Curriculum development field has substantial contributions to education-related problems, for the sake of field’s development it is important to know how scholars in the field perceive curric-ulum development and what kind of meanings they attribute to it. The aim of this research is to be informed of metaphorical perceptions about curriculum development and related research field, constructed by leading scholars, who had studied curriculum development. In this study qualitative method was used, and after having asked learned opinions researchers developed and conducted: “Meeting Form on Metaphorical Perceptions on Curriculum Development” as eval-uation instrument. Related data were gathered through evaluation instrument and were en-coded according to themes; and name of the category, context of the category, main feature of the category and the frequency of usage were calculated for metaphors that reflect certain char-acteristic in each category. From the metaphors about curriculum development and the research field, it was inferred that participants perceived the field within a wide conjecture and interest-ingly projected its contributions to science.
Eğitimle ilgili sorunların çözümünde
önemli katkıları olan program geliştirme biliminin, çalışanları tarafından
nasıl algılandığı ve alana ne tür anlamların yüklendiğini bilmek, alanın
gelişimi açısından önemlidir. Araştırmanın amacı, program geliştirme alanına
emek vermiş öncü akademisyenlerin program geliştirme bilimi ve alanla ilgili
kullandıkları metaforlar hakkında bilgi sahibi olmaktır. Araştırma nitel yöntemle desenlenmiş, ölçme
aracı olarak, araştırmacılar tarafından uzman kanıları alındıktan sonra
geliştirilen “Program Geliştirmeye İlişkin Metaforik Algılar Görüşme
Formu” kullanılmıştır. Ölçme aracılığıyla
toplanan veriler temalara göre kodlandıktan sonra, kategori adı, kategori
içeriği, kategorinin genel özelliği, her kategoride belirli bir özellik
gösteren metaforların kullanılma sıklığı belirlenmiştir. Katılımcıların program
geliştirme bilimi ve alana ilişkin kullandıkları metaforlardan, alanı oldukça
geniş bir konjüktürde algıladıkları ve alanın geleceğe dönük olarak da bilime
katkılarını oldukça ilginç şekilde kestirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |