Bu çalışma, pedagojik formasyon
öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeylerine ilişkin algılarını ve öğretimsel
karar süreçlerini, incelemek üzere gerçekleştirilmiştir. Çalışma, Muğla Sıtkı
Koçman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Pedagojik Formasyon Eğitimi Programında
öğrenim gören 193 kadın ve 161 erkek olmak üzere toplam 354 öğrenci üzerinde
yürütülmüştür. Karma yöntem kullanılan araştırmada veriler, araştırmacılar
tarafından geliştirilen 15 soruluk yarı yapılandırılmış öğretimsel karar
gerekçe testi ve Kember ve arkadaşları (2000) tarafından geliştirilen, Başol ve
Evin Gencel (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış olan “Yansıtıcı Düşünme
Düzeyi Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışmada, Yansıtıcı Düşünme Düzeyi
Belirleme Ölçeği’nin yansıtma ve kritik yansıtma alt ölçeklerinden elde edilen
veriler kullanılmıştır. Buna göre; öğrencilerin yansıtma alt ölçeği puan
ortalaması 17.37, kritik yansıtma alt ölçeği puan ortalaması ise 14.88
bulunmuştur. Öğrencilerin yansıtma düzeylerinin “oldukça yüksek”, kritik yansıtma
düzeylerinin ise “yüksek” olduğu söylenebilir. Öğrencilerin kritik yansıtma
düzeyi algıları cinsiyetlerine göre, yansıtma düzeyi algıları ise bölümlerine
göre anlamlı farklılık göstermektedir. Öğretimsel Karar Gerekçe Testi verileri
ise nitel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve öğrencilerin yansıtma
ve kritik yansıtma düzeylerinin “düşük ve oldukça düşük” olduğu görülmüştür.
Öğretimsel Karar Gerekçe Testinden elde edilen değerlere göre, öğrenciler
arasında öğrenim durumlarına bağlı anlamlı farklılık olduğu
belirlenmiştir.
This study was conducted in
order to investigate the reflective thinking level perceptions and reasons for
instructional decision of pedagogical formation students. The study was
conducted on a total number of 354 students, 193 of which were female whereas
161of which were male, who have been studying in the Pedagogical Formation
Education Program of Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Education. Mixed
method was applied in the study. The data of the study were collected by a
semi-structured Instructional Reasoning Test consisting of 15 questions developed
by the researchers and "Reflective Thinking Level Determination
Scale", which was developed by Kember and his colleagues (2000) and
adapted into Turkish by Başol and Evin Gencel (2013). In the study, the
subscales of reflection and critical reflection belonging to the Reflective
Thinking Level Determination Scale were utilized. According to the results of
the study, the mean score of the reflection subscale of the students was found
to be 17.37 while the mean score of the critical reflection subscale was
determined to be 14.88. It can be asserted that the reflection levels of the
students were quite high whereas their critical reflection levels were high.
Moreover, it was also identified that while students' perceptions of critical
reflection level differed according to gender, their reflection level
perceptions differed in terms of their departments; none of the aforementioned
two subscales differed according to the students’ educational status. As a
result of the qualitative analysis, it was determined that according to the
scores they got from the Instructional Reasoning Test, the reflection and
critical reflection scores of the students were at a "low or very
low" level. In addition, students’
scores of reflection and critical reflection did not differ in terms of their
genders whereas they differed according to the students’ educational status.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Acceptance Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |