Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Planlaması ve İş Bulma Kaygılarının İncelenmesi

Year 2024, , 315 - 324, 31.08.2024
https://doi.org/10.17155/omuspd.1514332

Abstract

Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin kariyer planlaması ve iş bulma kaygılarının incelenmesidir. Çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya 156 erkek, 244 kadın öğrenci olmak üzere toplam 400 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Spor Bilimleri Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı Ölçeği ve Spor Bilimlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Kariyer Planlama Ölçeği kullanılmıştır. Değişkenlerin karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem T-Testi ve ANOVA testi yapılmıştır. Spor bilimleri öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı ve Kariyer Planlamalarının öğrenim gördükleri sınıflara ve yaşa göre karşılaştırılmasında Kariyer Farkındalığı, Mesleki Farkındalık, Kariyere Yönelik İnanç, Seçimin Doğruluğu, Eğitimin Yeterliliği ve İş Bulma Kaygısında fark yoktur (p>0,05). Spor bilimleri öğrencilerinin iş bulma kaygısı ve kariyer planlamalarının cinsiyete göre karşılaştırılmasında İş Bulma Kaygısında kadın ve erkekler arasında anlamlı fark vardır (p<0,05). Spor bilimleri öğrencilerinin iş bulma kaygısı ve kariyer planlamalarının spor türüne göre karşılaştırılmasında Mesleki Farkındalık alt boyutunda bireysel sporlar ve takım sporları arasında anlamlı fark vardır (p<0,05). Sonuç olarak; spor bilimleri öğrencilerinin iş bulma kaygısı ve kariyer planlamalarının, öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara ve yaşa göre karşılaştırılmasında anlamlı farkın olmadığı saptanmıştır. Ayrıca alt boyutların, cinsiyete ve spor türüne göre karşılaştırılmasında anlamlı fark olduğu görülmektedir.

References

  • Aksoy, G. (2020). Kariyer planlaması ve kişilik arasındaki ilişki: Bitlis Eren Üniversitesi lisans öğrencileri örneği (Yüksek lisans tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi)
  • Altuntaş EA. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki (Yüksel lisans tezi, Bartın Üniversitesi).
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students' Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170. https://doi.org/10.35826/ijoecc.366
  • Avcı, P. ve Aysu, S. (2020). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlama ve İşe Motivasyon Algılarının Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E Dergisi. Özel sayı, 298-318
  • Bayram, C. (2008). Kariyer Planlama ve Yönetimi, Kum Saati Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ., İstanbul.7
  • Bektemür, G., Demiray, S. & Özdemir Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin Kariyer Planlaması: Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1),7-13.
  • Corr, P.J. ve Mutinelli, S. (2017). Motivation And Young People's Career Planning: A Perspective From The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality, Personality and Individual Differences, 106, 126-129. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.10.043
  • Çatır, O. ve Karaçor, M. (2016). İnsan Kaynaklarında Kariyer Planlama: Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 201‐220.
  • Ege, C. (2021). Spor Örgütlerinde Mükemmelliyetçilik algısı ile kariyer planlama tutumları arasındaki ilişki (Spor İstanbul örneği) (Yüksek lisans tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi).
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17; 31-63.
  • Koçer, G. (2019). Gençlik ve Spor Bakanlığı’nda görev yapan uzmanların birey-örgüt uyumları ile bireysel kariyer planlamaları arasındaki ilişkilerin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi).
  • Küçük, H., & Söyler, M. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 42(2), 791-812. https://doi.org/10.7822/omuefd.1325670
  • Şentürk, E. E., Buran, K. (2015). Ön Lisans Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges-Kasım, 14, 162-180.
  • Taşğın, Ö., Tekin, M. ve Altınok, E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenler açısından kaygı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği). Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9 (4); 12-20.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20); 32-45.
  • Tüz, M. V. (2003). Kariyer Planlamasında Yeni Yaklaşımlar. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 169-176.
  • Van Der Heijden, B. I. J. M., De Lange, A. H., Demerouti, E., & Van Der Heijde, C. M. (2009). Age effects on the employability–career success relationship. Journal of Vocational Behavior, 74(2), 156-164. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2008.12.009
  • Yavuz Eroğlu, S., Eroğlu, E. (2020), Career Planning Scale of Students studied in sports Ssciences (CPS): Validity and reliability Study, International Journal of Progressive Education. 16 (3), 123-131. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.248.9
  • Yumuşaker, M. C. (2020). Muhasebe dersi alan ön lisans öğrencilerinin muhasebe derslerine yönelik tutumlarının ve iş bulma kaygılarının incelenmesi: muhasebe ve vergi uygulamaları programı öğrencileri üzerinde bir araştırma (Yüksek lisans tezi, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi).

