Research Article
BibTex RIS Cite

Metaphorical Perceptions on Curriculum Development made by the Leading Scholars in Turkey Studying Curriculum Development

Year 2016, Volume: 6 Issue: 11, 387 - 414, 30.12.2016

Abstract

Curriculum development field has substantial contributions to education-related problems, for the sake of field’s development it is important to know how scholars in the field perceive curric-ulum development and what kind of meanings they attribute to it. The aim of this research is to be informed of metaphorical perceptions about curriculum development and related research field, constructed by leading scholars, who had studied curriculum development. In this study qualitative method was used, and after having asked learned opinions researchers developed and conducted: “Meeting Form on Metaphorical Perceptions on Curriculum Development” as eval-uation instrument. Related data were gathered through evaluation instrument and were en-coded according to themes; and name of the category, context of the category, main feature of the category and the frequency of usage were calculated for metaphors that reflect certain char-acteristic in each category. From the metaphors about curriculum development and the research field, it was inferred that participants perceived the field within a wide conjecture and interest-ingly projected its contributions to science.

References

  • Akyüz, H. (2001). Türk Eğitimcileri I, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • Arslan, M. M., Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ.& Karaman-Kepenekçi, Y. (2007). Türkiye’de Eğitim Yönetimi Alanının Sözlü Tarihi: Öncü Akademisyenler, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools in Ankara. Unpublished Doctoral Dissertation. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Baptist, K. W. (2002). The garden as metaphor for curriculum. Teacher Education Quarterly, 29(4), 19-37.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün zekalı ve özel yetenekli öğrencilerin yabancı dil (İngilizce) öğretiminde metafor sisteminin uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Black, A. (2013). Picturing Experience: Metaphor as Method, Data and Pedagogical Resource, Midgley, W., Trimmer, K., & Davies, A. (Edt) (2013). Metaphorsfor, in and of education research (Bölüm 3, s.26-50 içinde). UK: Cambridge Scholars.
  • Black, M. (1962). Metaphor. Black, M. içinde , Models and metaphors (Bölüm 2, s. 25-47 içinde). Ithaca, NY: Cornell UniversityPress.
  • Borba, C. & Lucena, C. (2007). Review of “Metaphor in Educational Discourse” [Cameron, L- London; New York: Continuum, 2003]. Linguagem em (Dis)curso- LemD, 7 (3), 507-514.
  • Bozlk, M. (2002). The college student as learner: Insight gained through metaphor analysis. College StudentJournal, 36 (1): 142–151.
  • Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum.
  • Carillo, C. L. (2007). Filipino pre-service education students’ preconceptions of teacher roles viewed through a metaphorical lens. Asia-Pasific Journal of Teacher Education.35(2), 197-217.
  • Celikten, M. (2006). Kültur ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Cerit, Y. (2006). School Metaphors: The views of students, teachers and administrators. Educational Sciences: Theory & Practice. 6 (3), 692-699.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(4), 693-712.
  • Chesley, G. L., Gillett, D. A. & Wagner, W. G. (2008). Verbal and nonverbal metaphor with children in counseling. Journal of Counseling & Development. 86, 399-411.
  • Clarken, R. H. (1997). Five Metaphors for Educators. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, March 24-28, Chicago.
  • Çoklar, A., N., Vural, L. & Yüksel, İ. (2010). Bilgisayar Mühendisliği ile Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Son Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayar Kavramına İlişkin Geliştirdikleri Mecazlar, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 1-28.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perceptions of school: a cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation,13(2), 89-107.
  • Demirtaş, H., & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1279-1300.
  • Draaisma, D. (2007). Bellek Metaforları, Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çev: Gürol Koca. Metis Bilim Yayıncılık, İstanbul.
  • Erdemir, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf Öğrencilerinin bilgisayar kavramına yükledikleri anlamlar: Bir Kavram Haritası Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Erdoğan, M.,& Ok, A. (2007). Öğretmen Adaylarının Ürün Seçki Dosyaları İle İlgili Kullandıkları Mecazlar, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (282-287), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Erdoğan, T & Gök, B. (2008) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/210.doc adresinden 14/06/2009 tarihinde alınmıştır.
  • Erginer, A. (2009). The Metaphors about the European Education Systems Used by the University Students in Turkey. II. Internatıonal Congress of European Turks (ICET), Antwerb, Belgium.
  • Erginer, E. & Dursun, F. (2005). Öğretim elemanlarının etkili öğretim becerilerinin geliştirilmesine yönelik görüşleri, TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 135, 11-22.
  • Erginer, E. & Erginer, A. (2009). “The Metaphors about the Turkish Education System Used by the University Students in Turkey.”, II. Internatıonal Congress of European Turks (ICET), Antwerb, Belgium.
  • Erginer, E. (2011). A methaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by univesity student: a case study, Education, 131(3): 653-662.
  • Fisher, D. & Grady. N. (1998). Teachers’ images of their schools and perceptions of their work environments. School Effectiveness and School Improvement. 9(3), 334-348.
  • Fraser, D. (2000). “Sin, Hope and Optimism in Children’s Metaphors” AARE Conference in Sidney Australia, 4-7 December.
  • Gibson, C.B. & Zellmer-Bruhn M.E. (2001). Metaphors and Meaning: An Intercultural Analysis of the Concept of Teamwork. Administrative Science Quarterly, 46, 274-303.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Goatly, A. (2002). Conflicting metaphors in the hong kong special administrative region educational reform proposals. Metaphor and Symbol. 17(4), 263-294.
  • Gozzi, R. J. (2006). Metaphors “Everywhere?” ETC., 63(2), 209-210.
  • Gradin, S. L. (1989). English studies and the metaphors we lived by , conferance on college composition and communication, Seattle, Washinton.
  • Guerrero, M.C.M. & Villamil, O.S. (2002).Metaphorical Conceptualization of ESL Teaching and Learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-12.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Güven, B. (2008). Experience, Instruction and Social Environment: Fourth anf Fifth Grade Students’ Use of Metaphor. Social Behaviour and Personality, 36(6), 743-752.
  • Güvendir, M. A., & Özkan, Y. Ö. (2016). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47,91-105.
  • Hoffman, K. D. & Kretovics, M. A. (2004). Students as Partial Employees: A Metaphor for the Student-Institution Interaction. Innovative Higher Education, 29 (2), 103-120.
  • Holme, R. (2001). Metaphor, Language, Learning and Affect. Humanising Language Teaching, 3(6).
  • Inbar, D. E., (1996). The Free Educational Prison: Metaphors and Images. Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kabadayı, A. (2008). Analysing the metaphorical images of Turkish preschool teachers. Teaching Education,19(1), 73-87.
  • Kara, D. A., & Kürüm, D. (2007). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının “Yaşam Boyu Öğrenme” Kavramına Yükledikleri Anlam, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (304-311), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Kerimgil, S., ve Meral, E. (2007). İngilizce Kelimelerin Öğretiminde Etkin Olan Metafor ve Kurgular, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (799-806), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Kolb, A. (2007). How Languages are Learnt: Primary Children’s Language Learning Beliefs. Innovation in Language Learning and Teaching, 1 (2), 227-241.
  • Köksal, Ç. (2010). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin, ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin okuma-yazmaya yükledikleri anlamlar: metaforik bir analiz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Lakoff, G. Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, (Çev: Demir, G.Y.), Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. London and Chicago: The University of Chicago Press.
  • Leino, A. & Drakenberg, M. (1993). Metaphor: An Educational Perspektive, Research Bulletin 84, Helsinki.
  • Lodge, J. (2008). Seeing the world in metaphor: Teaching creative writing to students of design. The International Journal of The Book. 5(3), 61-64.
  • Mahlios, M. &Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martin, E. & Lueckenhausen, G. (2005). How University Teaching Changes Teachers: Affective as well as Cognitive Challenges. Higher Education, 49, 389-412.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N. & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • McCabe, A. (1980). “Memory For Metaphor” Annual Meetin of the Eastern Psychological Association, Hartford, Ct.
  • McGrath, I. (2006).Using insights from teachers’ metaphors. Journal of Education for Teaching, 32(3), 303-317.
  • McKay, C. L. (1999). Metaphors as a teaching tool. Unpublished Doctoral Dissertation, Claremont: Claremont Graduate University.
  • McLaughlin, H. J. & Bryan, L. A. (2003). Learning from rural mexican schools about commitment and work. Theory Into Practice,42(4), 289-295.
  • Merdivan, E. (2007).Farklı Metafor Kullanımlarının Hipermetin Öğrenimine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Midgley, W. & Trimmer, K. (2013). ‘Walking the Labyrinth’: A Metaphorical Understanding of Approaches to Metaphors for, in and of Education Research, Midgley, W., Trimmer, K., & Davies, A. (Edt) (2013). Metaphorsfor, in and of education research (Bölüm 1, s.1-9 içinde). UK: Cambridge Scholars.
  • Moreno, R. (2001). Cognitive and Motivational Consequences of Adapting an Agent Metaphor in Multimedia Learning: Do the Benefits Outweigh the Costs? World Conference on www and internet Proceedings in Orlando.
  • Morgan, G., 1998, Yonetim ve örgüt teorilerinde metafor, (Cev. G. Bulut), MESS Yayın, İstanbul.
  • Munby, H. (1990). Metaphorical Expressions of Teachers' Practical Curriculum Knowledge, Journal of Curriculum and Supervision, 6(1): 18-30.
  • Nikitina, L. & Furuoka, F. (2008). “A Language Teacher is Like…”:Examining Malaysian Students’ Perceptions of Language Teachers through Metaphor Analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192-205.
  • Northcote, M. & Fetherston, T. (2006). New metaphors for teaching and learning in a university context. HERDSA 2006 Conference Proceedings. p.251-258.
  • Ocak, G. & Gündüz, M. (2007). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. AKU Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293-309.
  • Oğuz, A. (2005). Öğretmen eğitim programlarında metafor kullanma, 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim. 182, 36-57.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3–50.
  • Öcal, E. (2007). İlköğretim 6, 7, 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı Hakkındaki İmaj ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özcan, A. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yükledikleri anlamlar: metaforik bir analiz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 5(3), 369-393.
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical Conceptualizations of an Adult EFL Learner: Where Old Concepts Are Impregnable. Novitas-Royal Journal, 2(2),154-161.
  • Perry, C. & Cooper, M. (2001). Metaphors are Good Mirrors: Reflecting on Change for Teacher Educators. Reflective Practice, 2 (1), 41-52.
  • Petrie, H. G. & R. S. Oshlag (1993). Metaphor and Learning. Ortony, A. (Ed.) Metaphor and Thought (İçinde s.579-609). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pinar, W.F. (2004). Understanding Curriculum. New York, NY: Peter Lang Publishing.
  • Polat, S., Apak. Ö. & Akdağ, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 57-78.
  • Ponder, G. A. (1974). The Curriculum: Field Without a Past?. Educational Leadership, 31, 461-463.
  • Punter, D. (2007). Metaphor, The new critical idiom. Abingdon: Routledge.
  • Püsküllüoğlu, A. (2004). Türkçe Sözlük, Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Reddy,M. J. (1993/1979). The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language aboutlanguage. Ortony, A. (Ed.), Metaphor and thought (s.164-201 içinde). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Richards, I. A. (1936). The philosophy of rhetoric. Oxford, Oxford University Press.
  • Saban, A. (2003). A Turkish Profile of prospective elemantery school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education. 7(4), 299-315.
  • Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images About the Concept of Knowledge. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saban, A. (2010). Prospective Teachers’ Metaphorical Conceptualizations of Learner. Teaching and Teacher Education, 26, 290-305.
  • Saban, A., Koçbeker , B.N. & Saban, A. (2006). An Investigation of the Concept of Teacher Among Prospective Teachers through Metaphor Analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6 (2), 509-522.
  • Saban, A., Koçbeker , B.N. & Saban, A. (2007). Prospective Teachers’ Conceptions of Teaching and Learning Revealed through Metaphor Analysis. Learning and Instruction, 17, 123-139.
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 31(2), 125-140.
  • Semerci, Ç. (2007). Yeni İlköğretim Programındaki "Portfolyo (Ürün) Dosyası" Kavramına İlişkin Metaforlar. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (370-375), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Shaw, D. M. & Mahlios, M. (2008). Pre-service Teachers’ Metaphors of Teaching and Literacy. Reading Psychology, 29, 31-60.
  • Shaw, D. M., Barry, A. & Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 14(1), 35-50.
  • Simon, S. E. (2013). The Weaving of a Tapestry: A Metaphor for Teacher Education Curriculum Development. Australian Journal of Teacher Education, 38(8), 73-91.
  • Sommer, E., & Weiss, D. (2001). Metaphors dictionary. Detroit. Visible Ink Press Press, Detroit.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt Kültürünün Metaforlarla Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Orhangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Taşdemir, A., & Taşdemir, M. (2011). Öğretmenlik ve öğretim süreci üzerine öğretmen metaforları. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (s.785-794 içinde).
  • Taşgın, A., & Köse, E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının hedef ve değerlendirme kavramlarına ilişkin metaforları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 116-130.
  • Tedesco, J.C., Opertti, R. & Amadio, M. (2014). The curriculum debate: Why it is important today. Prospects, 44, 527-546.
  • Uzun S. & Yolsal Ü.H., (2003). Felsefe sözlüğü,Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Vadeboncoeur, J.A. & Torres M.N. (2003). Constructing and Reconstructing Teaching Roles : A Focus on Generative Metaphors and Dichotomies, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 88-97.
  • Vosniadou, S. & Ortony, A. (1984). “Testing the metaphoric competence of a young child: paraphrase versus enactment”, Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Detroit. USA.
  • Woollard, J. (2005). The Implications of the Pedagogic Metaphor for Teacher Education in Computing, Technology, Pedagogy and Education, (14), 2.
  • Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.

Türkiye’de Eğitimde Program Geliştirme Alanındaki Öncü Akademisyenlerin Eğitimde Program Geliştirmeye İlişkin Metaforik Algıları

Year 2016, Volume: 6 Issue: 11, 387 - 414, 30.12.2016

Abstract



Eğitimle ilgili sorunların çözümünde
önemli katkıları olan program geliştirme biliminin, çalışanları tarafından
nasıl algılandığı ve alana ne tür anlamların yüklendiğini bilmek, alanın
gelişimi açısından önemlidir. Araştırmanın amacı, program geliştirme alanına
emek vermiş öncü akademisyenlerin program geliştirme bilimi ve alanla ilgili
kullandıkları metaforlar hakkında bilgi sahibi olmaktır.  Araştırma nitel yöntemle desenlenmiş, ölçme
aracı olarak, araştırmacılar tarafından uzman kanıları alındıktan sonra
geliştirilen “Program Geliştirmeye İlişkin Metaforik Algılar Görüşme
Formu”  kullanılmıştır. Ölçme aracılığıyla
toplanan veriler temalara göre kodlandıktan sonra, kategori adı, kategori
içeriği, kategorinin genel özelliği, her kategoride belirli bir özellik
gösteren metaforların kullanılma sıklığı belirlenmiştir. Katılımcıların program
geliştirme bilimi ve alana ilişkin kullandıkları metaforlardan, alanı oldukça
geniş bir konjüktürde algıladıkları ve alanın geleceğe dönük olarak da bilime
katkılarını oldukça ilginç şekilde kestirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.




References

  • Akyüz, H. (2001). Türk Eğitimcileri I, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • Arslan, M. M., Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ.& Karaman-Kepenekçi, Y. (2007). Türkiye’de Eğitim Yönetimi Alanının Sözlü Tarihi: Öncü Akademisyenler, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools in Ankara. Unpublished Doctoral Dissertation. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Baptist, K. W. (2002). The garden as metaphor for curriculum. Teacher Education Quarterly, 29(4), 19-37.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün zekalı ve özel yetenekli öğrencilerin yabancı dil (İngilizce) öğretiminde metafor sisteminin uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Black, A. (2013). Picturing Experience: Metaphor as Method, Data and Pedagogical Resource, Midgley, W., Trimmer, K., & Davies, A. (Edt) (2013). Metaphorsfor, in and of education research (Bölüm 3, s.26-50 içinde). UK: Cambridge Scholars.
  • Black, M. (1962). Metaphor. Black, M. içinde , Models and metaphors (Bölüm 2, s. 25-47 içinde). Ithaca, NY: Cornell UniversityPress.
  • Borba, C. & Lucena, C. (2007). Review of “Metaphor in Educational Discourse” [Cameron, L- London; New York: Continuum, 2003]. Linguagem em (Dis)curso- LemD, 7 (3), 507-514.
  • Bozlk, M. (2002). The college student as learner: Insight gained through metaphor analysis. College StudentJournal, 36 (1): 142–151.
  • Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum.
  • Carillo, C. L. (2007). Filipino pre-service education students’ preconceptions of teacher roles viewed through a metaphorical lens. Asia-Pasific Journal of Teacher Education.35(2), 197-217.
  • Celikten, M. (2006). Kültur ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Cerit, Y. (2006). School Metaphors: The views of students, teachers and administrators. Educational Sciences: Theory & Practice. 6 (3), 692-699.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(4), 693-712.
  • Chesley, G. L., Gillett, D. A. & Wagner, W. G. (2008). Verbal and nonverbal metaphor with children in counseling. Journal of Counseling & Development. 86, 399-411.
  • Clarken, R. H. (1997). Five Metaphors for Educators. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, March 24-28, Chicago.
  • Çoklar, A., N., Vural, L. & Yüksel, İ. (2010). Bilgisayar Mühendisliği ile Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Son Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayar Kavramına İlişkin Geliştirdikleri Mecazlar, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 1-28.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perceptions of school: a cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation,13(2), 89-107.
  • Demirtaş, H., & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1279-1300.
  • Draaisma, D. (2007). Bellek Metaforları, Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çev: Gürol Koca. Metis Bilim Yayıncılık, İstanbul.
  • Erdemir, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf Öğrencilerinin bilgisayar kavramına yükledikleri anlamlar: Bir Kavram Haritası Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Erdoğan, M.,& Ok, A. (2007). Öğretmen Adaylarının Ürün Seçki Dosyaları İle İlgili Kullandıkları Mecazlar, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (282-287), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Erdoğan, T & Gök, B. (2008) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/210.doc adresinden 14/06/2009 tarihinde alınmıştır.
  • Erginer, A. (2009). The Metaphors about the European Education Systems Used by the University Students in Turkey. II. Internatıonal Congress of European Turks (ICET), Antwerb, Belgium.
  • Erginer, E. & Dursun, F. (2005). Öğretim elemanlarının etkili öğretim becerilerinin geliştirilmesine yönelik görüşleri, TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 135, 11-22.
  • Erginer, E. & Erginer, A. (2009). “The Metaphors about the Turkish Education System Used by the University Students in Turkey.”, II. Internatıonal Congress of European Turks (ICET), Antwerb, Belgium.
  • Erginer, E. (2011). A methaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by univesity student: a case study, Education, 131(3): 653-662.
  • Fisher, D. & Grady. N. (1998). Teachers’ images of their schools and perceptions of their work environments. School Effectiveness and School Improvement. 9(3), 334-348.
  • Fraser, D. (2000). “Sin, Hope and Optimism in Children’s Metaphors” AARE Conference in Sidney Australia, 4-7 December.
  • Gibson, C.B. & Zellmer-Bruhn M.E. (2001). Metaphors and Meaning: An Intercultural Analysis of the Concept of Teamwork. Administrative Science Quarterly, 46, 274-303.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Goatly, A. (2002). Conflicting metaphors in the hong kong special administrative region educational reform proposals. Metaphor and Symbol. 17(4), 263-294.
  • Gozzi, R. J. (2006). Metaphors “Everywhere?” ETC., 63(2), 209-210.
  • Gradin, S. L. (1989). English studies and the metaphors we lived by , conferance on college composition and communication, Seattle, Washinton.
  • Guerrero, M.C.M. & Villamil, O.S. (2002).Metaphorical Conceptualization of ESL Teaching and Learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-12.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Güven, B. (2008). Experience, Instruction and Social Environment: Fourth anf Fifth Grade Students’ Use of Metaphor. Social Behaviour and Personality, 36(6), 743-752.
  • Güvendir, M. A., & Özkan, Y. Ö. (2016). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47,91-105.
  • Hoffman, K. D. & Kretovics, M. A. (2004). Students as Partial Employees: A Metaphor for the Student-Institution Interaction. Innovative Higher Education, 29 (2), 103-120.
  • Holme, R. (2001). Metaphor, Language, Learning and Affect. Humanising Language Teaching, 3(6).
  • Inbar, D. E., (1996). The Free Educational Prison: Metaphors and Images. Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kabadayı, A. (2008). Analysing the metaphorical images of Turkish preschool teachers. Teaching Education,19(1), 73-87.
  • Kara, D. A., & Kürüm, D. (2007). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının “Yaşam Boyu Öğrenme” Kavramına Yükledikleri Anlam, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (304-311), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Kerimgil, S., ve Meral, E. (2007). İngilizce Kelimelerin Öğretiminde Etkin Olan Metafor ve Kurgular, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (799-806), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Kolb, A. (2007). How Languages are Learnt: Primary Children’s Language Learning Beliefs. Innovation in Language Learning and Teaching, 1 (2), 227-241.
  • Köksal, Ç. (2010). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin, ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin okuma-yazmaya yükledikleri anlamlar: metaforik bir analiz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Lakoff, G. Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, (Çev: Demir, G.Y.), Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. London and Chicago: The University of Chicago Press.
  • Leino, A. & Drakenberg, M. (1993). Metaphor: An Educational Perspektive, Research Bulletin 84, Helsinki.
  • Lodge, J. (2008). Seeing the world in metaphor: Teaching creative writing to students of design. The International Journal of The Book. 5(3), 61-64.
  • Mahlios, M. &Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martin, E. & Lueckenhausen, G. (2005). How University Teaching Changes Teachers: Affective as well as Cognitive Challenges. Higher Education, 49, 389-412.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N. & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • McCabe, A. (1980). “Memory For Metaphor” Annual Meetin of the Eastern Psychological Association, Hartford, Ct.
  • McGrath, I. (2006).Using insights from teachers’ metaphors. Journal of Education for Teaching, 32(3), 303-317.
  • McKay, C. L. (1999). Metaphors as a teaching tool. Unpublished Doctoral Dissertation, Claremont: Claremont Graduate University.
  • McLaughlin, H. J. & Bryan, L. A. (2003). Learning from rural mexican schools about commitment and work. Theory Into Practice,42(4), 289-295.
  • Merdivan, E. (2007).Farklı Metafor Kullanımlarının Hipermetin Öğrenimine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Midgley, W. & Trimmer, K. (2013). ‘Walking the Labyrinth’: A Metaphorical Understanding of Approaches to Metaphors for, in and of Education Research, Midgley, W., Trimmer, K., & Davies, A. (Edt) (2013). Metaphorsfor, in and of education research (Bölüm 1, s.1-9 içinde). UK: Cambridge Scholars.
  • Moreno, R. (2001). Cognitive and Motivational Consequences of Adapting an Agent Metaphor in Multimedia Learning: Do the Benefits Outweigh the Costs? World Conference on www and internet Proceedings in Orlando.
  • Morgan, G., 1998, Yonetim ve örgüt teorilerinde metafor, (Cev. G. Bulut), MESS Yayın, İstanbul.
  • Munby, H. (1990). Metaphorical Expressions of Teachers' Practical Curriculum Knowledge, Journal of Curriculum and Supervision, 6(1): 18-30.
  • Nikitina, L. & Furuoka, F. (2008). “A Language Teacher is Like…”:Examining Malaysian Students’ Perceptions of Language Teachers through Metaphor Analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192-205.
  • Northcote, M. & Fetherston, T. (2006). New metaphors for teaching and learning in a university context. HERDSA 2006 Conference Proceedings. p.251-258.
  • Ocak, G. & Gündüz, M. (2007). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. AKU Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293-309.
  • Oğuz, A. (2005). Öğretmen eğitim programlarında metafor kullanma, 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim. 182, 36-57.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3–50.
