This study analyzes job satisfaction levels of teachers who work in public high schools in Kayseri in terms of several variables. It is a screening model research. The sample of the research consists of 476 teachers who work in Kayseri city center. “Job Satisfaction Scale” which was developed by Şahin (2009) and “Personal Information Form” which was developed by the researcher were used in data collection. The data were analyzed in SPSS 16.0 package program. In the analysis of the data, firstly frequency and percentage distribution which describe the participants’ demographic features (gender, marital status, seniority and age) were obtained, then ss rate for the scale’s sub-dimension points were assigned. T-test for independent groups was used to determine whether the teachers’ job satisfaction points differ according to marital status and gender variables and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was used in order to determine whether it differs according to age and seniority variables. In the study, teachers’ job satisfaction levels were found “partly satisfied”. According to the findings of the study, in job satisfaction scale sub-dimensions, teachers’ gender and marital status variables were found statistically significant however in terms of age and seniority variables statistically significant difference was not found
Bu araştırmada Kayseri’deki kamuya bağlı ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin iş doyum düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Kayseri il merkezinde görev yapan 476 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Şahin (2009) tarafından geliştirilen “İş Doyumu Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler SPSS 16.0 paket programından çözümlenmiştir. Verilerin analiz sürecinde öncelikle katılımcıların demografik özelliklerini (cinsiyet, medeni durum, kıdem ve yaş) betimleyici frekans ve yüzde dağılımlar çıkarılmış, sonra ölçeğin alt boyut puanları için ss. değerleri saptanmıştır. Öğretmenlerin iş doyumu ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar için t testi, yaş ve kıdem değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri “kısmen doyumlu” olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre iş doyumu ölçeği alt boyutlarında, öğretmenlerin cinsiyet ve medeni durum değişkenine göre anlamlı fark bulunurken yaş ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | JA64KN56RT |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 7 |