An Examination of Career Planning and Job Search Anxiety Among Students of the Faculty of Sports Sciences

Year 2024, , 315 - 324, 31.08.2024
https://doi.org/10.17155/omuspd.1514332

Abstract

The purpose of this study is to examine the career planning and job search anxiety of students studying at the Faculty of Sports Sciences. The general survey model was employed in this study. The sample group consists of students enrolled at Ondokuz Mayıs University Yaşar Doğu Faculty of Sports Sciences. A total of 400 students participated in the study, including 156 males and 244 females. The data collection tools used were the Personal Information Form, the Job Search Anxiety Scale for Sports Sciences Students, and the Career Planning Scale for Students Studying in Sports Sciences. The Independent Samples t-test and ANOVA test were applied to compare the variables. When comparing the job search anxiety and career planning of sports sciences students based on their academic year and age, there were no significant differences in Career Awareness, Professional Awareness, Career Beliefs, Accuracy of Career Choice, Educational Adequacy, or Job Search Anxiety (p>0.05). However, a significant difference was found in Job Search Anxiety when comparing male and female students based on gender (p<0.05). A significant difference was observed in the Professional Awareness sub-dimension when comparing individual and team sports (p<0.05). In conclusion, no significant difference was found in the job search anxiety and career planning of sports sciences students when comparing their academic year and age. However, significant differences were observed when comparing the sub-dimensions based on gender and type of sport.

References

  • Aksoy, G. (2020). Kariyer planlaması ve kişilik arasındaki ilişki: Bitlis Eren Üniversitesi lisans öğrencileri örneği (Yüksek lisans tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi)
  • Altuntaş EA. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki (Yüksel lisans tezi, Bartın Üniversitesi).
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students' Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170. https://doi.org/10.35826/ijoecc.366
  • Avcı, P. ve Aysu, S. (2020). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlama ve İşe Motivasyon Algılarının Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E Dergisi. Özel sayı, 298-318
  • Bayram, C. (2008). Kariyer Planlama ve Yönetimi, Kum Saati Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ., İstanbul.7
  • Bektemür, G., Demiray, S. & Özdemir Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin Kariyer Planlaması: Bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1),7-13.
  • Corr, P.J. ve Mutinelli, S. (2017). Motivation And Young People's Career Planning: A Perspective From The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality, Personality and Individual Differences, 106, 126-129. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.10.043
  • Çatır, O. ve Karaçor, M. (2016). İnsan Kaynaklarında Kariyer Planlama: Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 201‐220.
  • Ege, C. (2021). Spor Örgütlerinde Mükemmelliyetçilik algısı ile kariyer planlama tutumları arasındaki ilişki (Spor İstanbul örneği) (Yüksek lisans tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi).
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17; 31-63.
  • Koçer, G. (2019). Gençlik ve Spor Bakanlığı’nda görev yapan uzmanların birey-örgüt uyumları ile bireysel kariyer planlamaları arasındaki ilişkilerin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi).
  • Küçük, H., & Söyler, M. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 42(2), 791-812. https://doi.org/10.7822/omuefd.1325670
  • Şentürk, E. E., Buran, K. (2015). Ön Lisans Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges-Kasım, 14, 162-180.
  • Taşğın, Ö., Tekin, M. ve Altınok, E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenler açısından kaygı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği). Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9 (4); 12-20.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20); 32-45.
  • Tüz, M. V. (2003). Kariyer Planlamasında Yeni Yaklaşımlar. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 169-176.
  • Van Der Heijden, B. I. J. M., De Lange, A. H., Demerouti, E., & Van Der Heijde, C. M. (2009). Age effects on the employability–career success relationship. Journal of Vocational Behavior, 74(2), 156-164. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2008.12.009
  • Yavuz Eroğlu, S., Eroğlu, E. (2020), Career Planning Scale of Students studied in sports Ssciences (CPS): Validity and reliability Study, International Journal of Progressive Education. 16 (3), 123-131. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.248.9
  • Yumuşaker, M. C. (2020). Muhasebe dersi alan ön lisans öğrencilerinin muhasebe derslerine yönelik tutumlarının ve iş bulma kaygılarının incelenmesi: muhasebe ve vergi uygulamaları programı öğrencileri üzerinde bir araştırma (Yüksek lisans tezi, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Serhat Erail 0000-0001-5413-2656

Recep Nur Uzun 0000-0002-0825-8722

Ali İhsan Çebi 0000-0003-2773-7312

Publication Date August 31, 2024
Submission Date July 11, 2024
Acceptance Date August 27, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Erail, S., Uzun, R. N., & Çebi, A. İ. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Planlaması ve İş Bulma Kaygılarının İncelenmesi. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 15(2), 315-324. https://doi.org/10.17155/omuspd.1514332