  • Öcal, E. (2007). İlköğretim 6, 7, 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı Hakkındaki İmaj ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özcan, A. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yükledikleri anlamlar: metaforik bir analiz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 5(3), 369-393.
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical Conceptualizations of an Adult EFL Learner: Where Old Concepts Are Impregnable. Novitas-Royal Journal, 2(2),154-161.
  • Perry, C. & Cooper, M. (2001). Metaphors are Good Mirrors: Reflecting on Change for Teacher Educators. Reflective Practice, 2 (1), 41-52.
  • Petrie, H. G. & R. S. Oshlag (1993). Metaphor and Learning. Ortony, A. (Ed.) Metaphor and Thought (İçinde s.579-609). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pinar, W.F. (2004). Understanding Curriculum. New York, NY: Peter Lang Publishing.
  • Polat, S., Apak. Ö. & Akdağ, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 57-78.
  • Ponder, G. A. (1974). The Curriculum: Field Without a Past?. Educational Leadership, 31, 461-463.
  • Punter, D. (2007). Metaphor, The new critical idiom. Abingdon: Routledge.
  • Püsküllüoğlu, A. (2004). Türkçe Sözlük, Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Reddy,M. J. (1993/1979). The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language aboutlanguage. Ortony, A. (Ed.), Metaphor and thought (s.164-201 içinde). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Richards, I. A. (1936). The philosophy of rhetoric. Oxford, Oxford University Press.
  • Saban, A. (2003). A Turkish Profile of prospective elemantery school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education. 7(4), 299-315.
  • Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images About the Concept of Knowledge. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saban, A. (2010). Prospective Teachers’ Metaphorical Conceptualizations of Learner. Teaching and Teacher Education, 26, 290-305.
  • Saban, A., Koçbeker , B.N. & Saban, A. (2006). An Investigation of the Concept of Teacher Among Prospective Teachers through Metaphor Analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6 (2), 509-522.
  • Saban, A., Koçbeker , B.N. & Saban, A. (2007). Prospective Teachers’ Conceptions of Teaching and Learning Revealed through Metaphor Analysis. Learning and Instruction, 17, 123-139.
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 31(2), 125-140.
  • Semerci, Ç. (2007). Yeni İlköğretim Programındaki "Portfolyo (Ürün) Dosyası" Kavramına İlişkin Metaforlar. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (370-375), Detay Yayıncılık, Tokat.
  • Shaw, D. M. & Mahlios, M. (2008). Pre-service Teachers’ Metaphors of Teaching and Literacy. Reading Psychology, 29, 31-60.
  • Shaw, D. M., Barry, A. & Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 14(1), 35-50.
  • Simon, S. E. (2013). The Weaving of a Tapestry: A Metaphor for Teacher Education Curriculum Development. Australian Journal of Teacher Education, 38(8), 73-91.
  • Sommer, E., & Weiss, D. (2001). Metaphors dictionary. Detroit. Visible Ink Press Press, Detroit.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt Kültürünün Metaforlarla Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Orhangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Taşdemir, A., & Taşdemir, M. (2011). Öğretmenlik ve öğretim süreci üzerine öğretmen metaforları. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (s.785-794 içinde).
  • Taşgın, A., & Köse, E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının hedef ve değerlendirme kavramlarına ilişkin metaforları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 116-130.
  • Tedesco, J.C., Opertti, R. & Amadio, M. (2014). The curriculum debate: Why it is important today. Prospects, 44, 527-546.
  • Uzun S. & Yolsal Ü.H., (2003). Felsefe sözlüğü,Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Vadeboncoeur, J.A. & Torres M.N. (2003). Constructing and Reconstructing Teaching Roles : A Focus on Generative Metaphors and Dichotomies, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 88-97.
  • Vosniadou, S. & Ortony, A. (1984). “Testing the metaphoric competence of a young child: paraphrase versus enactment”, Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Detroit. USA.
  • Woollard, J. (2005). The Implications of the Pedagogic Metaphor for Teacher Education in Computing, Technology, Pedagogy and Education, (14), 2.
  • Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.
There are 105 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ergin Erginer

Didem Örten This is me

Publication Date December 30, 2016
Acceptance Date December 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Erginer, E., & Örten, D. (2016). Metaphorical Perceptions on Curriculum Development made by the Leading Scholars in Turkey Studying Curriculum Development. OPUS International Journal of Society Researches, 6(11), 387-414.