Okul dışı zaman, aile
ve okula ek olarak çocuk ve ergen gelişiminin temel bağlamlarından birini
oluşturur. Okul dışı zamanlardaki spor aktiviteleri, çocukların fiziksel,
bilişsel ve sosyoduygusal gelişimlerine olumlu katkılar sunabilmektedir. Bu
çalışmada spora katılımın çocuk ve ergenlerin gelişimlerine etkileri,
Türkiye’de öğrencilerin okul dışı zamanlarda spora katılım düzeyleri ve
katılımı etkileyen faktörler alanyazın incelemesi yoluyla gözden geçirilmiştir.
Yapılan araştırmalarda çocuk ve ergenlerin spor aktivitelerine katılımının,
normal fiziksel gelişimin sağlıklı şekilde sürdürebilmesi açısından gerekli
olduğu ve diğer gelişim alan ve dönemlerinin de katılımdan olumlu şekilde
etkilendiği belirlenmiştir. Hem yerel hem de uluslararası çalışmalarda, Türkiye’deki
öğrencilerin diğer ülkelerdeki yaşıtlarına kıyasla daha az oranda spora
katıldığı saptanmıştır. Türkiye’deki öğrencilerle yapılan çalışmalarda yaş,
cinsiyet ve sosyoekonomik düzey gibi bireysel değişkenler, motivasyon ve
beklentiler gibi psikolojik özellikler ile fiziki altyapı ve sosyal olanaklar
gibi çevresel faktörlerin katılımı etkileyebildiği görülmüştür. Genel olarak çocuk
ve ergenlerin okul dışı zamanlarda spor aktivitelerine katılmalarında, kişisel
tercih, bağlılık ve kalıtsal gelişimsel kapasite gibi bireysel etkenler ile
fırsat, deneyimler ve sosyal iklim gibi çevresel etkenlerin belirleyici rol
oynadığı belirtilmektedir. Sonuç olarak, spor aktivitelerine katılımı ve
devamlılığı sağlamak amacıyla gençlerin ihtiyaçlarına cevap verebilen
programlar yaratılması, spor yapmaya yönelten motivasyonların belirlenmesi ile
bilimsel ve uygulamaya dönük çalışmalar yapılması faydalı olacaktır.
In addition to
family and school, out-of-school time constitutes one of the fundamental
contexts of child and adolescent development. Sport activities during
out-of-school times can provide positive influences on children’s physical,
cognitive, and socioemotional development. In this study, the effects of sport
participation on child and adolescent development, levels of participation in
sports by students in Turkey, and the factors that affect participation were
examined through a review of the literature. Research shows that children and
adolescents’ participation in sport activities is necessary for their normal
healthy physical development and that other areas and periods of development
are positively influenced by participation in sports. It has been noted by both
national and international studies that students in Turkey participate in
sports at lower levels than their peers in other countries. According to
studies conducted in Turkey, individual variables such as age, gender, and
socioeconomic status, psychological variables such as motivation and
expectations, and environmental factors such as physical infrastructure and social
facilities can affect participation. In general, individual factors such as
personal choice, commitment, and innate developmental capacity as well as
environmental factors such as opportunities, experiences, and social climate
play a decisive role in children and adolescents’ out-of-school time
participation in sports activities. In conclusion, in order to ensure
participation and persistence in sport activities, it will be useful to develop
programs that can meet the needs of youth, identify motivations for engagement
in sport, and conduct scientific and applied studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |