründe öğretmenlerin biçimlendirici uygulamalarını incelemek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.
Biçimlendirici değerlendirme Öğretmen uygulamaları Ölçek uyarlama Ölçme ve değerlendirme
Formative assessment is based on identifying and eliminating the learning deficiencies in students during the learning process. Elements of formative assessment; determination of success criteria and goals, asking questions, feedback, self and peer evaluation. Determining success criteria and goal outcomes based on teacher-student collaboration in the formative assessment process is meaningful in achieving the goal. Students who assimilate and internalize goal attainment and success criteria have higher motivation. Feedback is actively used in the formative evaluation process. It is essential to identify and eliminate learning deficiencies in the learning process. The questions used in the learning process should be meaningful and understandable for the student. The questions asked to students are essential in determining learning deficiencies. Self- and peer-evaluation activities used at the end of the formative evaluation process allow students to see their shortcomings. This study aims to analyze the validity and reliability of the Teachers' Formative Assessment Practices Scale by adapting it to Turkish culture. The research design of the study is the survey model. There are two groups in the working group. 177 teachers work at different levels in the first group and 151 teachers in the second group. "Teachers' Formative Assessment Practices Scale", developed by Yan and Pastore, was used as a data collection tool in the study. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis techniques were used to analyze the data obtained from the study group. According to the exploratory factor analysis conducted as a result of the study, results that were exactly compatible with the structure of the original scale were obtained. According to the confirmatory factor analysis of the study, the two-factor structure of the scale was confirmed. Consistent with the original scale, the first factor, consisting of six items, was named "Teacher-Oriented Formative Assessment"; the second factor, consisting of four items, was named "Student-Oriented Formative Assessment". The data obtained also show that the measurements are reliable for the overall scale and its sub-factors. As a result, a valid and reliable scale that can be used to examine the formative practices of teachers in Turkish culture has been obtained.
Formative assessment Teacher practices Scale adaptation Meausurement and Evaluation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |