The aim of the study is to examine the
organizational structure of national education system and the situation,
structure, process, development and changes of supervisors who are the parts of
this system. In this survey carried out in descriptive survey model, the
organizational structure of national education system and the structure and
working system of this instution are examined. Netional education system,
having central management structure, is discussed according to central
organization,provincial organization, abroad organization and related
institution. Besides that, it is aimed
to describe and evaluate sub-structural system of supervision which is
necessary for answering the questions like how near the system is to its
purposes, how efficient it uses the sources it have and how the function
process can be improved and which is also working as a part of supervision and
evaluation system and its working system
. In this study it is seen that there
are examples which supports the negative thoughts about supervision
sub-instructions working style and supervisor on the other hand there are
opposite examples which can promote positive thoughts about supervisors. It is
concluded that to change these negative thoughts, it is advisable for teachers
and supervisor getting together in informal settings.
National Education System Organization Organizational Structure Supervision sub-instructions Supervisor
Bu çalışmanın amacı, milli eğitim
sisteminin örgütsel yapısı, bu sistemin içinde yer alan maarif müfettişleri alt
sisteminin durumu, yapı ve işleyişi, gelişimi ve değişimi sürecini
incelemektir. Tarama modelinde bir çalışma olan bu araştırmada, milli eğitim
sisteminin örgütsel yapısı ve bu sisteme bağlı kuruluşlar, bu kuruluşluların
yapı ve işleyişi incelenmiştir. Merkezi yönetim odaklı olan milli eğitim
sistemi; merkez teşkilatı, taşra teşkilatı, yurt dışı örgütü ve bağlı
kuruluşları şeklinde ele alınmıştır. Ayrıca, örgütün amaçlarına ne ölçüde
ulaştığı, kaynaklarını ne derecede etkili kullanabildiği ve hizmet sürecinin
nasıl geliştirilebileceği gibi soruların cevaplanabilmesinde gerekli olan,
denetleme ve değerlendirme sisteminin bir parçası şeklinde işleyen teftiş alt
yapı sistemi ve işleyişi betimlenmeye ve değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada, teftiş altyapı sisteminin işleyişi ve müfettişlerle ilgili olumsuz
algıyı destekleyen örnekler olduğu gibi tam aksine olumlu algıyı artırabilecek
örneklerin de olduğu görülmüş, bu algının kırılabilmesi için müfettişler ve
öğretmenlerin informal ortamlarda da bir araya gelmelerinin yararlı olacağı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | November 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |