This study searchs the relation between university students’ expressing their emotions and alexithymia and psychological needs according to different variables. Students who have been training at the 1st and the 4 th classes of different faculties of Selcuk University constituted the universe of the research. The sample of the research was composed with 774 student which of whom were 461 girls and 313 boys. t Test, Single track variance analysis, Tukey test, Regression analysis and Pearson Moments Multiplication Correlation were used in analysing the datas. As the result of the research, it was found out that; there was a positive oriented relation between students’ lower scale points of “affinity” of expressing emotions and psychological needs such as success, intercourse, autonomy and dominance lower scale points. It was also found out that; there was a positive oriented relation between students’ lower scale points of “affermativeness” of expressing emotions and psychological needs such as success, intercourse, autonomy and dominance. Moreover, it was found out that; there was a positive oriented relation between university students’ expressing emotions negative emotions lower scale points and psychological needs such as success, intercourse, autonomy, dominance. While feeling of affinity seemed to have a meaningfull positive relation with the need of success which is a psychological need, alexithymia also seemed to have a negative relation with difficulty in determining the emotions.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin duygularını ifade etmeleri ile aleksitimi ve psikolojik ihtiyaçları arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenlere göre incelemektedir. Bu araştırmanın evrenini Selçuk Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte olan 1. ve 4. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi 461’i kız 313’ü erkek olmak üzere toplam 774 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi, tukey testi, regresyon analizi ve pearson momentler çarpım korelâsyonu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin duyguları ifade yakınlık alt ölçek puanlarının psikolojik ihtiyaçlardan başarı, ilişki, özerklik, başatlık alt boyut puanları arasında pozitif yönlü ilişkili, üniversite öğrencilerinin duyguları ifade olumlu alt ölçek puanları ile psikolojik ihtiyaçlardan, ilişki, özerklik, başatlık ile de pozitif yönlü ilişkili olduğu bulmuştur. Ayrıca üniversite öğrencilerinin duyguları ifade olumsuz duygu alt ölçek puanlarının psikolojik ihtiyaçlardan başarı, ilişki, özerklik, başatlık ile de pozitif yönlü ilişkili olduğu bulunmuştur. Yakınlık duygusu psikolojik ihtiyaçlardan başarı ihtiyacı ile pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip görünürken, aleksitimi de duyguları tanıma güçlüğü ile negatif yönde ilişkili görünmektedir
Other ID | JA64JT45PV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 4 |