Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Öğrencilerinin Teknolojik Tutum Düzeyleri ile Medya Okuryazarlık Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2023, , 367 - 380, 29.12.2023
https://doi.org/10.17155/omuspd.1383656

Abstract

Bu araştırmada, spor bilimleri öğrencilerinin teknolojik tutum düzeyleri ile medya okuryazarlık algıları arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği (TYTÖ)” ile “Medya Okuryazarlık Algı Ölçeği (MOAÖ)” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Karabük Üniversitesi Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini bu öğrenciler içerisinden seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 100 kadın 114 erkek olmak üzere toplam 214 kişi oluşturmaktadır. Verilerin analizinde; değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenebilmesinde t-Testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), ölçekler arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi için Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma verilerinden
elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerim TYTÖ’nin orta düzeyde ortalamaya sahip olduğu, MOAÖ’nin de “medya araçlarının kullanımı” alt boyutunun en yüksek, “üst bilişsel medya farkındalığı” alt boyutunun ise en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular, öğrencilerin teknolojik araçları kullanma konusunda yatkın olduklarını, ancak medya içeriklerini eleştirel bir bakışla inceleme konusunda daha sınırlı bir bilince sahip olduklarını ortaya koymaktadır. Bu, eğitim programlarında medya okuryazarlığının daha etkin bir şekilde ele alınmasının gerekliliğini
vurgulamaktadır. Son olarak, öğrencilerin, teknolojiye yönelik tutumları arttıkça medya okuryazarlık algı düzeylerinin de artış gösterdiği söylenilebilir.

Ethical Statement

Araştırma için Gazi Üniversitesi Etik Komisyonu’ndan 02.08.2023 tarihli ve E-77082166-604.01.02-712686 karar sayısı ile etik kurul izni alınmıştır

References

  • Aksoy, N. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı algı düzeyleri ve görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Baktır, E. (2005). Internet Teknolojilerinin Sağladığı Olanaklar: KOBİ’lerde Yenilikçilik Yönetimi. 10. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitapçığı içinde (31. Bildiri). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Dargut, T., ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Doğan, İ., Karacan Doğan, P., & Durmuş, G. (2023). Spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medyada gösteriş tüketimi eğilimi ile narsistik kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 12(4), 668-677.
  • Durmuş, E. (2023). Beden eğitimi öğretmen adaylarının medya okuryazarlık algı düzeyleri ile çevrimiçi bilgi arama stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Gürsel, R. S. (2020). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri ile medya ve teknoloji kullanımı ve tutumları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, E. (2013). Türkçe öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitim ve teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Basım). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Keskin, İ., ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1691-1711. doi: 10.14687/ijhs.v12i2.3503
  • Koçak, B. (2011). İlköğretim yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı dersine ilişkin algılar: Erzurum ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Miliazim Memet, N., ve Şentürk, Ş. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin tutumları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 221-230.
  • Özgenel, M., Baydar, F. & Yılmaz, F. Ç. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri ve yazılım dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(6), 111–128. doi: 10.7827/turkishstudies.12962
  • Semiz, L. (2013). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersini yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Yardım, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığına ilişkin tutumları: Adıyaman İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.

Examining the Relationship Between Attitudes toward Technology of Sports Science Students and Their Media Literacy Perceptions

Year 2023, , 367 - 380, 29.12.2023
https://doi.org/10.17155/omuspd.1383656

Abstract

In this research, it is aimed to examine the relationship between the attitudes toward technology of sports science students and their media literacy perceptions in terms of certain variables. The relational scanning model, one of the quantitative research methods, was used in the study. As data collection tools, a "Personal Information Form" prepared by the researchers, the " Attitude toward Technology Scale (ATTS)" developed by Aydın and Kara (2018), and the "Media Literacy Perception Scale (MLPS)" developed by Özel and Sarı (2022) were used. The population of the study consists of undergraduate students from Hasan Doğan School of Physical Education and Sports at Karabük University. The sample of the research consists of 214 individuals, including 100 females and 114 males, selected through random sampling method among these students. In the analysis of the data collected for the research, SPSS-24 package program was used, and the significance level was set at p <0.05. t-Test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to determine the relationship between variables, and Pearson Correlation analysis was used to determine the relationship between scales. According to the results obtained from the research data, it is observed that students have a moderate level of attitudes toward technology (ATTS), and the "use of media tools" sub-dimension of MLPS has the highest average, while the "upper cognitive media awareness" sub-dimension has the lowest average. The findings suggest that students are inclined to use technological tools but have a limited awareness when it comes to critically examining media content. This highlights the necessity of addressing media literacy more effectively in educational programs. Finally, it can be said that as students' attitudes towards technology increase, their levels of media literacy perception also increase.

References

  • Aksoy, N. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı algı düzeyleri ve görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Baktır, E. (2005). Internet Teknolojilerinin Sağladığı Olanaklar: KOBİ’lerde Yenilikçilik Yönetimi. 10. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitapçığı içinde (31. Bildiri). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Dargut, T., ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Doğan, İ., Karacan Doğan, P., & Durmuş, G. (2023). Spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medyada gösteriş tüketimi eğilimi ile narsistik kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 12(4), 668-677.
  • Durmuş, E. (2023). Beden eğitimi öğretmen adaylarının medya okuryazarlık algı düzeyleri ile çevrimiçi bilgi arama stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Gürsel, R. S. (2020). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri ile medya ve teknoloji kullanımı ve tutumları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, E. (2013). Türkçe öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitim ve teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Basım). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Keskin, İ., ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1691-1711. doi: 10.14687/ijhs.v12i2.3503
  • Koçak, B. (2011). İlköğretim yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı dersine ilişkin algılar: Erzurum ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Miliazim Memet, N., ve Şentürk, Ş. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknoloji kullanımına ilişkin tutumları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 221-230.
  • Özgenel, M., Baydar, F. & Yılmaz, F. Ç. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri ve yazılım dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(6), 111–128. doi: 10.7827/turkishstudies.12962
  • Semiz, L. (2013). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersini yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Yardım, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığına ilişkin tutumları: Adıyaman İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research Article
Authors

Tansu Kurtuldu 0000-0002-2525-2277

Mehmet Gunay 0000-0003-0047-2203

Gamze Durmuş 0000-0002-4879-8280

Pınar Karacan Doğan 0000-0002-2654-2751

Publication Date December 29, 2023
Submission Date October 31, 2023
Acceptance Date December 4, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Kurtuldu, T., Gunay, M., Durmuş, G., Karacan Doğan, P. (2023). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Teknolojik Tutum Düzeyleri ile Medya Okuryazarlık Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 14(3), 367-380. https://doi.org/10.17155/omuspd.1383656