The
aim of this research is the investigation of the families’ knowledge and
awareness about effect of cartoon on children. In this research,
phenomenological design as qualitative method was used. Research data was
collected via semi-structured interviews. 25 parents who have children in
preschool education in Kütahya. Participants were determined by purposeful
convenient sampling strategy. Data of the research was analyzed using
descriptive and systematic (thematic) analysis. According to the findings, parents
don’t have enough information about cartoon program and so they allowed choices
about cartoon to children. In addition, parents said that cartoons affected
children negatively. In other words, cartons have more harmful effect than
useful effect. Finally, parents did not talk to their children about cartoon
programs.
Araştırmanın amacı, çizgi film programlarının çocuklara etkisi konusunda
ailelerin bilgi ve farkındalık düzeylerini incelenmektir. Araştırmada, nitel
araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve araştırma olgu bilim deseni kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, yarı-yapılandırılmış görüşme soruları
yoluyla elde edilmiştir. Araştırma, amaçlı uygun örnekleme stratejisiyle
belirlenen Kütahya ilinde çocuğu okul öncesine devam eden 25 ebeveynin
katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırma verileri betimsel ve sistematik
(tematik) analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına
göre, araştırmaya katılan ebeveynlerin çizgi film programları hakkında fazla
bilgiye sahip olmadıkları bundan dolayı program konusunda seçimleri çocuğa
bıraktıkları tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcılar, çizgi filmlerin çocukları
olumsuz etkiledikleri, bir başka ifadeyle yararlı etkilerinden ziyade zararlı
etkileri olduğunu aktarmışlardır. Son olarak ebeveynlerin çizgi film
programları hakkında çocuklarıyla konuşmadıkları tespit edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |