This study aimed to examine the relationships between teachers' communication skills and their general self-efficacy levels and to determine the differentiation status of physical education and other branch teachers' views on variables. The sample of the study, which was carried out with correlational survey model, consisted of 306 teachers. The data of the study were obtained by using “Communication Skills Scale-Adult Form” and “General Self-Efficacy Scale”. The arithmetic mean and standard deviation values were used in descriptive statistics regarding the variables, and the independent samples t-Test was used to determine the differentiation between groups. Correlation analysis was used to determine the relationship between the variables, and stepwise regression analysis was used to determine to what extent the independent variables predicted the dependent variable. As a result of the research, it was determined that teachers' communication skills and general self-efficacy levels were high, and there was no significant difference between physical education and other branch teachers in terms of level. As another result of the study, it was determined that there was a positive and moderate relationship between all sub-dimensions of the communication skills scale and general self-efficacy. In addition, it was concluded that only the "basic skills and self-expression", "active listening and non-verbal communication" and "compliance with communication principles" dimensions of the communication skills scale were significant predictors of general self-efficacy. It was determined that the variables with the highest predictive power of general self-efficacy were basic skills and self-expression, while the variables of active listening, non-verbal communication and compliance with communication principles were found to be at low levels. The results show that general self-efficacy perceptions may increase as teachers' basic skills and skills of self-expression, active listening, and non-verbal communication and adherence to communication principles increase.
Bu araştırmada öğretmenlerin iletişim becerileri ile genel öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi ve beden eğitimi ve diğer branş öğretmenlerinin değişkenlere yönelik görüşlerinin farklılaşma durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini 306 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu” ve “Genel Öz yeterlilik Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Değişkenlere ilişkin betimsel istatistiklerde aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerinden, gruplar arasındaki farklılaşmayı belirlemede bağımsız örneklemler t-Testinden faydalanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni ne düzeyde yordadığını belirlemek için de adımsal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin iletişim becerileri ve genel öz yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, düzey bakımından ise beden eğitimi ve diğer branş öğretmenleri arasında anlamlı bir farklılaşmanın bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucu olarak iletişim becerileri ölçeğinin tüm alt boyutları ile genel öz yeterlilik arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca iletişim becerileri ölçeğinin sadece “temel beceriler ve kendini ifade etme”, “etkin dinleme ve sözel olmayan iletişim” ve “iletişim ilkelerine uyma” boyutlarının genel öz yeterlilik üzerinde anlamlı yordayıcılar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Genel öz yeterliliği yordama gücü en yüksek değişkenin, temel beceriler ve kendini ifade etme değişkeni olduğu, etkin dinleme ve sözel olmayan iletişim ile iletişim ilkelerine uyma değişkenlerinin yordayıcılıklarının ise düşük düzeylerde olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin temel beceriler ve kendini ifade etme, etkin dinleme ve sözel olmayan iletişim ve iletişim ilkelerine uyma becerileri arttıkça genel öz yeterlilik algılarının artabileceğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |