Rapid changes and developments have
occurred for information and communication technologies in today. While the
youth and children adapt to these changes and developments very quickly, the
elderly are not able to catch this speed. The aim of this study is to determine
perceptions of grandparents and their grandchildren concerning information and
communication technologies through metaphors.
This is a qualitative study. The
sample of the study consisted of a total of 40 people who were determined based
on voluntariness.The study was conducted on 20 grandmothers or grandfathers,
aged 65 years and older, who were living in the city of Kayseri, and 20
children who were their grandchildren, in 2016.
Opinions of the participants included in the study were taken by giving
several sentences in form of “Computer/tablet is like………………; because…...” to them.
It was tried to determine with which metaphors the participants will
reveal their perceptions concerning computer technologies and also common
characteristics of metaphors.Content analysis method was used as appropriate to
qualitative research design for evaluation of the obtained data. Metaphors
concerning information and communication technologies were categorized. These
categories were formed as “Time-wasting tool”, “Harmful inventions”, “Essential
needs”, “Inventions making the life easier”. While the grandchildren expressed
information and communication technologies by using positive metaphors, the
grandmothers and grandfathers commented them by using negative metaphors.
Günümüzde bilgi ve iletişim
teknolojilerinde hızlı değişim ve gelişme yaşanmaktadır. Bu değişim ve
gelişmeye gençler ve çocuklar çok hızlı uyum sağlarken, yaşlıların bu hızı
yakalayamadıkları söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, ninelerin, dedelerin ve
torunlarının bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin algılarını metaforlar
yoluyla belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Gönüllülük esasına
göre belirlenen toplam 40 kişi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
Araştırma 2016 yılında Kayseri ilinde yaşayan 65 yaş ve üstü 20 nine veya dede
ile bunların torunları olan 20 çocuk üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma
kapsamındaki katılımcılara “Bilgisayar/tablet ………………a/e benzer; çünkü
…………….” biçimindeki birkaç cümle
verilerek, görüşleri alınmıştır. Katılımcıların bilgisayar teknolojilerine
ilişkin algılarını hangi metaforlarla ortaya koyacakları hem de ortaya çıkacak
metaforların ortak özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen
verilerin değerlendirilmesinde nitel araştırma desenine uygun olarak içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin
metaforlar kategorilere ayrılmıştır. Bu kategoriler “Zaman geçirme aracı”,
“Zararlı icatlar” “Zaruri ihtiyaç”, “Hayatı kolaylaştıran icatlar” şeklinde oluşturulmuştur.
Bilgi ve iletişim teknolojilerini torunlar olumlu metaforlarla ifade ederken;
nine ve dedeler olumsuz metaforlarla yorumlamışlardır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | November 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |